Wiecznie młoda śpiewaczka
Jest pewna artystka, której nazwisko warto znać: Anne Sofie von Otter.
Ta szwedzka mezzosopranistka zachwyca swoimi nagraniami już od kilku dekad i słuchając jej najnowszych nagrań, wydaje się, że Anne Sofie na emeryturę się wkrótce nie wybiera. Co więcej ostatnio nawet poszerzyła swój repertuar o chansons.
Od dawna należę do fanów Anne Sofie von Otter i zawsze wyczekuję jej albumów. Artystka ciągle poszukuje nowych inspiracji, stylów oraz sposobów wyrazu muzyki, która dla niej nie zna podziałów. Poszukiwania zaprowadziły ją do muzyki baroku, ale także do piosenek Elvisa Costello oraz Abby, obecnie natomiast zaowocowały podwójnym albumem z francuskimi melodies i chansons. “Douce France” to uroczy album będący kolekcją francuskich piosenek i pieśni pochodzących z XX wieku. Na pierwszym albumie zatytułowanym “Melodies” znajdziemy utwory kompozytorów takich jak Debussy, Ravel, Faure czy Saint-Saens. Natomiast wśród “Chansons” są piosenki Barbary, Legranda, Hahna oraz innych, których znamy dzięki nieśmiertelnym wykonaniom Edit Piaff. Ale Von Otter nie wzoruje się na francuskiej śpiewaczce, tylko szuka własnej drogi do tych utworów. Jej interpretacje są niezwykle lekkie, melodyjne, są tutaj elementy jazzu oraz kabaretu, ale przede wszystkim jest tutaj radość z muzyki, którą von Otter wykonuje.
Kolejnym albumem, który Anne Sofie von Otter wydała nie tak dawno, jest Sogno Barocco. Niesamowite, jak diametralnie różni się on od poprzedniego albumu. Na szczęście oba są rewelacyjne. Na nagraniu Sogno Barocco Anne Sofie z towarzyszeniem Cappella Mediterranea wykonuje muzykę wczesnego baroku, zatem znajdziemy tutaj utwory między innymi Monteverdiego, Cavalliego oraz Rossiego. Nie są to typowe arie, ale raczej swoiste wczesnobarokowe melodyjne recytatywy, zatem wydaje się, że nie jest to pasjonujący materiał, ale tak się może wydawać tylko zanim posłuchamy jak wykonuje je von Otter. Jest ona niemal idealną wykonawczynią baroku. Anne Sofie nie tylko posiada mistrzowską technikę, która pozwala jej z niesłychaną naturalnością wyśpiewywać wszystkie barokowe ornamenty, ale poza tym rewelacyjnie operuje barwami swojego głosu wydobywając w ten sposób emocjonalną głębię z utworów pozornie schematycznych. Album Sogno Barocco jest przykładem najwyższych lotów wykonawstwa muzyki barokowej. Von Otter udowadnia, że barok to pasjonujące opowieści o miłości, rozstaniu, nadziejach i upływającym czasie.
Jacek Kornak