Znamy zwycięzców 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
“Katedra” Denisa Dobrovody, “Syndrom Hamleta” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, “Jak minął rok?” Jaya Rosenblatta oraz “Jan Kapr. Opera dokumentalna” Lucie Královej to złoci laureaci 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego! W sobotę, 4 czerwca w Kinie Kijów międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy tydzień rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w krakowskich kinach.
W Gali wręczenie nagród 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, prowadzonej przez Annę Tatarską wzięli udział przedstawiciele branży filmowej, miłośnicy kina z całego świata, a także bohaterowie wielu festiwalowych filmów. Główne festiwalowe nagrody wręczyli m.in. Jacek Bromski, Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Robert Piaskowski, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury.
Niekwestionowanymi zwycięzcami festiwalu zostali Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski których film “Syndrom Hamleta” (Polska, Niemcy) otrzymał najwyższy laur w konkursie polskim - Złotego Lajkonika. Dokument otrzymał także Nagrodę Studentów Miasta Krakowa oraz wyróżnienie w międzynarodowym konkursie dokumentalnym. Producentki filmu, Magdalena Kamińska i Agata Szymańska (Balapolis) otrzymały również Nagrodę Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych oraz FDR Studio dla najlepszego producenta polskich filmów dokumentalnych i krótkometrażowych “dla filmu tworzonego w trudnych warunkach, który wymagał szczególnej troski o bohaterów, czułości, ale także wolności i zaufania do twórców.”
Srebrnego Lajkonika w konkursie polskim, jury w składzie: Piotr Stasik – przewodniczący, Daria Kopiec, Kuba Mikurda, Anna Sienkiewicz-Rogowska, Małgorzata Szyłak przyznało Bognie Kowalczyk za pełnometrażowy film dokumentalny “Boylesque” (Polska, Czechy). Film otrzymał także jedną z ważniejszych nagród festiwalu - nagrodę publiczności przyznaną przez “Magazyn Filmowy SFP”.
Drugi Srebrny Lajkonik przypadł Marcinowi Lesiszowi za krótkometrażowy film “Koniki na biegunach” (Polska). Najlepszą animacją konkursu polskiego zostały “Figury niemożliwe i inne historie I” nagradzanej wielokrotnie na Krakowskim Festiwalu Filmowym Marty Pajek (Polska, Kanada), a najlepszą fabułą został film “Martwe małżeństwo” (Polska) Michała Toczka.
Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS otrzymał film “Bóg i wojownicy lunaparków” (Polska) Bartłomieja Żmudy. Nagrodę wręczył prezes ZaiKS, Janusz Fogler.
Zwycięstwo w Międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych, a tym samym możliwość ubiegania się o nominację do Oscara, zapewnił sobie film dokumentalny “Katedra” (Słowacja) w reżyserii Denisa Dobrovody o samozwańczym architekcie, który niemal wyłącznie za pomocą własnych rąk rozpoczął wznoszenie katedry w hiszpańskim Mejorada del Campo.
Srebrny Róg dla najlepszego filmu dokumentalnego o tematyce społecznej otrzymała Laura Sistero za film “Poślizg kontrolowany” (Hiszpania). Srebrnym Rogiem dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych został nagrodzony Shaunak Sen za dokument “Wszystko, co żyje” (USA, Wielka Brytania, Indie). Jury konkursu obradowało w składzie: Till Brockmann (Szwajcaria), Christine Camdessus (Francja), Ohad Milstein (Izrael), Petrula Veljanovska (Północna Macedonia), Agnieszka Zwiefka (Polska).
Laureatem najstarszego festiwalowego konkursu – Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych – został dobrze znany krakowskiej publiczności, Jay Rosenblatt za film “Jak minął rok?” (USA). Poprzedni film reżysera “Kiedy byliśmy łobuzami” był w tym roku nominowany do Oscara.
Srebrne Smoki to nagrody przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny zostali nagrodzeni Raul de la Fuente Calle i Amaia Ramirez za film “Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa” (Hiszpania). Najlepszym filmem animowanym został czesko-słowacki “Kocham, tato” (reż. Diana Cam Van Nguen). Animacja została także krakowskim kandydatem do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego. Jury obradowało w składzie: Juliusz Machulski (Polska), Olga Lucovnicova (Mołdawia), Andrea Martignoni (Włochy), Anita Reher (Dania) and Amer Salmeen Al Murry (Zjednoczone Emiraty Arabskie) przyznało następujące nagrody
Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymała Karolina Porcari za film “Victoria” (Polska) z brawurową rolą Katarzyny Figury, która wciela się w tytułową Victorię, która po pięćdziesiątce zaczyna odkrywać swoją seksualność.
Laureatką międzynarodowego konkursu DocFilmMusic została Lucie Kralova za film “Jan Kapr. Opera dokumentalna” (Czechy, Słowacja). Jury konkursu w składzie: Włodek Pawlik (Polska) - przewodniczący, Roman Gutek (Polska), Robert Kirchhoff (Słowacja) nagrodziło film za “nieoczywistą i innowacyjną formę wypracowaną, aby opowiedzieć o rozbudowanym i kontrowersyjnym bohaterze. Film o trudnych wyborach i zderzeniu się sztuki z reżimem totalitarnym, z historią wschodniej Europy XX w.” Nagrodę wręczył mistrz flamenco i bohater filmu prezentowanego w konkursie dokumentalnym (“W moich butach”) - Paco Mora.
Nagrodę Don Quichota Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych otrzymał film “Parizad” w reżyserii Mehdi Imani Shahmiri (Iran).
Wyjątkowo w tym roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbył się Docudays UA Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych o Prawach Człowieka, który jest największy festiwalem filmów dokumentalnych w Ukrainie. Tegoroczna edycja miała rozpocząć się 25 marca w Kijowie. W wyniku brutalnego ataku Rosji i trwającej wojny, nie było to możliwe. Jury w składzie Daniel Abma, Devika Girish, Stanislav Bytiutsky przyznało nagrodę główną filmowi “Plai” (reż. Eva Dzhyshyashvili).
W piątkowy wieczór, 3 czerwca odbyła się Gala Industry, podczas której poznaliśmy pierwszych festiwalowych zwycięzców, w tym wyróżnionych oraz laureatów nagród pozaregulaminowych. Nagrody otrzymali także uczestnicy Doc Lab Poland - największego w Polsce programu skierowanego do filmowców-dokumentalistów, którego kolejna sesja zakończyła się właśnie w ramach 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej aż w trzech kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument), a także w kategorii pełnometrażowego filmu dokumentalnego. Laureaci Złotego i Srebrnych Smoków mają skróconą ścieżkę do oscarowej selekcji. KFF rekomenduje również filmy do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.
Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem Krakowska Fundacja Filmowa.
Pokazy nagrodzonych filmów odbędą się w niedzielę, 5 czerwca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki.
Pełny werdykt jury oraz szczegółowy program znajduje się na stronie: www.krakowfilmfestival.pl
Do 12 czerwca wszystkie filmy konkursowe z programu Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz specjalny cykl filmowy Domówka dostępne są online na platformie KFF VOD.
63. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 28 maja do 4 czerwca 2023 roku.
NAGRODY 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
NAGRODA SMOK SMOKÓW
za wkład w rozwój światowego filmu dokumentalnego: JARMO JÄÄSKELÄINEN (Finlandia)
REKOMENDACJA KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu dokumentalnego:
BOYLESQUE, reż. Bogna Kowalczyk (Polska)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Till Brockmann – przewodniczący (Szwajcaria), Christine Camdessus (Francja), Ohad Milstein (Izrael), Petrula Veljanovska (Macedonia Północna), Agnieszka Zwiefka (Polska) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Denis Dobrovoda za film Katedra (Słowacja)
SREBRNY RÓG dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych – Shaunak Sen za film Wszystko, co żyje (USA, Wielka Brytania, Indie)
SREBRNY RÓG dla reżysera filmu o tematyce społecznej – Laura Sistero za film Poślizg kontrolowany (Hiszpania)
WYRÓŻNIENIE – Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski za film Syndrom Hamleta (Polska, Niemcy)
WYRÓŻNIENIE – Igor Ivanko za film Krucha pamięć (Ukraina, Słowacja)
NAGRODA FIPRESCI
Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Nino Kovačić (Chorwacja), Yun-Hua Chen (Tajwan), Giuseppe Sedia (Włochy) przyznało nagrodę Hirotoshiemu Takeoka za film Adamiani (Japonia, Królestwo Niderlandów).
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Juliusz Machulski – przewodniczący (Polska), Andrea Martignoni (Włochy), Anita Reher (Dania), Olga Lucovnicova (Mołdawia), Amer Salmeen Al Murry (Zjednoczone Emiraty Arabskie) postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Jay Rosenblatt za film Jak minął rok? (USA)
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Raúl de la Fuente Calle i Amaia Ramirez za film Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa (Hiszpania)
WYRÓŻNIENIE – Adán Aliaga za film Hardcore (Hiszpania)
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Diana Cam Van Nguyen za film Kocham, tato (Czechy, Słowacja)
WYRÓŻNIENIE – Gerhard Funk za film Kozie zaklęcie (Niemcy)
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Karolina Porcari za film Victoria (Polska)
WYRÓŻNIENIE – Alison Kuhn za film Roje (Niemcy)
Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) – Kocham, tato w reżyserii Diany Cam Van Nguyen (Czechy, Słowacja)
NAGRODA FICC
Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Eugene Dugan-Brause (Wielka Brytania), Ritesh Basak (Indie), Karolina Nowacka (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi Parizad w reżyserii Mehdi Imani Shahmiri (Iran) oraz wyróżnienie filmowi: Kocham, tato w reżyserii Diany Cam Van Nguyen (Czechy, Słowacja)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOCFILMMUSIC
Jury konkursu muzycznego w składzie: Włodek Pawlik – przewodniczący (Polska), Roman Gutek (Polska), Robert Kirchhoff (Słowacja) postanowiło przyznać nagrodę:
ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera najlepszego filmu - Lucie Králová za film Jan Kapr. Opera dokumentalna (Czechy, Słowacja)
WYRÓŻNIENIE dla Ana Sofia Fonseca za film Cesária Évora (Portugalia)
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego w składzie: Piotr Stasik – przewodniczący, Daria Kopiec, Kuba Mikurda, Anna Sienkiewicz-Rogowska, Małgorzata Szyła po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski za film Syndrom Hamleta (Polska, Niemcy)
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego powyżej 30 minut – Bogna Kowalczyk za film Boylesque (Polska)
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego poniżej 30 minut – Marcin Lesisz za film Koniki na biegunach (Polska)
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Marta Pajek za film Figury niemożliwe i inne historie I (Polska, Kanada)
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Michał Toczek za film Martwe małżeństwo (Polska)
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Milenia Fiedler za film Głos (Polska)
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – Bartłomieja Żmudy za film Bóg i wojownicy lunaparków (Polska)
Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych oraz FDR Studio – Magdalena Kamińska i Agata Szymańska (Balapolis) za film Syndrom Hamleta (Polska, Niemcy)
Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Black Photon – Wojciech Staroń za film Głos (Polska)
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Boylesque w reżyserii Bogny Kowalczyk (Polska)
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie Monika Babińska, Aleksandra Brzuzy, Katarzyna Burdek, Paulina Gandor, Arkadiusz Hulbój, Przemysław Kania, Weronika Kapusta, Jędrzej Kościński, Mateusz Leśniak, Krzysztof Strumiński postanowiło przyznać nagrodę filmowi Syndrom Hamleta w reżyserii Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego
NAGRODY KFF INDUSTRY - ANIMATED IN POLAND I DOC LAB POLAND 2022
NAGRODY ANIMATED IN POLAND
NAGRODA SOUND MIND STUDIO – bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu dla projektu Magda, reż. Adela Kaczmarek - Siwińska, prod. Letko
NAGRODA FIXAFILM – bon studia Fixafilm na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN dla projektu Cud, reż. Ewa Borysewicz, prod. Letko
WYRÓŻNIENIE CREW UNITED – pięcioletnia subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta projektu Koniunkcja, reż. Marta Magnuska, prod. Animoon
NAGRODY DOC LAB POLAND DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO START
Nagroda HBO Max Award – 10 000 PLN w gotówce dla projektu Ubezpieczenie od meteorytów, reż. i prod. Natalia Śliwowska, Jorik Amit Galama
Nagroda ORKA - usługa postprodukcji obrazu o wartości of 20 000 PLN dla projektu The Perfect Date reż. Małgorzata Goliszewska, prod. Agnieszka Skalska / ZPR MEDIA / KOI STUDIO
Nagroda FIXAFILM - usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN dla projektu Czułość przemijania, reż. Mateusz Mularski, prod. Joanna Zielińska / BIG WAVE FILMS
Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN dla projektu Dziura w ścianie, reż. Arjun Talwar, prod. Karolina Śmigiel / UNI-SOLO STUDIO
Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na DOK Co‐pro Meetings dla projektu Dziura w ścianie, reż. Arjun Talwar, prod. Karolina Śmigiel / UNI-SOLO STUDIO
Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform dla projektu W stronę słońca, reż. Agnieszka Kokowska, prod. Justyna Ziemkiewicz, Sławomir Richert / WARSAW PRODUCTION TEAM
Wyróżnienie Polish Docs Pro – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych dla projektu Go&See, reż. Julia Kuzka, prod. Małgorzata Małysa / FURIA FILM
NAGRODY DOC LAB POLAND DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO GO!
Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN dla projektu Córy Węgla, reż. Aneta Nowicka, prod. Jacek Kucharski / TRAFIK
Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN dla projektu Znaki Pana Śliwki, reż. Urszula Morga, Bartosz Mikołajczyk, prod. Stanisław Zaborowski, Jan Borowiec / SILVER FRAME
Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN dla projektu Strach z głowy, reż. Grzegorz Brzozowski, prod. Natalia Grzegorzek / KOSKINO
Nagroda CAFE OLE – usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN dla projektu Radość Hassana, reż. Natalia Pietsch, Grzegorz Piekarski, prod. Katarzyna Kostecka / LARMO
Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform dla Radość Hassana, reż. Natalia Pietsch, Grzegorz Piekarski, prod. Katarzyna Kostecka / LARMO
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie na Co‐pro Meetings w Lipsku dla projektu Twarze Agaty, reż. Małgorzata Kozera prod Maria Krauss / PLESNAR & KRAUSS FILMS