Wielki Finał jesiennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+
Finałowy szósty koncert zamykający Festiwal ORGANy PLUS+ zostanie uświetniony występem hiszpańskich artystów: organisty Andrés Cea Galána oraz cynkisty Manuela Pascuala, Będzie to ich pierwszy występ w Polsce. Usłyszymy ich Gdańsku w niedzielę, 16 października o godz. 15:30 kościół św. Trójcy.
Nie da się ukryć, iż tegoroczne zamknięcie ORGANy PLUS+ będzie wyjątkowo egzotyczne… Barokowa muzyka iberyjska jest wyjątkowo wyrafinowana, przede wszystkim ze względu na wymogi specjalnego instrumentarium. Przekonamy się, czy wielkie organy Mertena Friese z dziewięcioma głosami językowymi sprostają zadaniu przeniesienia nas na drugi koniec Europy i pozwolą poczuć żar i emocje południowej Europy, podczas gdy na zewnątrz jesienna szaruga.
Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stuleci akustyka gotyckiego kościoła Św. Trójcy oraz neogotyckiego kościoła Św. Jana Bosko, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych sprzed wieków.
Festiwal ORGANy PLUS+® 2022: JESIEŃ
16.10, godz. 15.30 + Iberia
Kościół św. Trójcy
Andrés Cea Galán (Hiszpania) – organy
Manuel Pascual (Hiszpania) – cynk
-
Andrés Cea Galán
Andrés Cea Galán (Jerez de la Frontera, Hiszpania, 1965) zajmuje się wykonawstwem muzycznym na dawnych instrumentach (organy, klawikord i klawesyn). Po ukończeniu studiów w swoim kraju uczęszczał do klasy organów Jeana Boyera w Lille (Francja), a także studiował pod kierunkiem Jean-Claude Zehnder w Schola Cantorum w Bazylei (Szwajcaria). Inni artyści, którzy wpłynęli na jego sztukę to m.in. Willem Retze Talsmy, Bernhard Brauchli i Françoise Lengellé. Interesuje się również badaniami muzykologicznymi, zwłaszcza muzyką klawiszową, a także historią, techniką i estetyką organów w Hiszpanii. Jego artykuły i książki na ten temat są uważane za cenny wkład w poznanie latynoskiej kultury organowej. Obronił doktorat z muzykologii na madryckim uniwersytecie Complutense, rozprawą o tabulaturach hiszpańskich. Dzięki nowatorskiemu podejściu do wykonawstwa jest często zapraszany zarówno jako artysta i pedagog w Europie, Meksyku, Ameryce Południowej i Japonii. Jako solista dokonał nagrań radiowych i płyt CD dla wytwórni Lindoro, Almaviva, Aeolus i Tritó. Współpracował także z Ensemble Plus Ultra pod dyrekcją Michaela Noone przy nagraniu muzyki Tomása Luisa de Victoria (Universal). Jest dyrektorem Instituto del Organo Hispano.
+ Manuel Pascual
Rozpoczął naukę muzyki dawnej w Konserwatorium Muzycznym Regionu Tuluzy (Francja) u Philippe'a Matharela, członka Les Sacqueboutiers. Następnie przeniósł się do Szwajcarii na stypendium rządów hiszpańskiego i szwajcarskiego, gdzie studiował kornet i interpretację muzyczną w Konserwatorium w Genewie oraz w Schola Cantorum Basiliensis pod kierunkiem Bruce'a Dickeya, gdzie w 2006 roku uzyskał dyplom z Muzyki Dawnej. Jako kornecista występował na wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej, z takimi zespołami, jak: La Reverencia, Barockorchester Frankfurt, Italian Concerto, Los afectos Divers, El canto de Orfeo, Tiento Nuovo, Ministriles Hispalensis, Capilla Compostelana, Collegium Vocale Lenzburg, La Royal Chapel, Oniria, Joanina Chapel, Ludovice Ensemble, Ottava Rima. Nagrywał ścieżki dźwiękowe do filmów Juana la Loca (2001) Vicente Arandy, La conjura de El Escorial (2008) Antonio del Real, De Oculta Philosophia (2012) Daniela Villamediany oraz Złamana korona (2016) Jordi Frades. Uczestniczył także w spektaklu Viaje del Parnaso Miguela de Cervantesa, wystawianym przez National Classical Theatre Company of Spain. Manuel Pascual jest profesorem na Wydziale Muzyki Dawnej Wyższej Szkoły Muzycznej w Estremadura (Musikex), gdzie prowadzi również kursy muzyki dawnej. Obecnie Manuel Pascual przygotowuje publikację na temat ewolucji praktyki kornetów renesansowych i barokowych na Półwyspie Iberyjskim.
Szczegóły na stronie www.organyplus.com