Kwiecień 2023 w Teatrze Wielkim w Łodzi

-
01.04.2023
Kwiecień 2023 w Teatrze Wielkim w Łodzi

Kwiecień 2023 w Teatrze Wielkim w Łodzi.

 

SOBOTY KAMERALNE W TEATRZE WIELKIM W ŁODZI

1 kwietnia | 16:00

 

Soboty kameralne z łódzką Akademią Muzyczną pomału stają się już wspólną tradycją repertuarową Teatru WIelkiego i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Już podczas czterech poprzednich sobotnich popołudni widzowie mieli okazję poznać „z bliska” możliwości wokalne i muzyczne młodych artystów, którzy w ten sposób „hartują” swój talent i umiejętności artystyczne przed czekającym ich zawodowym spełnieniem.

 

W kolejnym spotkaniu – 1 kwietnia o godzinie 16.00 – będzie okazja, aby usłyszeć już doświadczone Artystki. W ich wykonaniu znane (i te mniej znane) pieśni Samuela Barbera i Neda Rorema oraz utwory Georgesa Bizeta i Maurice’a Ravela. Wystąpią dla Państwa: Sylwia Strugińska-Wochowska (sopran) oraz pianistki – Joanna Kowalewska, Agnieszka Przybylska i Małgorzata Zajączkowska-Warsza pod kierownictwem artystycznym dr. Mikołaja Pacholczyka. Teatr Wielki poleca ten interesujący wieczór wokalno-muzyczny, bo choć to prima aprilis, to spotkanie będzie całkiem na serio!

 

---

 

REQUIEM  | Giuseppe Verdi

 

2 kwietnia | 19:00

 

Giuseppe Verdi – kompozytor kilkudziesięciu oper w tym takich hitów jak Traviata, Aida, Rigoletto czy Trubadur – prawie zupełnie nie próbował swoich sił w komponowaniu poza operą.  Jednak śmierć wybitnego poety włoskiego Alessandro Manzoniego, prywatnie przyjaciela Verdiego, tak bardzo poruszyła kompozytora, że postanowił uczcić jego pamięć, pisząc właśnie Messa da Requiem (tak brzmi pełny tytuł). Dzieło Verdiego, mimo że wyrosło na gruncie chrześcijańskich idei i symboli, nie jest typową mszą żałobną w liturgicznym rozumieniu. Utwór powstał spontanicznie, jest wyrazem smutku i żalu po śmierci przyjaciela, smutku tak wielkiego, że Verdi nie był w stanie uczestniczyć w pogrzebie poety. Temu przejmującemu uczuciu Requiem zawdzięcza intensywną siłę oddziaływania na słuchacza, a szczerość emocji jakie towarzyszyły kompozytorowi podczas tworzenia, do dziś możemy usłyszeć w każdym takcie zagranym przez orkiestrę i w każdej zaśpiewanej nucie.

 

Wysłuchanie tego pięknego utworu Teatr Wielki proponuje Państwu 2 kwietnia 2023 roku – w Niedzielę Palmową o godz. 19:00 – w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą Rafała Janiaka. A ponieważ ta data to również rocznica śmierci wielkiego Polaka Jana Pawła II, to właśnie jego pamięci poświęcają wykonanie tego poruszającego dzieła. Okres Świąt Wielkanocnych to czas zadumy i refleksji nad przemijaniem i sensem życia, wspomnijmy zatem – jak sam Mistrz Verdi – wszystkich naszych przyjaciół i bliskich, których zabraknie przy wielkanocnym stole.

 

Brahms uznał kompozycję Verdiego za dzieło geniusza, warto więc posłuchać i choć na chwilę oddać się refleksji.

 

---

 

Z OPERĄ PRZEZ ŁÓDZKIE: REQUIEM | Giuseppe Verdi

 

4 kwietnia | 19:00

 

W Wielkim Tygodniu 4 kwietnia 2023 roku o godz. 19: 00 Teatr Wielki zaprasza na koncerty Requiem Giuseppe Verdiego do Bazyliki katedralnej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Łowiczu, Stary Rynek 24/30. Na koncert wstęp jest wolny, Organizatorzy zachęcają do wcześniejszego przyjścia, aby zarezerwować miejsce siedzące.

 

Giuseppe Verdi – kompozytor kilkudziesięciu oper w tym takich hitów jak Traviata, Aida, Rigoletto czy Trubadur – prawie zupełnie nie próbował swoich sił w komponowaniu poza operą.  Jednak śmierć wybitnego poety włoskiego Alessandro Manzoniego, prywatnie przyjaciela Verdiego, tak bardzo poruszyła kompozytora, że postanowił uczcić jego pamięć, pisząc właśnie Messa da Requiem (tak brzmi pełny tytuł). Dzieło Verdiego, mimo że wyrosło na gruncie chrześcijańskich idei i symboli, nie jest typową mszą żałobną w liturgicznym rozumieniu. Utwór powstał spontanicznie, jest wyrazem smutku i żalu po śmierci przyjaciela, smutku tak wielkiego, że Verdi nie był w stanie uczestniczyć w pogrzebie poety. Temu przejmującemu uczuciu Requiem zawdzięcza intensywną siłę oddziaływania na słuchacza, a szczerość emocji jakie towarzyszyły kompozytorowi podczas tworzenia, do dziś możemy usłyszeć w każdym takcie zagranym przez orkiestrę i w każdej zaśpiewanej nucie.

 

---

 

AIDA | Giuseppe Verdi

 

14 kwietnia | 18:30

16 kwietnia | 18:00

 

Aida – piękna, monumentalna opera została zamówiona w 1869 r. przez Ismailia Paszę, chedywa Egiptu na uroczyste otwarcie Kanału Sueskiego. Początkowo Verdi nie był zainteresowany tematyką libretta, ale bajeczne honorarium w wysokości 150 tys. franków w złocie i wolna ręka w doborze wykonawców wszystkich ról szybko przekonały go do współpracy. W tych komfortowych warunkach powstało dzieło ponadczasowe i niezapomniane. Prapremiera odbyła się w naturalnej scenerii – w Kairze 24 grudnia 1871 roku.

 

Libretto opowiada historię Aidy, córki etiopskiego króla Amonastra, która jako niewolnica na egipskim dworze zakochuje się z wzajemnością w egipskim wodzu – Radamesie. Na jej nieszczęście, kocha się w nim również córka egipskiego króla – Amneris. Kiedy wybucha wojna pomiędzy Etiopią i Egiptem, Radames zostaje wybrany na głównodowodzącego armią. Zrozpaczona Aida życzy powodzenia ukochanemu, wiedząc jednak, że w ten sposób występuje przeciwko własnemu ojcu i krajowi. Gdy zwycięski Radames powraca z walk, egipski król ofiaruje mu rękę swojej córki Amneris, a Aida i jej ojciec Amonastro mają pozostać zakładnikami…

 

---

 

NIEDZIELNE PORANKI: NIEDZIELNY PORANEK MUZYCZNY

 

16 kwietnia | 11:00

 

Muzyka łagodzi obyczaje…

Tymi słowami legendarnej postaci polskiego życia muzycznego XX wieku – Jerzego Waldorffa, pisarza, krytyka i publicysty muzycznego – Teatr Wielki pragnie zachęcić Państwa do uczestnictwa w nowym cyklu koncertów familijnych na Scenie Kameralnej: Niedzielne poranki. Proponowane są spotkania z różnymi gatunkami muzyki, w których soliści Teatru i zapraszani goście czują się dobrze i swobodnie. Opera, operetka i musical, pieśni i piosenki, arie i ballady; z humorem i bardziej poważnie. Repertuar jest niezwykle bogaty, a wyobraźnia muzyczna i umiejętności interpretacyjne wykonawców rozległe i często zaskakujące. Na pewno warto posłuchać muzyki – zwłaszcza tej dobrej! W pierwszym Niedzielnym poranku muzycznym wystąpią: Hanna Okońska (sopran), Robert Ulatowski (bas), Dawid Kwieciński (tenor) i Marcin Werner (fortepian). Koncert przygotowany specjalnie na tę okazję zapowiada się naprawdę świetnie: repertuar obejmuje utwory od Przetańczyć całą noc z My Fair Lady przez arie z Upiora w operze, Cyrulika sewilskiego po tercet z Czarodziejskiego fletu. Wszystkie utwory znamy i kochamy, zatem całe rodziny od najmłodszych do najstarszych powinny znaleźć wśród nich coś dla siebie. Dobra muzyka zawsze jest w modzie.

 

---

 

CYRULIK SEWILSKI | Gioacchino Rossini

 

21 kwietnia | 18:30

22 kwietnia | 18:30

23 kwietnia | 18:00

 

Cyrulik sewilski z jego włoską melodyjnością, temperamentem, werwą i nieodpartym humorem to jedno z najwspanialszych dzieł opery komicznej. Potwierdzają to również recenzje z ostatniej realizacji Teatru WIelkiego tego dzieła Rossiniego, które w rękach reżyserki Natalii Babińskiej zyskało nowy, ciekawy, ale nadal pełen humoru wymiar. Dzięki kostiumom Julii Skrzyneckiej i dekoracjom Diany Marszałek ta opera komiczna jest skierowana nie tylko do wytrawnych operowych znawców, ale również do młodszych widzów, którzy dopiero próbują zakosztować muzyki klasycznej. Dzięki tej inscenizacji jest duża szansa, że już zawsze przy tej muzyce pozostaną.

 

Napisany przez Rossiniego w rekordowym czasie niespełna trzech tygodni Cyrulik sewilski wzniósł kompozytora na szczyty sławy dzięki muzyce, w której trudno wskazać najlepsze fragmenty, gdyż całość jest prawdziwym klejnotem potwierdzającym mistrzostwo kompozytora. Do sukcesu przyczynia się także świetne libretto oparte na komedii Beaumarchais’ego pod tym samym tytułem.

 

Wraca więc na scenę Teatru Wielkiego – po kilkuletniej przerwie – dzieło, którego nie można przegapić. Tym bardziej, że muzyczne wznowienie trafia w ręce Maestro Tadeusza Kozłowskiego, a to jest najlepszą rekomendacją. Teatr Wielki w Łodzi zaprasza wszystkich; i tych, którzy już widzieli, i tych, którzy chcą dopiero zobaczyć – dobra zabawa gwarantowana.

 

---

 

TRYPTYK BALETOWY: BOLERO, MANDRAGORA, DISPLACED | Maurice Ravel, Karol Szymanowski, Edward W. Elgar

 

28 kwietnia | 18:30

29 kwietnia | 18:30 – Międzynarodowy Dzień Tańca

 

Trzech kompozytorów, trzy kompozycje i trzech choreografów… Taki tym razem wieczór baletowy Teatr Wielki proponuje Państwu, idealny – jak się Państwo przekonają – na spędzenie wieczoru w teatrze.

 

Trzej młodzi choreografowie: Grzegorz Brożek, Joshua Legge i młody, ale z dużym dorobkiem Jacek Przybyłowicz, dobrze znani nie tylko ze sceny Teatru, przygotowali swoje choreograficzne wizje znakomitych i powszechnie lubianych utworów muzycznych: Mandragorę Karola Szymanowskiego, Displaced (do Koncertu e-moll op.85 Edwarda Elgara) i kultowe Bolero Maurice’a Ravela. Każdy inny w nastroju i stylistyce, każdy intrygujący i pobudzający emocje, a wszystkie trzy – w swojej wymowie scenicznej i choreograficznej pogłębionej wyobraźnią i wrażliwością choreografów – niezwykle interesujące i wciągające widza w bogaty świat dźwięku, tańca i ludzkich namiętności. Jeden jeszcze niezaprzeczalny  walor – to niepowtarzalna możliwość spotkania ze współczesną baletową interpretacją wspaniałych dzieł muzycznych kompozytorów, pozornie tylko, nam odległych i wydawać by się mogło – niezrozumiałych. A że mogą być nam bliscy i zrozumiali, a ich muzyka – czytelna i robiąca wrażenie, przekonają się Państwo, uczestnicząc w tym pięknym, mądrym i atrakcyjnym teatrze tańca.

 

Teatr Wielki zaprasza, ten wieczór z pewnością pozostanie na długo w Państwa sercach i pamięci!

 

---

 

NIEDZIELNE PORANKI: LEKCJA BALETU

30 kwietnia | 11:00

 

Taniec towarzyszy człowiekowi właściwie od zawsze; jest swoistym obrazem emocji i nastroju, ruchową relacją wyrażającą uczucia i przeżycia, daje też możliwość – innej niż słowna – komunikacji między jego uczestnikami. Jest wreszcie instrumentem na wyrażenie siebie w różnych kontekstach i sytuacjach, możliwością zaprezentowana tego, za czym słowo często nie nadąża. Oglądając spektakle baletowe – racząc nimi swoje oko i ucho – często nie zdajemy sobie sprawy jak długa i wyboista droga prowadzi do zamierzonego efektu, ile wysiłku i emocji musi towarzyszyć tancerzom, abyśmy my – widzowie – mieli okazję zachwycić się finałowym efektem scenicznym.

 

Namiastkę tego wszystkiego będą mieli Państwo dzięki Niedzielnemu porankowi – Lekcji baletu, ale tym razem w sali baletowej. Organizatorzy zapraszają wszystkich do aktywnego udziału, bo to Państwo staną przy drążku i spróbują baletowych pas. A solista baletu Teatru Krzysztof Pabjańczyk oraz znakomita para pierwszych solistów – Monika Maciejewska-Potockas i Gintautas Potockas (prywatnie – jakże udane baletowe małżeństwo teatralne) „nauczą” nas, czym jest taniec i spektakl baletowy, jak z pozornie nic nieznaczącej figury baletowej rodzą się uczucia i emocje. Teatr Wielki zaprasza Państwa na tę artystyczną lekcję w sali baletowej, która być może zaskoczy Państwa, a na pewno – przyniesie nowe doświadczenie i inne spojrzenie na spektakl baletowy i jego wspaniałych wykonawców – tancerki i tancerzy! Warto czasem poznać coś, czego nie widać z teatralnej widowni… Zwłaszcza przy okazji Międzynarodowego Dnia Tańca! Na lekcję należy zabrać skarpety lub baletki, bo tym razem będzie trzeba zdjąć również buty.

 

---

 

Bilety na poszczególne wydarzenia Teatru Wielkiego w Łodzi: on-line: https://tiny.pl/9rk4q

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.