#WeReStillOpen – kampania wspierająca europejską kulturę i sztukę w ARTE TV
Zamknięte teatry, sale koncertowe, kina, muzea - kultura to jedna z najbardziej poszkodowanych branż w czasie powrotu obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Chcąc zapewnić dodatkowe wsparcie twórcom kultury, europejski kanał ARTE rozpoczął kampanię #WeReStillOpen. Na swojej platformie https://www.arte.tv udostępnia bezpłatnie i z polskimi napisami bogaty wachlarz filmów, wydarzeń artystycznych, spektakli i koncertów. We współpracy z 21 głównymi europejskimi scenami operowymi i festiwalami, zainaugurował właśnie trzecią edycję sezonu operowego online - ARTE Opera https://arte.tv/opera, w ramach której widzowie obejrzą najnowsze produkcje operowe i baletowe.
#WeReStillOpen
W odpowiedzi na wprowadzony ostatnio w wielu krajach Europy lockdown, telewizja ARTE chce wspierać jeszcze bardziej europejską kulturę i jej twórców. We współpracy z najbardziej dotkniętymi kryzysem instytucjami, w tym teatrami, orkiestrami i innymi placówkami kulturalnymi oraz środowiskiem twórców została zainicjowana kampania ARTE #WeReStillOpen.
Akcja ma na celu zaproponowanie najwyższej klasy programu obejmującego nie tylko wydarzenia transmitowane na żywo lub retransmitowane, ale także nowe formaty, które nie zostały jeszcze stworzone. Równolegle z sezonem ARTE Opera kanał ARTE dążyć będzie do osiągnięcia tego celu, kontynuując popularny format Hope@Home, którego mottem będzie od dziś „Next Generation”, a także wznawiając europejski cykl poświęcony scenie klubów muzycznych UnitedWeStream.
United We Stream https://www.arte.tv/pl/search/?q=united%20we%20stream&page=1
Wolfgang Bergmann, dyrektor zarządzający ARTE Deutschland i koordynator niemieckiego kanału ZDF zapowiedział, że w ciągu najbliższych tygodni i miesięcy ARTE Concert, internetowy cykl ARTE (https://arte.tv/concert) poświęcony rozmaitym gatunkom muzycznym, do którego należy ARTE Opera, zwiększy swoje wsparcie dla europejskiej sceny artystycznej i kulturalnej. - W obliczu obecnego kryzysu, ARTE jako europejski kanał kulturalny uważa, że dziś, bardziej niż kiedykolwiek, jego misją jest wspieranie artystów, twórców, instytucji kultury i organizatorów imprez, jak tylko jest to możliwe - mówi Wolfgang Bergmann.
La Monnaie, Ist this the end?, fot. mat. pras.
ARTE Opera - z Europy i dla Europy
Projekt ARTE Opera ma na celu przybliżenie europejskiej sceny operowej w całej jej rozpiętości i różnorodności nowym kręgom widzów i miłośników opery na całym świecie. Spektakle najważniejszych europejskich scen operowych, udostępniane bezpłatnie, są transmitowane na żywo lub dostępne w formie wideo na żądanie, w większości przypadków na całym świecie i z napisami w sześciu językach. Dzięki wsparciu finansowemu programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa” ARTE oferuje obecnie napisy w języku niemieckim, francuskim, angielskim, włoskim, polskim i hiszpańskim. Dzięki temu 70% europejskich widzów może oglądać programy w swoim języku ojczystym. Wiele z prezentowanych oper to koprodukcje ARTE i europejskich kanałów partnerskich, takich jak RTÉ, RTBF, YLE, RTS i ČT. Dwa ostatnie sezony operowe ARTE, trwające od września 2018 r. do września 2020 r., przyciągnęły ponad dwa miliony widzów.
Trzeci sezon operowy online oficjalnie otwarty
Mimo pandemii miłośnicy opery nie będą pozbawieni możliwości podziwiania najlepszych europejskich produkcji. Dzięki współpracy telewizji ARTE z najbardziej prestiżowymi scenami operowymi z Francji, Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Czech, obejrzą je w internecie, i to bezpłatnie.
14 listopada ARTE Opera zaprasza na spektakl „Hipolit i Arycja” Jean-Philippe’a Rameau, transmitowany na żywo z Opéra Comique w Paryżu, gdzie Ensemble Pygmalion grać będzie pod batutą Raphaëla Pichona, choć bez publiczności.
W listopadzie widzów czekają dwa spektakle baletowe: premiera „Mahler/Live”, pierwszej choreografii Martina Schläpfera w nowej roli dyrektora i głównego choreografa Państwowego Baletu Wiedeńskiego oraz spektakl „Pippi Pończoszanka” w inscenizacji Pära Isberga, który był transmitowany przez ARTE Opera z Fińskiej Opery Narodowej w marcu tego roku i który zostanie ponownie udostępniony z okazji 75. rocznicy wydania legendarnej już powieści dla dzieci szwedzkiej pisarki Astrid Lindgren.
W okresie adwentowym będzie można obejrzeć dwie duże produkcje. 6 grudnia ARTE OPERA zaprezentuje spektakl „Simon Boccanegra” Verdiego w inscenizacji Andreasa Homokiego w Opernhaus Zurich. Wystawienie tego wielkiego dzieła na orkiestrę i chór nie byłoby możliwe bez nowoczesnych technologii dźwiękowych, w które wyposażona jest scena w Zurychu. Z kolei 13 grudnia widzowie będą mogli obejrzeć „Lohengrin” Wagnera w inscenizacji reżysera Calixto Bieitosa na deskach Staatsoper Unter den Linden. W gwiazdorskiej obsadzie znajdą się Sonya Yoncheva, René Pape i Roberto Alagna występujący w rolach głównych. Wiosną 2021 roku zostanie pokazana opera „Dalibor” Bedřicha Smetany w inscenizacji Jiřígo Nekvasila, transmitowana z Praskiej Opery Państwowej pod dyrekcją Jaroslava Kyzlinka.
Choć sezon dopiero się rozpoczął, przyniósł już pierwszy wielki sukces: mowa o projekcie operowym „7 śmierci Marii Callas” światowej sławy artystki Mariny Abramović w Bayerische Staatsoper, który w ciągu pierwszego miesiąca obejrzało online 170 000 widzów.
Partnerzy ARTE Opera (stan na 2 listopada 2020 r.):
-
Festiwal w Aix-en-Provence (Aix-en-Provence)
-
Holenderska Opera Narodowa (Amsterdam)
-
Gran Teatre del Liceu (Barcelona)
-
Staatsoper Unter den Linden (Berlin)
-
Théâtre Royal de la Monnaie (Bruksela)
-
Semperoper (Drezno)
-
Opera Państwowa w Hamburgu (Hamburg)
-
Fińska Opera Narodowa (Helsinki)
-
Opera w Lozannie (Lozanna)
-
Royal Opera House (Londyn)
-
Teatro Real (Madryt)
-
Teatro alla Scala (Mediolan)
-
Bawarska Opera Państwowa (Monachium)
-
Teatro Massimo (Palermo)
-
Opéra-Comique de Paris (Paryż)
-
Paryska Opera Narodowa (Paryż)
-
Czeska Opera Narodowa (Praga),
-
Opéra National du Rhin (Strasburg),
-
Wexford Festival Opera (Wexford),
-
Wiedeńska Opera Narodowa (Wiedeń)
-
Opernhaus Zurich (Zurych).
{info. pras}