Dwustu wykonawców Carmina burana w Filharmonii Krakowskiej
W piątek 27 stycznia o godz. 19:30 i w sobotę 28 stycznia o godz. 18:00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie wykonane zostanie słynne dzieło Carla Orffa Carmina burana. Na estradzie Filharmonii zaprezentują się wszystkie zespoły instytucji – orkiestra, chór mieszany, chór chłopięcy z sekcją dziewczęcą oraz utworzony w czerwcu ubiegłego roku chór dzieci z Ukrainy, a ponadto – chór społeczny ukonstytuowany do tego projektu w ramach Zimowej Akademii Śpiewu. Całość poprowadzi Alexander Humala, w charakterze solistów wystąpią natomiast Ewa Tracz – sopran, Adam Sobierajski – tenor i Tomasz Rak – baryton.
Ponad dwustu wykonawców dzieła to rzadka sytuacja, nawet jak na filharmoniczne warunki koncertowe. Świadczy to najlepiej nie tylko o popularności prezentowanego utworu, ale i, a może przede wszystkim, o skuteczności pozyskiwania grona melomanów, które przyciągane jest nie tylko do uczestnictwa w koncertach w charakterze odbiorów, ale również wykonawców. Zimowa Akademia Śpiewu, której anons opublikowany został w listopadzie ubiegłego roku, sprowadziła do gmachu Filharmonii Krakowskiej około pięćdziesięciu osób, które na co dzień śpiewają w różnych formacjach chóralnych Krakowa, lecz robią to z pasji do śpiewu i muzyki, nie zaś zawodowo. Filharmonia Krakowska po weryfikacji uczestników społecznego chóru dała im szansę wykonania wielkiego dzieła na jednej estradzie wraz z profesjonalnymi zespołami artystycznymi – trudno się zatem dziwić, że odzew ze strony pasjonatów śpiewu był tak duży.
Do uczestnictwa w projekcie przyciąga również samo dzieło – jeden z największych szlagierów muzyki XX wieku. Kantata sceniczna od ponad 80 lat po dziś dzień wywołuje skrajnie emocjonalny odbiór, czemu nie przeszkodził nawet cień spowodowany uwielbieniem dla dzieła wyrażanym przez nazistów. Carl Orff oparł kompozycję na tekstach zawartych w antologii średniowiecznej poezji. Na całość kompozycji składa się dwadzieścia pięć ustępów spiętych klamrą z najpopularniejszej części chóralnej O Fortuna. Zabieg otwarcia i zamknięcia dzieła zapierającą dech w piersiach inwokacją do losu i szczęścia czyni z całości metaforę koła fortuny.
Dodatkowe informacje i bilety na stronie Filharmonii Krakowskiej.