Zacznij teraz i negocjuj

10.03.2016
Zacznij teraz i negocjuj

EWA MARIA HORDEJUK: Dbanie o własną karierę nie polega tylko na ćwiczeniu i ulepszaniu warsztatu artystycznego, ale również na nabywaniu szeregu innych kompetencji. Coś, co w Londynie jest standardem od lat, coraz mocniej wybrzmiewa również w Polsce. – Wierzę w to, że nie ma rzeczy niemożliwych. Stwarzajcie nowe możliwości, a zrealizujecie swoje marzenia – zachęca dr Anastasia Belina-Johnson podczas warsztatów.

 

 

Jak muzyk powinien zadbać o swoją karierę? Czy powinien się przejmować nowymi mediami i budowaniem wizerunku, czy skupić tylko na ćwiczeniach? Czy grać za darmo, czy tylko za odpowiednią stawkę? Na te oraz inne pytania podczas warsztatu „Professional Skills for Young Artists and Professionals”, w sobotę, 27 lutego, odpowiadała dr Anastasia Belina-Johnson z Royal College of Music. Spotkanie przeprowadzone zostało w ramach 7. edycji Koncertów Urodzinowych – festiwalu z okazji urodzin Fryderyka Chopina, organizowanego przez Stowarzyszenie Smolna.

 

– Muzyk powinien działać jak przedsiębiorca – przekonywała dr Anastasia Belina-Johnson – to znaczy stwarzać możliwości, których wcześniej nie było. Podejmować przemyślane ryzyko. Skupiać się na działaniach, które pozwolą skalować efekty pracy.
Przedsiębiorca, prowadząc własną działalność, powinien znać się nieco na wszystkim – na marketingu, na organizacji wydarzeń, social mediach, czasem również na grafice, aby zadbać o efekt wizualny tego, co robi. Musi umieć negocjować, nawiązywać nowe kontakty. Jest tych elementów bardzo dużo, może się to wydawać wręcz przytłaczające. Nie warto się jednak poddawać.
Bardzo ważne są działania prowadzone w internecie: – Załóż fanpage na Facebooku, na którym będziesz zamieszczać treści związane tylko z zawodową działalnością. Dbaj o swój wizerunek w internecie. Czy w stopce maila jest podany kontakt do ciebie? Czy masz swoją stronę internetową? – pytała uczestników dr Anastasia Belina-Johnson, zwracając uwagę na to, jak bardzo jest to istotne dla każdego muzyka. – Dbaj o swój wizerunek, o markę. Marka to spełnienie obietnic stałej jakości. Tak jak Coca Cola: na całym świecie jest zawsze taka sama i doskonale wiesz, jakiego smaku możesz się spodziewać.

Czy warto grać za darmo? Kiedy jest odpowiedni czas, aby rozpocząć koncertowanie, a kiedy jest czas na założenie fanpage-a w portalu społecznościowym – na takie pytania z sali odpowiadała przedstawicielka Royal Academy of Music. – Jeśli będziesz czekać na idealny moment, on nigdy nie nadejdzie. Zacznij już teraz – radziła. – Ja na początku mojej kariery brałam dosłownie wszystko, nie tylko za pieniądze, ale również za darmo. Traktowałam to jako inwestycję, doświadczenie na przyszłość. Teraz również nie uważam, że zawsze muszę otrzymywać zapłatę w postaci pieniędzy. Czasem warto zrobić coś za darmo, żeby stworzyć możliwości: poznać nowych ludzi, dać coś od siebie innym. To dla mnie ważne – dodała dr Belina-Johnson.
Padały również pytania o to, jak wygląda współpraca z managerem. Należy pamiętać o spisaniu kontraktu na samym początku współpracy oraz zaznaczyć w nim, że manager dostaje wynagrodzenie za te koncerty, które sam zorganizuje. Doświadczeni muzycy dzielili się swoimi przeżyciami i przestrzegali: „Uważaj. Możesz trafić na managerów, którzy będą chcieli stałe wynagrodzenie miesięczne, niezależne od wyników ich pracy. Są też tacy, którzy oczekują prowizji nie tylko za koncerty, które zorganizują, ale również za te, które muzyk sam sobie zorganizuje. Zanim podpiszesz umowę, porozmawiaj z innymi osobami, z którymi współpracuje lub współpracował dany manager. Może się okazać, że za waszą współpracę oczekuje on 50% podziału zysków, podczas kiedy od innych brał 25%. Manager będzie pilnować przede wszystkim własnego interesu”. Dr Anastasia Belina-Johnson dodała: – Musisz nauczyć się negocjować. To bardzo ważne. A organizatorka spotkania, Thuy Minh Dao, dała uczestnikom praktyczną poradę: – Wiele osób boi się negocjowania, ale wystarczy, że w momencie, kiedy ktoś przedstawi ci ofertę zapytasz: czy to najlepsze, co możesz zaoferować? To może pomóc ci wynegocjować korzystniejsze warunki.

Ostatnim z omawianych obszarów umiejętności profesjonalnego muzyka była sztuka prezentacji: – Warto przygotować sobie krótkie przedstawienie się, takie na około 20-40 sekund, w której powiemy coś więcej, niż samo imię i nazwisko. Warto powiedzieć też o swoich motywacjach: dlaczego robisz właśnie to? Co budzi w tobie pasję? Powiedź o tym, bo w ten sposób przekazujesz energię. Komunikacja z ludźmi to energia, również to, w jaki sposób mówimy, jaka jest postawa naszego ciała. W ten sposób o wiele łatwiej komunikować się z ludźmi. – Spotkanie z dr Anastasią Belina-Johnson było bardzo cennym doświadczeniem i potwierdziło coraz mocniej dające słyszeć się głosy z branży muzycznej, mówiące o tym, że dbanie o własną karierę nie polega tylko na ćwiczeniu i ulepszaniu warsztatu artystycznego, ale również na nabywaniu szeregu innych kompetencji. Coś, co w Londynie jest standardem od lat, coraz mocniej wybrzmiewa również w Polsce. – Wierzę w to, że nie ma rzeczy niemożliwych. Stwarzajcie nowe możliwości, a zrealizujecie swoje marzenia – zakończyła warsztaty dr Belina-Johnson.
Od siebie dodam, że do listy niezbędnych umiejętności dla zawodowego muzyka należy dopisać język angielski. Niestety może upłynąć jeszcze wiele wody w Wiśle, zanim wiedza zza morza spopularyzuje się w naszym rodzimym języku.

 

Ewa Maria Hordejuk
zajmuje się marketingiem muzyki oraz zarządzaniem. Od czterech lat pracuje z profesjonalnymi muzykami. Uważa, że marzenia są po to, aby je spełniać, szczególnie te związane z muzyką. W lutym 2015 roku została finalistką konkursu Bizneswoman Roku w kategorii debiut roku za strategię oraz prowadzenie Music School- szkoły muzyki dla dorosłych.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.