I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE w Warszawie

18.11.2018
I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE w Warszawie

I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE
Warszawa, 23 listopada – 1 grudnia 2018 roku

W hołdzie Mistrzowi – koncert urodzinowy Krzysztofa Pendereckiego
23 listopada, PIĄTEK, godz. 20.30, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Sala Moniuszki

23 listopada 1933 roku urodził się Krzysztof Penderecki. Koncert otwierający festiwal to urodzinowy hołd dla mistrza polskiej muzyki XX wieku. Uroczysty koncert zamyka jednocześnie Festiwal Krzysztofa Pendereckiego zorganizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena z okazji 85. urodzin Mistrza. W programie utwory Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu bliskich mu artystów światowej klasy.

Koncert monograficzny Krzysztofa Pendereckiego (ur. 1933)
II Koncert skrzypcowy „Metamorfozy” (1992–1995)

Anne-Sophie Mutter – skrzypce
Sinfonia Varsovia
Krzysztof Penderecki – dyrygent

*** PRZERWA ***

Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę (2000–2001)

Frans Helmerson, Ivan Monigetti, Arto Noras – wiolonczele
Sinfonia Varsovia
Christoph Eschenbach – dyrygent

*** PRZERWA ***

Dies illa na trzy głosy solowe (sopran, mezzosopran, bas), trzy chóry mieszane i orkiestrę (2014)

Johanna Rusanen – sopran
Anna Radziejewska – mezzosopran
Nikolay Didenko – bas
Leonard Slatkin – dyrygent
Chór Filharmonii Narodowej
Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Sinfonia Varsovia

Współorganizacja z Europejskim Centrum K. Pendereckiego w Lusławicach, Stowarzyszeniem im. L. van Beethovena i Teatrem Wielkim - Operą Narodową

U progu niepodległości
24 listopada, SOBOTA, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Koncert trzech kompozytorów, którzy muzykę swych krajów wprowadzali na niepodległe tory. Enescu w Rumunii, Szymanowski w Polsce i Bartók na Węgrzech mają status twórców narodowych. Po 1918 roku, w niepodległych ojczyznach, tworzyli nowe ramy dla rodzimych muzycznych narodowych stylów. Jednocześnie zadbali o to, aby to, co narodowe, włączyć w nurt muzyki europejskiej. Ich utwory stanowią dziś kanon muzyki XX wieku.

George Enescu (1881–1955): Rapsodia rumuńska D-dur op. 11 nr 2 (1901)
Karol Szymanowski (1882–1937): I Koncert skrzypcowy op. 35 (1916)

*** PRZERWA ***

Jean Sibelius (1865–1957): Finlandia – poemat symfoniczny op. 26 (1899)
Bela Bartók (1881–1945): Koncert na orkiestrę (1943)

Akiko Suwanai – skrzypce
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Lawrence Foster – dyrygent

Norweska elektronika z Polską w tle
25 listopada, NIEDZIELA, godz. 17.00, Teatr WARSawy

Reinterpretacja utworów norweskiego twórcy, Arne Nordheima, związanego z „Warszawską Jesienią” i Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Skandynawskie brzmienia i polskie inspiracje, w elektronicznych wersjach wykonywanych na żywo.

Biosphere (Geir Jenssen) & Deathprod (Helge Sten): Nordheim Transformed (1998)

Arvo Pärt – nowe oblicze współczesnej duchowości
25 listopada, NIEDZIELA, godz. 19.30, Muzeum Kolekcji Jana Pawła II, Sala Rotunda

Arvo Pärt to najwybitniejszy twórca estoński. Po emigracji z ZSRR w roku 1980 mieszkał w Wiedniu i Berlinie, a jego unikatowa, nawiązująca do średniowiecznej, a jednocześnie nowoczesna i głęboko uduchowiona muzyka zawojowała skomercjalizowany świat Zachodu. Dziś nazwisko estońskiego mistrza zna niemal każdy meloman. Koncert jego utworów to prawdziwa uczta muzycznej duchowości.

Koncert monograficzny Arvo Pärta (ur. 1935)
Fratres na skrzypce, orkiestrę smyczkową I perkusję (1977)
Cantus in Memory of Benjamin Britten na orkiestrę smyczkową i dzwony (1977)
Adam’s Lament na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2010)

*** PRZERWA ***

Salve Regina na chór mieszany, celestę i orkiestrę smyczkową (2001/2011)
Te Deum na trzy chóry, orkiestrę smyczkową, preparowany fortepian i harfę Eola (1985)

Estoński Filharmoniczny Chór Kameralny
Orkiestra Kameralna z Tallina pod dyrekcją Tõnu Kaljuste

 

Uroczyste nadanie tytułu doktora honoris causa UMFC Arvo Pärtowi / wydarzenie towarzyszące
26 listopada PONIEDZIAŁEK, godz. 12.00, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Koncertowa

Organizator: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

Muzyka z Karpat 1: koncert folkowy
26 listopada, PONIEDZIAŁEK, godz. 19.30, Teatr Polski, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka

Polska grupa folkowa VOŁOSI łączy siły z cenionym skrzypkiem węgierskim, Félixem Lajkó. Podczas ich występu zabrzmi ludowa muzyka polska i węgierska – we wspólnym graniu i improwizowanej zabawie, opartej na folkowej nucie.

Félix Lajkó – skrzypce
Zespół VOŁOSI – muzyka improwizowana

Polsko-ukraińskie inspiracje
27 listopada, WTOREK, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Orkiestra Filharmonii Lwowskiej w programie przenikniętym wątkami polsko-ukraińskiej tradycji. Poemat Borysa Latoszyńskiego osnuty jest na motywach Mickiewiczowskiej Grażyny, a ludowo pobrzmiewające Karpaty Myrosława Skoryka uzupełnią tańce urodzonego w Tymoszówce, nieopodal Kijowa, Karola Szymanowskiego. Najnowsze oblicze muzyki polskiej ukaże zaś swą energię w koncercie podwójnym Hanny Kulenty, we wspólnej interpretacji polskich wiolonczelistów i ukraińskiej orkiestry.

Karol Szymanowski (1882–1937): Cztery tańce polskie (1926)
transkrypcja na orkiestrę: Grzegorz Fitelberg
Hanna Kulenty (ur. 1961): DoubleCelloConcerto (2018)prawykonanie*

***PRZERWA***

Borys Latoszyński (1895–1968): Grażyna – ballada symfoniczna wg Adama Mickiewicza op. 58 (1955)
Myrosław Skoryk (ur. 1938): Koncert karpacki na orkiestrę (1972)

Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak – wiolonczele
Orkiestra Lwowskiej Obwodowej Filharmonii Narodowej
Wolodymyr Sywochip – dyrygent

*dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Muzyka z Karpat 2: koncert muzyki z krajów Grupy Wyszehradzkiej
28 listopada, ŚRODA, godz. 19.30, Teatr Polski, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka

Cztery kompozycje młodych twórców z krajów Grupy Wyszehradzkiej w wykonaniu znakomitej Orkiestry Muzyki Nowej zostaną tu zestawione z autentycznym folklorem karpackim w żywiołowej interpretacji zespołu VOŁOSI. Muzyczne odcienie Karpat zabrzmią i w nowoczesnej, i folkowej odsłonie.

Jana Kmiťová (ur. 1976): Gesichtsstudien (Studium twarzy) (2017)
Martin Wiesner (ur. 1985): Raindrops on Plastic Rooftops (Krople deszczu na plastikowej wiacie) dla Orkiestry Muzyki Nowej (2017)
András Gábor Virágh (ur. 1984): Metamorphosis (Metamorfozy) dla 14 wykonawców (2017)
Jakub Szafrański (ur. 1988): Karpaty

Orkiestra Muzyki Nowej
Szymon Bywalec – dyrygent
Zespół VOŁOSI – muzyka improwizowana

Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Dušana Krištofíka, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Słowackiej w Polsce

Siła połączonych kwartetów
29 listopada, CZWARTEK, godz. 19.30, Teatr Polski, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka

Dwa kwartety smyczkowe z Czech zaprezentują utwory kompozytorów słowackich, austriackich i polskich, łącząc się na koniec w wykonaniu przebojowego, a zarazem niezwykle wymagającego, czterdziestominutowego Oktetu smyczkowego twórcy rumuńskiego George’a Enescu.

Roman Berger (ur. 1930): Piosenki z Zaolzia (Pesničky zo Zaolžia) na kwartet smyczkowy (2004)
Alexander von Zemlinsky (1871–1942): I Kwartet smyczkowy A-dur op. 4 (1896)
Stanisław Moniuszko (1819–1872): I Kwartet smyczkowy d-moll (1839)

Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)

***PRZERWA***

George Enescu (1881–1955): Oktet smyczkowy

Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)
Kwartet Pražák (Pražák Quartet)

Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji dr. hab. Ivana Jestřába, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Czeskiej w Polsce

Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna
Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018) / wydarzenie towarzyszące
30 listopada, PIĄTEK, godz. 10.30–17.30, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Związek Kompozytorów Polskich, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Lunchtime concert – recital fortepianowy / wydarzenie towarzyszące
30 listopada PIĄTEK, godz. 13.00,
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Béla Bartók (1881–1945): Suita op. 14 na fortepian (1916)
Leoš Janáček (1854–1928): Po zarostlém chodníčku (Na zarośniętej ścieżce) – drobne utwory na fortepian (1902–1911)
Béla Bartók (1881–1945): Tizenöt magyar parasztdal (15 węgierskich pieśni chłopskich) na fortepian (1914-1918)
Zoltán Kodály (1882–1967): Marosszéki táncok (Tańce z Marosszék) na fortepian (1923–1927)

Zoltán Fejérvári – fortepian

Symfonia pieśni żałosnych
30 listopada, PIĄTEK, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Najbardziej znana polska symfonia, arcydzieło muzyki polskiej XX wieku. Przejmująca do głębi Symfonia pieśni żałosnych Góreckiego nie pozostawia nikogo obojętnym.

Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010): III Symfonia – Symfonia pieśni żałosnych op. 36 na sopran solo i orkiestrę (1976) 54’

Aleksandra Kurzak – sopran
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Jacek Kaspszyk – dyrygent

Katalog drzew: brzmienia i gesty natury
30 listopada, PIĄTEK, godz. 22.00, Teatr WARSawy

JACASZEK/PAHKINEN/STRØNEN to performatywne trio złożone z kompozytora Michała Jacaszka, pochodzącej z Finlandii, a mieszkającej w Szwecji tancerki i choreografki Virpi Pahkinen oraz norweskiego perkusisty Thomasa Strønena. W ramach festiwalu EUFONIE artyści zaprezentują premierowy performance – projekt specjalny, w którym wykonywanej na żywo muzyce towarzyszy taniec. Punktem wyjścia dla projektu stał się fenomen drzew: ich kształt, ruch i zmiana oraz szum. Natura zawsze była ważną inspiracją dla trójki artystów. W ich twórczości pojawiają się echa surowego skandynawskiego pejzażu, delikatność poruszających się liści, westchnienia drzew i szum bezkresnego morza.

Michał Jacaszek – elektronika
Virpi Pahkinen – choreografia, taniec
Thomas Strønen – perkusja

Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna
Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018) / wydarzenie towarzyszące
1 grudnia, SOBOTA, godz. 10.00–16.30, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

W kręgu wielkiego romantyzmu
1 grudnia, SOBOTA, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Znakomita węgierska orkiestra w programie prezentującym symfoniczne utwory czeskiego mistrza muzycznego romantyzmu Antonína Dvořáka. A że kierunki romantyzmu kompozytorom wszystkich krajów Europy wytyczał Ludwig van Beethoven, stąd i jego I Koncert fortepianowy, jako punkt odniesienia i cenny kontekst.

Antonín Dvořák (1841–1904)
Legenda op. 59 nr 6, wersja na orkiestrę (1881)
Taniec słowiański op. 46 nr 5 Skočná, wersja na orkiestrę (1878)
Opuštěný (Opuszczony) z cyklu 4 Sbory (4 Chóry) op. 29, wersja na orkiestrę (1878)
Ludwig van Beethoven (1770–1827): I Koncert fortepianowy C-dur op. 15 (1798–1780)

***PRZERWA***

Antonín Dvořák: VI Symfonia D-dur op. 60 (1880)

Zoltán Fejérvári – fortepian
Budapesztańska Orkiestra Festiwalowa (Budapest Festival Orchestra)
Iván Fischer – dyrygent

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.