Wytańczona „Pastoralna” w ARTE TV
VI symfonia F-dur op. 68 „Pastoralna” Ludwiga van Beethovena za pośrednictwem tancerzy zamienia się w niespieszną opowieść w Teatrze Chaillot. Ludzkie ciało służy tu jako narzędzie do interpretacji muzyki, zaś reżyser Patrick Lauze wraz z Les Films Figures Libres interpretuje ten nietypowy mariaż w pięknej filmowej realizacji.
Ciało jako „naczynie” wlewające w siebie muzykę; zwraca to uwagę szczególnie w sekwencjach grupowych, w których układy choreograficzne osadzone w kontekście przestrzeni scenicznej nasuwają skojarzenia z wizualizacją graficzną – tu ożywioną i przemienioną w żywy organizm. Z kolei tę staranność scenicznej koncepcji i spójność formy pomaga wydobyć świetna praca kamery, jej ruch wiernie podążający za tańcem, zróżnicowanie planów. Cieszy również skromność białych kostiumów – tak zwiewnych, że pozwalają nam ulec złudzeniu, że rzeczywiście znajdujemy się na łonie natury – oraz formalna prostota i zarazem innowacyjność w odniesieniu do muzyki Beethovena. Pomysły z tańczeniem pomiędzy prętami metalowego stelaża czy posuwiste ruchy tancerzy ze ślimaczymi muszlami na plecach przez całą długość sceny są minimalistyczne w swojej formie, a zarazem eleganckie i nietuzinkowe. Może zresztą to nie taniec jest tu aż tak oryginalny, lecz właśnie jego powiązanie z muzyką klasyka. Jest w tym spektaklu zatem czyste piękno, absolutna symbioza z muzyką w samym założeniu i tylko szkoda, że napięcie poszczególnych sekwencji tanecznych się waha, ale tu już niekoniecznie podążając za myślą muzyczną.
(MB)
ZOBACZ:
https://www.arte.tv/pl/videos/094382-000-A/beethoven-vi-symfonia-f-dur-o...