Znamy wyniki 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda
W dniu 14 czerwca 2018 Jury w składzie: Marta Ptaszyńska (przewodnicząca), Ignacy Zalewski (sekretarz), Sławomir Kaczorowski, Leszek Lorent i Sławomir Zamuszko, po wysłuchaniu utworów zakwalifikowanych do II etapu, czyli:
Sonata per viola e batteria, godło That. Rhythm.man
Fraszki durbaszki, godło Frapuccino
Landscape Out of Time, godło RIFF66TOY4JPY
Z cyklu Studium w szkarłacie – Serpentinato, godło Klapancjusz
postanowiło co następuje:
-
Nagrodę Główną im. Tadeusz Bairda w wysokości 2.500 $ otrzymuje utwór:
z cyklu Studium w szkarłacie – Serpentinato na altówkę i perkusję z wędrującym waterphonem
-
Wyróżnienie otrzymuje utwór:
Sonata per viola e batteria
Po otwarciu kopert okazało się, że autorami nagrodzonych utworów są:
Kamil Kruk – Serpentinato
Filip Sporniak – Sonata
Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się podczas tegorocznej “Warszawskiej Jesieni” we wrześniu br.
KAMIL KRUK urodził się w 1989 roku w Puławach. Ukończył z wyróżnieniem dwie specjalności: Teorię muzyki (2013) i Kompozycję (2015) na Akademii Muzycznej
w Krakowie. Obecnie jest słuchaczem Stacjonarnych Studiów Doktoranckich tej uczelni (specjalność Kompozycja, klasa prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz).
W 2012 jego utwór Strzępy snu na flet basowy i wibrafon został wyróżniony
w 53 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie. Uczestniczył
w dwóch edycjach kursów kompozytorskich we Wrocławiu (2011, 2012), gdzie pracował
z Grażyną Pstrokońską-Nawratil. W 2015 r. był uczestnikiem międzynarodowych warsztatów kompozytorskich w Ostravie.
W 2014 otrzymał Stypendium Marszałka Województwa Małopolskiego za szczególne osiągnięcia artystyczne (Sapere Auso). W roku akademickim 2015/2016, 2016/2017 oraz 2017/2018 otrzymał stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie dla najlepszych doktorantów.
Kamil Kruk jest również zwycięzcą konkursu na Stypendium im. Witolda Lutosławskiego (2017), ufundowanego przez rodzinę kompozytora - z przeznaczeniem na mistrzowskie kształcenie za granicą.
Kompozytor prezentował swoje utwory na licznych koncertach organizowanych przez Koło Naukowe Studentów Kompozycji m.in. w Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Łodzi. Jego kompozycje wykonywane były na licznych festiwalach muzyki współczesnej: aXes – Triduum Muzyki Nowej (Kraków 2014), Warszawska Jesień (2014, 2015), Ostrava Days (Ostrava 2015), Wawel o Zmierzchu (Kraków 2015), Musica Polonica Nova (Wrocław 2016), Musica Electronica Nova (Wrocław 2016), Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (2016), Międzynarodowe Dni Muzyki Organowej w Krakowie (2016), Krakowski Festiwal Akordeonowy w Krakowie (2016), Tauron Musica Electronica Nova – out of borders (San Sebastián/Hiszpania 2016), Mosty (Kraków 2018) . Posiada 50 wykonań (27 prawykonań) utworów na różne składy – przede wszystkim - instrumentalne (w tym 7 utworów orkiestrowych). W jego dorobku mieści się również aktywność teoretyczna tj. czynny udział w konferencjach naukowych z referatami, dotyczącymi zagadnień muzyki współczesnej, a także aspektów własnej twórczości.
Od 2017 – jako reprezentant krakowskiej Akademii Muzycznej – uczestniczy w czteroletnim programie „Muzyka Naszych Czasów”, promującym twórczość młodych kompozytorów XXI wieku.
Kamil Kruk zajmuje się również działalnością dydaktyczną.
W krakowskiej Akademii Muzycznej (w ramach studiów doktoranckich) prowadził indywidualne zajęcia z Propedeutyki kompozycji (2015/2016) oraz prowadzi wykład Wybrane zagadnienia muzyki nowej (kierownictwo prof. Krzysztof Penderecki). Jest również nauczycielem przedmiotów teoretyczo-muzycznych w szkole muzycznej II stopnia. Od 2017 r. należy do Stowarzyszenia „Małopolska Manufaktura Sztuki”.
FILIP SPORNIAK urodził się w 1996 we Wrocławiu. Kompozytor i wiolonczelista. Student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Krzysztofa Baculewskiego oraz w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla oraz mgr Mateusza Szmyta.
Komponować zaczął w wieku 15 lat. W latach 2012-2015 uczęszczał na fakultet z kompozycji do mgr Kazimierza Pyzika. Swój warsztat kompozytorski rozwijał pod okiem takich twórców jak: Wojciech Widłak, Anna Zawadzka-Gołosz, Tomasz Jakub Opałka, Aleksander Nowak. Jest autorem muzyki do wielu spektakli teatralnych m.in. „Gwiazda w Dawnej Polszcze” wystawianej przez krakowski „Teatr Nieco Większych Form” w sezonach 2012-2016.
Kompozycje Filipa Sporniaka były doceniane na kilku konkursach kompozytorskich m.in. „Grawito” na saksofon, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i recytatora otrzymało II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim UFM (Warszawa 2014); kompozycja pt. „Gdzie?” na dwa chóry mieszane zdobyła wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji Światowych Dni Młodzieży (Kraków 2015-2016); „Zdumienia małego człowieka” na skrzypce solo zostały zaś wyróżnione na III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Patrie Patria” w Katowicach (2018). „Muzyka współczesna” na trio smyczkowe (2017) została zakwalifikowana do II edycji ogólnopolskiego programu „Muzyka Naszych Czasów”, w związku z została w 2018 roku została wykonana na trzynastu koncertach w różnych ośrodkach muzycznych na terenie całej Polski.
Jest laureatem również licznych konkursów wykonawczych oraz kameralnych m.in. 12. Międzynarodowy Konkurs Młodych Muzyków „Luigi Zanuccoli” (Włochy); XVII Międzynarodowy Konkurs w grze na instrumentach smyczkowych „TALENTS FOR EUROPE” (Słowacja); Ogólnopolskie Przesłuchania Uczniów Szkół Muzycznych I i II st. CEA (Warszawa), Ogólnopolskie Konfrontacje Wiolonczelowe im. Z. Wojciechowskiej (Bydgoszcz).
Koncertuje w Polsce i za granicą (m.in. Włochy, Francja, Niemcy, Słowacja) oraz bierze udział w różnych festiwalach muzycznych (m.in. Festiwal muzyki Felixa Mendelssohna, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Bachfest w Lipsku).
Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – 2015/2016, Fundacji Pro Musica Bona – 2014-2016, Fundacji Sapere Auso 2014/15, Uniwersyteckiej Szkoły Kształcenia Indywidualnego 2013/2014 oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci 2014-2016.
Ważniejsze wykonania: muzyka teatralna – Teatr Groteska, Centrum Sztuki Współczesnej Solvay w Krakowie, sala koncertowa UMFC w Warszawie (2015-2017), „Tryptyk – Lutosławski, Kilar, Górecki” – Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie (2015), „Polska jest piykna” na zespół solistów – sala koncertowa Filharmonii Krakowskiej (2015), „Opowieść” na wiolonczelę solo - Mazowieckie Centrum Kultury (2015), „Niewidzialne” na kwartet smyczkowy – Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Kubinska Hudobna Jesien” na Słowacji (2015), „Milczenie” na wiolonczelę solo – Międzynarodowy Konkurs Muzyczny M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2016).
Inne najnowsze kompozycje to m.in.: „Continuum” na klarnet, altówkę, tubę i klawesyn (2017), „Zielona Noc” – muzyka teatralna na zespół instrumentalny oraz grupę wykonawców (2017), „Inside of the palm” na klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2017), „Sonata per viola e batteria” (2017), „fun-music” (2017) napisany dla zespołu Kwartludium, „Apozeum” na skrzypce i fortepian (2018).
Oprócz muzyki poważnej interesuje się szeroko pojętą muzyką rozrywkową, literaturą, poezją, teatrem, filmem, a także grami komputerowymi. W sztuce, a przede wszystkim w muzyce poszukuje prawdy i wolności.
{info. pras}