Żegnając romantycznie [wystawa „Piękno kształtem miłości jest. C.K. Norwid 1821–2021”]
Cyprian Kamil Norwid i dziś może inspirować artystów plastyków, czego dowód stanowi wystawa „Piękno kształtem miłości jest. C.K. Norwid 1821–2021”, prezentująca prace malarskie, rzeźbiarskie i graficzne w warszawskiej Galerii Wieża.
Ekspozycja jest dość kameralna, umiejscowiona na dwóch kondygnacjach; pierwsza jej część wydaje się nieco „poważniejsza” w tonie, zawierająca obrazy większych formatów oraz rzeźby, zaś druga (na górze) stanowi wybór swobodniej związanych z tematem przewodnim obrazów i grafik. Inny jest też nastrój każdej z sal wystawienniczych – ta pierwsza zanurza nas w świecie Norwidowskiej poezji, w romantyzmie interpretowanym tu i teraz, druga zabiera nas w podróż, pozwala się rozmarzyć, puścić wodze fantazji. Nie ukrywam, że dla mnie szczególne znaczenie mają prace, które skłaniają do głębszej refleksji, jak te autorstwa Hanny Koreckiej (intelektualne, mroczne, bolesne, ale i bardzo oczyszczające dla wrażliwego i wnikliwego odbiorcy), Jerzego Tepera (rzeźbiarska metafora z łódką na długo zostaje w pamięci) czy Bogny Lewtak-Baczyńskiej. W przypadku tej ostatniej nie zabrakło akcentów osobistych – krótko przed otwarciem wystawy odszedł mąż artystki Janusz Baczyński (1952–2021), który wraz z nią występował na scenie i wspierał ją jako mecenas sztuki; na obrazie Bogny Lewtak-Baczyńskiej czyta książkę w jasnym, ciepłym świetle lampy, poniżej wiele dopowiada poetycki cytat: „Czemu cieniu odjeżdżasz, ręce złożywszy na pancerz. Przy pochodniach co iskrami grają około twych kolan” („Bema pamięci żałobny rapsod”, C.K. Norwid) oraz podtytuł: „Pamięci Januszka Baczyńskiego, mojej Jedynej i Największej Miłości”. Przesłanie chwyta ze serce, tym bardziej że małżeństwo od lat upamiętniało zasłużone dla polskiej historii i kultury postaci, szczególnie upowszechniając polską poezję (także np. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego czy Józefa Bohdana Zaleskiego). Obraz znajdujący się w Galerii Wieża jest ostatnim portretem męża malarki, który zaczęła tworzyć na rok przed jego odejściem.
Ekspozycję można oglądać do 13 czerwca, w niedziele (w godz. 16–21) w parafii pw. Wniebowstąpienia Pańskiego przy al. KEN 101 na warszawskim Ursynowie.
(MMB)