Królowe kina – Nr 12: Dorota Roqueplo

01.02.2021
źródło: https://www.imdb.com/name/nm0740667/

W lutym czas na dwunasty kobiecy portret w ramach cyklu „Królowe kina”. Przez 13 miesięcy, od 8 marca 2020 r. do 8 marca 2021 r., prezentujemy Wam inspirujące kobiety istotne dla polskiego kina, których artystyczną drogę warto zacząć śledzić lub sobie przypomnieć. Powoli zbliżamy się do końca!

W marcu 2020 r., w Dzień Kobiet, pisaliśmy o Dorocie Kędzierzawskiej, w kwietniu przybliżyliśmy Wam sylwetkę reżyserki i operatorki zdjęć Jolanty Dylewskiej, w maju „diwę” polskiego i światowego kina Agnieszkę Holland, w czerwcu autorkę głośnej „Joanny” Anetę Kopacz, w lipcu producentkę, współtwórczynię programu Doc Lab Poland i zarazem pełnomocniczkę ds. edukacji filmowej w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy Katarzynę Ślesicką, następnie członkinię Europejskiej Akademii Filmowej, producentkę Joannę Szymańską, bezkompromisową, odważną reżyserkę Jagodę Szelc, później młodą reżyserkę, dokumentalistkę Ewę Podgórską, która zwróciła uwagę branży swoim poruszającym dokumentem „Diagnosis”, w listopadzie niezwykłą postać polskiej produkcji i promocji filmowej Irenę Strzałkowską, w grudniu młodą, zdolną operatorkę Weronikę Bilską, zaś w styczniu 2021 r. całym sercem oddaną branży filmowej reżyserkę Karolinę Bielawską. Teraz pragniemy opowiedzieć o kimś zupełnie nieoczywistym – o francuskiej kostiumografce, która jednak od lat mieszka i tworzy w Polsce, Dorocie Roqueplo.

I pamiętajcie – choć lubimy się kierować subiektywnym punktem widzenia, to jesteśmy otwarci na Wasze komentarze. Może kogoś ważnego przeoczyliśmy…? Piszcie!

Dorota Roqueplo (ur. 1960) – urodziła się w polsko-francuskiej rodzinie we Francji, mówi o sobie „warszawianka z adopcji”. Wychowała się w rodzinie artystycznej – jej matka malowała i tworzyła witraże, choć jej młodzieńczym marzeniem było studiowanie scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, natomiast ojciec był architektem i rzeźbiarzem, już w wieku 17 lat wygrał konkurs rysunku, a malował do końca swoich dni (żył 93 lata).

Pasja kostiumografki zaczęła się od zachwytu filmem „Sissi” z Romy Schneider. W 1987 r. Dorota Roqueplo ukończyła Szkołę Projektowania i Kostiumu w Paryżu. Jest członkinią Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej. Pracowała przy takich filmach, jak: „Młyn i krzyż” (2011) Lecha Majewskiego, „Hiszpanka” (2014) Łukasza Barczyka, „Miasto 44” (2014) Jana Komasy czy nominowana do Oscara animacja „Twój Vincent” (2017) Doroty Kobieli i Hugh Welchmana.

W wywiadach podkreśla, że tworząc kostium, zwraca uwagę na psychologię postaci i obyczajowość czasów, w których żyją bohaterowie danego filmu. Dlatego punkt wyjścia stanowią dla niej scenariusz oraz research dotyczący filmowanej epoki. Każdy film to zarazem ekscytująca etnograficzna podróż. Za swoje bodaj najtrudniejsze wyzwanie uważa wymieniany wcześniej „Młyn i krzyż”, do którego trzeba było wykonać 750 kostiumów, nawiązujących do obrazu Pietera Bruegela, na którym – o dziwo – wszystkie ubrania były w zaskakująco dobrym stanie, choć przecież rzeczywistość musiała być inna. (!) Są to jednak dylematy na stałe wpisane w zawód kostiumografa…

W 2020 r. Dorota Roqueplo pracowała nad kostiumami do filmu „Magnezja” w reżyserii Macieja Bochniaka, natomiast w produkcji znajdują się obecnie takie tytuły, jak: „W jak morderstwo”, „Erotica 2022” czy „Brigitte Bardot cudowna”.

Zobacz trailer filmu „Hiszpanka”:

3 lutego 2021 r. Dorota Roqueplo będzie gościnią organizowanego przez FINA spotkania " Sukienka na zmianę". W rozmowie z Jagodą Murczyńską kostiumografka opowie o swojej pracy twórczej, m.in. przy filmie „Hiszpanka” Łukasza Barczyka.
Film dostępny będzie na stronie ninateka.pl, a rozmowa live na profilu FINA Wałbrzyska 3/5

Program

godz. 19:00 | Live na profilu FINA Wałbrzyska 3/5
Spotkanie z Dorotą Roqueplo poprowadzi Jagoda Murczyńska.

godz. 20:00 | ninateka.pl
Hiszpanka, reż. Łukasz Barczyk, 2015, 120 minut

Więcej informacji TUTAJ

(MB)

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.