Z obrazem w tle
Choć utwory w tym koncercie reprezentują twórczość różnych krajów i epok, jest coś, co je łączy – motyw przewodni. Wszystkie bowiem nawiązują do zdobiących świątynie prac plastycznych o tematyce religijnej.
Włoskie kościoły słyną z witraży, które montowano tam już w IX wieku. Z inspiracji nimi powstał poemat symfoniczny „Witraże kościelne” włoskiego kompozytora Ottorina Respighiego (1879–1936), który także w innych dziełach dał wyraz swojej fascynacji kulturą swego kraju (jest autorem „Rzymskiej trylogii”: „Fontanny rzymskie”, „Pinie rzymskie” i „Święta rzymskie”). W trzyczęściowej symfonii „Mathis der Mahler” Paul Hindemith (1895–1963) sięgnął do wydarzeń z życia średniowiecznego artysty niemieckiego Matthisa Grünewalda, autora słynnego ołtarza z Isenheim we Francji. Klimat tej muzyki jest majestatyczny, nieco archaizujący, między innymi dzięki cytatom z oryginalnych pieśni staroniemieckich. „Bernardus Frescos” współczesnego kompozytora niemieckiego Enjotta Schneidera (ur. 1950) nawiązuje z kolei do postaci XI-wiecznego cysterskiego mnicha, św. Bernarda z Clairvaux. Utwór zostanie wykonany przez artystów, którym został dedykowany: organistę Romana Peruckiego i flecistę Łukasza Długosza.
Filharmonia Łódzka
22 lutego 2019, 19.00
Wykonawcy:
Roman Perucki – organy, Łukasz Długosz – flet
Jean-Luc Tingaud – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna FŁ
Prowadzenie koncertu: Konrad Mielnik
Program:
Ottorino Respighi - Cztery impresje symfoniczne "Witraże kościelne"
Enjott Schneider - "Bernardus-Freskos" na flet, organy i orkiestrę (łódzka premiera)
Paul Hindemith - Symfonia "Mathis der Maler"
{info. pras}