La Damoiselle élue [premiera opracowania kompozycji Debussy’ego autorstwa Hani Rani

Ostatni album Víkingura Ólafssona dla Deutsche Grammophon – Debussy · Rameau, który ukazał się na początku 2020 roku – trafił na szczyty amerykańskich i brytyjskich list przebojów muzyki klasycznej, a także uplasował się wysoko na niemieckich listach przebojów muzyki pop. Teraz artysta zapowiada Debussy · Rameau Reflections, nowy album z „opracowaniami” przygotowanymi przez Ólafssona oraz innych artystów współczesnych – wśród których znalazła się także  polska artystka Hania Rani.

Zapowiedzi albumu towarzyszy światowa premiera opracowania kompozycji Debussy’ego, La Damoiselle élue, autorstwa Hani Rani:

Polska pianistka, kompozytorka i wokalistka osadziła wzniosłą muzykę Debussy'ego w medytacyjnym, elektroakustycznym pejzażu dźwiękowym. Jej partytura początkowe akordy czerpie z oryginalnego utworu, dodając do miksu fortepianowe arpeggia przypominające dzwonki i delikatne warstwy brzmieniowe, wywołując melancholijne wrażenia rodem z tajemniczego świata snu.

Jak opisuje Hania Rani: „Pracując nad nową interpretacją tego dzieła, postanowiłam przyjrzeć się emocjom, jakie wywołują otwierające akordy, zwane również Circle Charm. Ten motyw harmoniczny stał się podstawą całego opracowania, utrzymując tym samym kompozycję w medytacyjnym charakterze i atmosferze oczekiwania. Na tym fundamencie zbudowałam melodię, delikatny utwór błądzący gdzieś w oddali – korespondujący z liryczną ekspresją oryginalnego dzieła Debussy'ego. Powtarzająca się sekwencja akordów i rozwijająca się linia melodyczna coraz bardziej zagęszczają fakturę utworu, ostatecznie doprowadzając do kulminacji w części środkowej, która wpuszcza do niego nieco światła i nadziei. Podobnie jak w oryginalnym preludium Debussy'ego, zakończenie jest powrotem do znanych początkowych akordów, które zamykają całość. Trudno więc powiedzieć dokładnie, jaki jest koniec i jaki jest początek tej muzycznej historii. Czy to naprawdę się kończy, czy trwa nadal, wybrzmiewając bezgłośnie w ciszy?”.

Kolejne utwory z albumu Reflections ukażą się w listopadzie, styczniu, lutym i marcu, a premiera pełnego albumu zaplanowana jest na 12 marca 2021 r.

Na płycie Reflections znajdą się również opracowania autorstwa samego Ólafssona oraz innych współczesnych artystów, w tym islandzkiego wokalisty i autora piosenek Helgi Jónssona, islandzkiego duetu Hugar, postrockowego minimalistycznego zespołu Balmorhea z Teksasu oraz Christiana Badzury, Wiceprezesa A&R New Repertoire w Deutsche Grammophon. Na albumie znajdą się także niewydane wcześniej nagrania Ólafssona – Pour le piano Debussy’ego oraz wybór preludiów tego kompozytora, z których dwa – Bruyères i Canope – zostały nagrane zarówno na pianinie, jak i fortepianie Steinwaya, aby zaoferować słuchaczom kontrastujące ze sobą wrażenia.

„Chciałem zmierzyć się z pewnymi dziełami z innej perspektywy, wyobrazić je sobie na nowo i zaprosić innych kompozytorów do opracowania elementów tych niezwykłych utworów,” wyjaśnia Ólafsson. „Bardzo się cieszę, że wytwórnia Deutsche Grammophon zgodziła się kontynuować ze mną tę twórczą rozmowę z Debussym, Rameau i niektórymi z najbardziej kreatywnych muzyków współczesnych.”

{info. pras}

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów