Król Roger w Opera Australia
Opera Karola Szymanowskiego, po bezprecedensowym sukcesie w Royal Opera House, trafi na deski najważniejszych scen Australii: Sydney Opera House i Arts Centre Melbourne. Po premierze w Londynie The New York Times określił inscenizację „Króla Rogera” jako “must-see”, a The Telegraph jako „wielki artystyczny triumf” doceniony 5 gwiazdkami i mianem „Hot ticket”.
Od 20 stycznia australijska i miedzynarodowa publiczność będzie mogła zobaczyć „Króla Rogera” w reżyserii dyrektora artystycznego Royal Opera House w Londynie Kaspera Holtena. Orkiestrę poprowadzi Andrea Molino, światowej sławy dyrygent i kompozytor włoskiego pochodzenia, związany z Sydney Opera House od 2013 roku.
W obsadzie znajdą się światowej sławy śpiewacy: Michael Honeyman (Król Roger), Lorina Gore (Roxana), Saimir Pirgu/Arthur Espiritu (Pasterz), James Egglestone (Edrisi), Dominica Matthews (Diakonesa) i David Parkin (Arcybiskup); z towarzyszeniem zespołu orkiestrowego, chóralnego i baletowego Opera Australia.
Opera zaprezentowana zostanie w Sydney Opera House (20 stycznia – 15 lutego 2017 r.) oraz w Arts Centre Melbourne Melbourne (19–27 maja 2017 r.). W sumie planowanych jest 12 spektakli. Będzie to pierwsze wystawienie „Króla Rogera” w Australii. Zgodnie z oryginalnym libretto przygotowanym przez Jarosława Iwaszkiewicza opera śpiewana jest w języku polskim z wyświetlanym tłumaczeniem na język angielski.
Pokazom opery towarzyszyć będą wydarzenia przybliżające melomanom twórczość Karola Szymanowskiego. 29 stycznia w Sydney Opera House odbędzie się recital pieśni oraz twórczości kameralnej Karola Szymanowskiego w wykonaniu muzyków Opera Australia. W programie koncertu: „Źródło Aretuzy” z „Mitów” op.30; „Romans d-dur" op. 23 ; „II kwartet smyczkowy”, „Pieśń Roxany” z opery ”Król Roger” oraz „Pieśni muezina szalonego” op. 42.
Duński patent na Szymanowskiego
Inscenizacja przygotowana została przez Royal Opera House w Londynie przez międzynarodowy zespołu pod kierunkiem Kaspera Holtena, byłego dyrektora artystycznego ROH, dla którego kunszt dzieła Szymanowskiego polega na jego niejednoznaczności i możliwości wielorakiej interpretacji. Kasper Holten, duński reżyser operowy i teatralny, ma już w swoim bogatym dorobku blisko 70 premier, wśród nich m.in.: „Eugeniusza Oniegina", „Don Giovanniego" i „L’Ormindo" dla Royal Opera House czy „Ideomeneusza" dla Państwowej Opery Wiedeńskiej. Od 2011 roku kieruje Royal Opera House.
Przygotowanie scenografii i kostiumów powierzono Steffenowi Aarfingowi, dla którego „Król Roger” był debiutem w ROH. Ten duński scenograf współpracował już wielokrotnie z Kasperem Holtenem przy jego wcześniejszych spektaklach, a efekty ich wspólnej pracy zobaczyć można w inscenizacjach „Łaskawość Tytusa" i „La Traviata" w Sztokholmie, „Napój miłosny" w Rejkiawiku, „Don Carlos”, „Le Grand Macabre”, „Kobieta bez cienia” i „Pierścień Nibelungów” w Kopenhadze, „Wesele Figara” w Theater an der Wien, „Lohengrin” w berlińskiej Deutsche Oper oraz filmie „Juan” (w oparciu o „Don Giovanniego”). Światła do „Króla Rogera” opracował Jon Clark, efekty wideo - Luke Halls, natomiast za choreografię odpowiada Cathy Marston.
Szklany sufit nie istnieje
Partnerem produkcji jest Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music. Dla IAM australijska premiera jest ukoronowaniem wieloletniej pracy nad poszerzaniem wiedzy o Karolu Szymanowskim i trwałym włączeniem jego muzyki do międzynarodowego obiegu. – Premiera „Króla Rogera'' w reżyserii Kaspera Holtena w Covent Garden była dla mnie dowodem na przebicie się przez „szklany sufit'', który istniał nad Szymanowskim i na to, że jego muzyka wchodzi do mainstreamu – mówi Ewa Bogusz-Moore, manager programu Polska Music w Instytucie Adama Mickiewicza.
Z inicjatywy Instytutu, w ramach projektów prowadzonych przez program Polska Music, muzyka Szymanowskiego zabrzmiała m.in. podczas międzynarodowej trasy London Symphony Orchestra (20 koncertów w sezonie 2012/13, w tym specjalny cykl koncertów na Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu), na płytach Chandos Records (nagrania w interpretacji BBC Symphony Orchestra pod batutą Edwarda Gardnera). Wsparte zostały również dwie inscenizacje „Króla Rogera”: w Santa Fe (reż. Stephen Wadsworth) i Bilbao (reż. Michał Znaniecki). Koncerty LSO były transmitowane także w telewizji MEZZO. Ponadto powstała aplikacja na iPad i strona internetowa www.karolszymanowski.pl.
W ramach kulturalnego programu Polskiej Prezydencji w Radzie UE w 2011 r. Instytut Adama Mickiewicza współorganizował prezentacje dzieł Szymanowskiego w Brukseli (La Monnaie, Palais des Beaux-Arts), Berlinie (Berliner Philharmonie), Mińsku (Białoruska Filharmonia Narodowa), Kijowie (Filharmonia Narodowa, Narodowa Opera Ukrainy im. Tarasa Szewczenki), Londynie (Royal Festival Hall, Cadogan Hall), Madrycie (Teatro Real), Moskwie (Filharmonia Moskiewska) i Petersburgu (Teatr Maryjski), Paryżu (Salle Pleyel), Pekinie (Centralne Konserwatorium Muzyczne).