Exodus/Bieguni-Harnasie [premiera w TWON]
Taniec jest jak życie, istnieje, gdy przez niego przemykasz, a kiedy to się skończy, jest skończone.
Jerome Robbins
Muzyka, poszukiwanie swojego miejsca w świecie, oraz odpowiedzi na nurtujące nas pytanie: dokąd zmierzamy - oto motywy łączące obie części nowego dyptyku Polskiego Baletu Narodowego pt. Exodus/Bieguni-Harnasie w choreografiach Anny Hop i Izadory Weiss.
Exodus Anny Hop to teatr tańca, gdzie muzyka Wojciecha Kilara, a szczególnie utwór Exodus (1981) nadaje kształt wizji artystycznej reżyserki. Artystka już wcześniej sięgnęła do twórczości tego znakomitego kompozytora w projekcie Moving To…- Poznanie przez taniec.
Choreografka podjęła się bardzo trudnego tematu do interpretacji - przemijania. Od lat popełniamy te same błędy, nie wyciągając wniosków z doświadczeń poprzednich pokoleń, a konsekwencje źle podjętych teraz decyzji mają wpływ na przyszłość innych. Czy możemy choć na chwilę zatrzymać się i poddać refleksji w pędzącym tłumie? Czy ludzkość ma szansę wyrwać się ze schematu powtarzania tych samych autodestrukcyjnych błędów? Te pytania stanowią podstawę całego projektu.
Artystka w swojej pracy odwołuje się do twórczości Krzysztofa Kieślowskiego (Dekalog) oraz do crush- artowych prac Bogusława Lustyka.
W centrum uwagi spektaklu jest zbiorowość. Artystka angażuje kilkudziesięciu tancerzy, Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Przyroda stanowi inspirację w warstwie ruchowej, a szczególnie owady i ptaki, które tworzą skupiska w walce o przetrwanie. Miasto i mrowisko, planeta i atom mają ze sobą wiele wspólnego. Bez względu na skalę, ruch tych materii, choć tak różnorodny, jest spójny i organiczny. W zbiorowości jest ogromna siła, którą odczuwam w muzyce Wojciecha Kilara. To ona zainspirowała mnie do stworzenia Exodusu – mówi Anna Hop.
Część pierwsza, oparta na muzyce Exodusu Kilara, nosi tytuł Księga wyjścia i eksponuje motyw wędrówki, poszukiwania miejsca, ale również siłę zbiorowości.
Część druga – Księga powtórzonego prawa czerpie z II Koncertu fortepianowego Kilara (części Largo funebre i Larghetto riflessivo). Artystka skupia się na poszczególnych jednostkach i przygląda się jak przez lupę słabościom ludzkiej natury sprawiającym, że nasz gatunek sam siebie unieszczęśliwia.
Część trzecia (Księga upadku) z muzyką Bogurodzicy Kilara przynosi upadek człowieka w następstwie jego własnych błędów.
Libretto Izadory Weiss, autorki choreografii Bieguni-Harnasie, wywodzi się z prozy Olgi Tokarczuk i muzyki Karola Szymanowskiego - pierwszej i drugiej części IV Symfonii połączonych z baletem Harnasie.
Jest to opowieść o kobiecie, która odrzuciła dotychczasowe życie poddane społecznej i rodzinnej presji. W poszukiwaniu własnej drogi odnalazła ludzi, którzy pokazali jej, czym jest prawdziwa wolność.
Bieguni byli prawosławną sektą opętaną przekonaniem, że tylko nieustanny ruch może nas ocalić przed złem i że szatan potrafi zawładnąć każdym, kto tylko na chwilę zatrzyma się w miejscu. Któż mógłby lepiej od tancerzy wyrazić tę obsesję?
Dlatego Bieguni, których spotyka Annuszka, są grupą niezwykłych postaci, zbuntowanych wobec norm społecznych i ogólnie przyjętych wzorców zachowań. Z kolei harnasie to podhalańscy zbójnicy, ludzie wolni, żyjący poza dobrem i złem, według własnych zasad i praw.
Balet Szymanowskiego Harnasie powstał przecież z fascynacji kompozytora dziką i wolną naturą ludzi gór oraz pierwotną energią męskiego tańca. Tacy właśnie niezwykli ludzie wprowadzają Annuszkę w swój tajemniczy świat, gdzie ruch jest obroną przed złem. Świat, w którym trzeba samemu decydować o swojej drodze i brać za tę decyzję odpowiedzialność.
Przewodnikiem w duchowym dojrzewaniu bohaterki będzie zjawiskowa Galina, uosobienie kobiecej wolności. Nauczyła ją najważniejszej dewizy jaka tę wolność gwarantuje – Pamiętaj, ty wybierasz!
EXODUS
Balet w 1 akcie
premiera: 13.11 godz 19
spektakle:
14.11 godz. 18:00
16.11 godz. 19:00
17.11 godz. 19:00
Muzyka Wojciech Kilar
Exodus na chór mieszany i orkiestrę
Koncert na fortepian i orkiestrę, cz. 1. i 3.
Bogurodzica na chór mieszany i orkiestrę
Koncepcja Anna Hop
Choreografia Anna Hop
Scenografia: Małgorzata Szabłowska
Kostiumy: Anna Hop
Światła: Małgorzata Szabłowska
Pianista: Piotr Sałajczyk
BIEGUNI-HARNASIE
Balet w 1 akcie
Muzyka Karol Szymanowski
IV Symfonia na fortepian i orkiestrę op. 60, cz. 1-2
Harnasie op. 55
Libretto Izadora Weiss
inspirowane epizodem z powieści Olgi Tokarczuk oraz ideą Karola Szymanowskiego
Inscenizacja i choreografia Izadora Weiss
Scenografia: Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński
Kostiumy: Izadora Weiss
Światła: Bogumił Palewicz
Projekcje wideo: Bartek Macias
POLSKI BALET NARODOWY
CHÓR I ORKIESTRA TEATRU WIELKIEGO - OPERY NARODOWEJ
Dyrygenci Łukasz Borowicz, Marta Kluczyńska
{info. pras}