Zanurz się w świat renesansu z Coriną Marti
26 października w Warszawie odbędzie się koncert Coriny Marti, uznanej na świecie wirtuozki klawesynu. Artystka promuje swój najnowszy album, w którym odczytuje najcenniejszy zabytek muzyczny polskiego renesansu – tabulaturę Jana z Lublina. To pierwsze nagranie tej muzyki prawdziwie oddające brzmienie epoki – wykonane na replice renesansowego klawesynu i oparte na dokładnej kopii rękopisu. Podczas występu szwajcarska specjalistka w dziedzinie muzyki dawnej zaprezentuje wybrane utwory z nowej płyty.
Corina Marti, znana z niezwykle innowacyjnych i ekspresyjnych interpretacji dzieł od średniowiecza do baroku, przygotowała solowy album na renesansowym klawesynie, poświęcony w całości pochodzącej z Polski księdze. W nowym wyjątkowym projekcie, jakim jest płyta „Johannes de Lublin Tablature: Keyboard Music from Renaissance Poland”, światowa mistrzyni dawnych instrumentów klawiszowych na nowo odkrywa, uznawany za najcenniejszy zabytek muzyczny XVI-wiecznej Polski, rękopis Jana z Lublina.
Tytułowy Joannes – Jan, do którego najwyraźniej należała księga, był prawdopodobnie kanonikiem w oddalonym o niecałe 60 kilometrów kraśnickim klasztorze. Nie wiadomo, czy był autorem niektórych fragmentów, czy może tylko głównym skryptorem. Pewne jest to, że księga została oprawiona w 1540 roku i powstawała przez ponad 10 lat (1537‒1548). Powleczona skórą drewniana oprawa kryje ponad 230 utworów, dwie rozprawy teoretyczne i ponad 250 przykładów muzycznych.
Z tego bogatego zbioru, uchodzącego za największą kolekcję muzyki na instrumenty klawiszowe szesnastowiecznej Europy artystka wybrała 39 utworów, zgrupowanych w pięć części.
Repertuar tabulatury obejmuje oryginalne kompozycje na instrumenty klawiszowe, również o polskich tytułach, które prawdopodobnie były pierwotnie pieśniami. Na płycie Coriny Marti znalazły się m.in. Jeszcze Marczynye, Zaklolam szÿa tharnem i Schephczyk ÿdzÿe po ulÿczÿ schÿdelka noschacz. Wśród autorów zachowanych przez Jana kompozycji lub opracowań, badaczom udało się zidentyfikować tak znanych polskich kompozytorów, jak Mikołaj z Krakowa (Nicolaus Cracoviensis) czy Seweryn Koń (Severinus Konij). Wśród wybranych przez Corinę kompozycji są także opracowania polifonicznej muzyki europejskiej, w tym chansons Josquin des Prez, Claudina de Sermisy czy Pierre’a Sandrina oraz motetów Johanna Waltera i Antoine’a Brumela, wokalnych utworów liturgicznych i świeckich pieśni.
Słuchając utworów z nowej płyty Coriny Marti, możemy wraz z artystką zanurzyć się w fascynujący świat renesansowej Polski Jana z Lublina. To pierwsze nagranie tej muzyki prawdziwie oddające brzmienie epoki – wykonane na replice renesansowego klawesynu i oparte na dokładnej kopii rękopisu. Aby jak najlepiej oddać charakter kompozycji, specjalnie na potrzeby płyty powstał klawesyn na wzór XVI-wiecznego neapolitańskiego instrumentu, zbudowany przez Volkera Platte.
Koncert Coriny Marti odbędzie się 26 października br., o godz. 19.00, w Centralnej Bibliotece Rolniczej w Warszawie (Krakowskie Przedmieście 66). Wstęp jest bezpłatny.
Płyta „Johannes de Lublin Tablature: Keyboard Music from Renaissance Poland” została wydana przez „Brilliant Classics”. Projekt został sfinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza i sygnowany jest jego flagową marką Culture.pl.
Patronem koncertu jest Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz Culture.pl.