Wygrane organy (XI Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. Jana Pieterszoona Sweelincka)
W czasie koncertu finałowego, który zwieńczył XI Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. Jana Pieterszoona Sweelincka, publiczność zebrana w sali koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku mogła usłyszeć muzykę wykonywaną przez laureatów i laureatkę, a także przekonać się, jak niezwykłe możliwości brzmieniowe i ekspresyjne tkwią w tym niezwykłym instrumencie, którym są organy.
Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. Jana P. Sweelincka organizowany jest w Gdańsku co trzy lata. Po raz pierwszy został przeprowadzony w roku 1991. Od tego czasu wydarzenie to zdążyło zyskać renomę i uznanie w środowisku muzycznym. Podczas tegorocznej, jedenastej edycji internacjonalny profil konkursu, chociaż niereprezentowany wśród finalistów, został wybitnie zaakcentowany przez skład jury, w którego gronie znalazły się następujące światowe autorytety: prof. Julian Gembalski, prof. Christophe Mantoux, prof. Renata Marcinkutė-Lesieur, prof. Roman Perucki, prof. Wolfgang Seifen, prof. Jaroslav Tůma, dr hab. Krzysztof Urbaniak oraz dr hab. Jarosław Wróblewski.
To znakomite jury podzielono na dwa składy, które przydzieliły wyróżnienia w odrębnych kategoriach: interpretacji i improwizacji. W tej pierwszej nagrodzono aż pięć osób. Na najniższym stopniu organowego podium stanął Olgierd Wysocki z Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Na koncercie finałowym zagrał część pierwszą – toccatę – z III symfonii organowej a-moll „Lourdes” op. 45 wybitnego polskiego kompozytora Feliksa Nowowiejskiego. W zaprezentowanym fragmencie można było usłyszeć imponującą moc organów, potężne brzmienie niskich tonów wspierało melodyjne frazy prowadzone w wyższych rejestrach. Drugą nagrodą zostali uhonorowani ex equo Krzysztof Augustyn z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Mariusz Kozieł z Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Augustyn zagrał kompozycję Césara Francka „Cantabile” nr 2 z cyklu „Trzy utwory na organy”, Kozieł natomiast pokazał swój kunszt w preludium i fudze g-moll nr 3 op. 7 Marcela Dupré. Zwycięzcą w kategorii interpretacji został Marcin Kucharczyk z Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, który po ogłoszeniu werdyktu zaprezentował „Prélude et fugue sur le nom d'Alain” op. 7 francuskiego kompozytora Maurice'a Duruflé.
Na tym nie kończy się lista wyróżnionych. Znalazła się wśród nich również laureatka: ważną nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu patrona konkursu otrzymała Wiktoria Ryńska z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Artystka na koncercie finałowym w Filharmonii Bałtyckiej zaprezentowała piękną kompozycję Sweelincka „Ballo del Granduca”.
Jury w kategorii improwizacji przyznało tylko jedną nagrodę, która trafiła w ręce Damiana Skowrońskiego. Zwycięzca zaprezentował publiczności swoją improwizację w stylu niemieckiego romantyzmu. Budował on w niej stopniowo napięcie, rozpoczynając od pociągłych, pełnych łagodności brzmień, by zwiększać szybkość gry i dynamikę. W swoim występie świetnie rozwinął swoisty dramatyzm i ciekawie wykorzystał możliwości, które dają organy.
Występ Skowrońskiego zamknął organizowany w Gdańsku XI Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka. To wyjątkowe, chociaż nieco niszowe wydarzenie pozwoliło osobom, którym dźwięki piszczałek kojarzą się głównie z niedzielnymi nabożeństwami w kościołach parafialnych, poznać intrygujące możliwości brzmieniowe niezwykłego instrumentu oraz zobaczyć młodych artystów wytyczających nowe ścieżki ewolucji muzyki organowej.