Z płytoteki Czytelnika
W każdym numerze Presto publikujemy recenzję płyty przesłaną przez naszego Czytelnika. Jest to jednocześnie pierwsza płyta z klasyką, jakiej autor słuchał. W Presto nr 8 prezentujemy recenzję Pani Kamili Popiel z Wrocławia. Całość recenzji tutaj:
"Właściwie kupiłam ją na prezent, ale solenizantka ją miała, więc album został dla mnie i do dziś to - w mojej opinii - najwspanialsze nagranie operowe, jakie kiedykolwiek poznałam. O kreacji Marii Callas w partii Toski w tym nagraniu (z roku 1954, gdy była u szczytu możliwości wokalnych) napisano chyba tomy, a ja nie jestem tu oryginalna: Callas zachwyca każdym dźwiękiem - ona wciela się w postać, a nie tylko śpiewa swoją partię.
Partnerujący jej wspaniały Giuseppe di Stefano to jeden z najbardziej lirycznych, subtelnych Cavaradossich, ale w duecie z I aktu jest tak samo wiarygodny jak Callas: zakochany mężczyzna odpierający zarzuty oszalałej z zazdrości kochanki.
Tito Gobbi jako baron Scarpia jest idealnym czarnym charakterem, ale jego kreacja ani na chwilę nie ociera się o sztuczność. Nagranie nie ma żadnego słabego śpiewaka, nawet w epizodycznych rolach.
Genialny, ale dziś nieco zapomniany dyrygent Victor de Sabata prowadzi doskonałą orkiestrę La Scali z niezwykłym wyczuciem, żywo, emocjonalnie, ale bez histerycznych kulminacji (jakie, niestety, często są obecne w interpretacjach innych dyrygentów prowadzących opery Pucciniego).
Do tej płyty powracam bardzo często i (choć nie wiem, czy powinnam się do tego przyznawać) odkąd ją poznałam, nie potrafię słuchać "Toski" w innych wykonaniach. Szczególnie postać tytułowa - śpiewaczki Florii Toski - stała się dla mnie głosem Marii Callas. A w dodatku wydanie, które mam, jest wzbogacone o archiwalne zdjęcia Marii Callas, w tym z owych pamiętnych spektakli "Toski" w La Scali - co wydaje mi się dodatkową wartością tej płyty dziś - w dobie MP3 i YouTube'a...
Kamila Popiel z Wrocławia
A jaka była Twoja pierwsza płyta z muzyką klasyczną?
Napisz o niej dziesięć zdań, dołącz dobrej jakości zdjęcie okładki płyty i wyślij na adres:
redakcja @ prostoomuzyce.pl
Najciekawszą recenzję opublikujemy w magazynie, a pozostałe - na portalu.