Zagraniczna depesza: Andy Warhol w Chicago
Przed nami ostatnie dni trwania wystawy "Andy Warhol - From A to B and Back Again" w The Art Institute of Chicago. To pierwsza od 30 lat tak obszerna ekspozycja prac artysty w amerykańskiej instytucji.
Działalność Andy'ego Warhola była wyjątkowo różnorodna, wystawa mu poświęcona obejmuje zarówno obrazy, rysunki, grafiki i rzeźbę, jak i wideo, instalacje, filmy, prace multimedialne i materiały archiwalne.
Mimo swojej przedwczesnej śmierci w 1987 roku, artysta po dziś dzień pozostaje kontrowersyjny. Odważnie manifestował swój dystans do ikon popkultury, jednocześnie samemu stając się najjaśniejszą gwiazdą sztuki komercyjnej. Bezbłędnie rozpoznawał wzorce kulturowe, przetwarzał je i zniekształcał, tym samym poddając dyskusji ich znaczenie.
Ostatecznie nie jest istotne, czy dostrzeżemy w Warholu geniusza pop artu, czy jedynie sprawnego rzemieślnika o duszy bezczelnego performera – trudno się nie uśmiechnąć, widząc jego słynne kreatywne zabawy z wizerunkiem Marylin Monroe, Elvisa Presleya, Elizabeth Taylor, drwiące podejście do dolara i marek handlowych, a obok tego wrażliwość na tematy najtrudniejsze.
Maja Baczyńska
Więcej informacji TUTAJ
***
ANDY WARHOL IN CHICAGO
We are in the final days of the „Andy Warhol – From A to B and Back Again” exhibition in the Art Institute of Chicago. This is the artist’s first exhibition of this magnitude in an American institution in 30 years.
Andy Warhol’s body of work was very varied. The exhibition features paintings, drawings, graphics and sculpture as much as his video work, installation, films, multimedia work and archival material.
He remains controversial despite his untimely death In 1987. He boldly manifested his distance to pop-cultural icons, while himself becoming the brightest star of commercial art. He recognized cultural patterns impeccably, transformed and deformed them, thus questioning their meaning.
At the end it doesn’t matter whether we see Warhol as a pop art genius or just an efficient craftsman with the soul of an audacious performer, it’s hard not to smile, seeing him famously having fun with the image of Marylin Monroe, Elvis Presley, Elizabeth Taylor, his mocking attitude toward the dollar and trademarks and yet, his sensitivity to the most difficult of themes.
(Maja Baczyńska, tł. Paweł Stroiński)