Ważne: do 10 września zgłoś swojego kandydata!
Kolejna edycja Nagrody środowiska muzycznego Koryfeusz jest pretekstem do rozmowy z Andrzejem Kosowskim, dyrektorem Instytutu Muzyki i Tańca. Instytucja jest operatorem nagrody. My wszyscy - jesteśmy środowiskiem muzycznym. A liczy się po prostu dobra muzyka.
Presto: Nagród w kraju wiele, czym ma wyróżniać się Koryfeusz?
Andrzej Kosowski: Jest to nagroda przyznawana przez środowisko muzyczne swoim przedstawicielom z zachowaniem bardzo demokratycznego i otwartego trybu wyłaniania laureatów. Sądzimy, że taki charakter nagrody sprawia najwięcej satysfakcji zwycięzcom, ale także wszystkim nominowanym. Nagroda jest także głosem całego środowiska, a nie tylko wybranych jego zawodowych czy estetycznych grup.
Każdy może zgłaszać kandydata. Jak to się odbija na jakości zgłoszeń? Czy otwartość sprzyja jej podnoszeniu czy wręcz przeciwnie?
Każdy, kto czuje się częścią tego środowiska, może zgłosić propozycję osoby, wydarzenia lub instytucji do nagrody. Także widzowie i słuchacze, gdyż oni także tworzą środowisko muzyczne i ważną jego część. Oczywiście takie otwarcie powoduje bardzo różne zgłoszenia, także lokalne i prywatne, ale to już urok tego trybu wyłaniania kandydatur. Ponieważ mamy trójstopniowy system wyróżniania laureatów, ziarenka przechodzą przez gęste sita. Tym większa jest chyba radość nagrodzonego.
Kolejny etap to wybór ścisłej piątki kandydatów w każdej z trzech kategorii. Jakimi kryteriami kieruje się Rada Programowa? Czy możliwe jest, aby obok wydarzeń/osób mocno związanych np. z muzyką klasyczną znalazły się przedstawiciele sceny jazzowej, popowej, folkowej?
Rada kieruje się wyłącznie oceną artystyczną zgłoszonych zjawisk, wydarzeń i osób. Co roku trwają długie i ważne dyskusje na ten temat. Wśród zgłaszanych kandydatur mamy reprezentację całego środowiska, także różnorodność gatunkową muzyki. Koryfeusz nie ogranicza się do jednego stylu czy gatunku, liczy się po prostu dobra muzyka.
Może Nagroda to właśnie dobry pretekst, aby pokazywać wartościowe projekty, niezależnie od ich stylistyki - nie wartościując - klasyka dobra, piękna, pop - zły, muzyka nowa - niezrozumiała?
Nigdy i nigdzie nie wprowadzamy takiego schematycznego myślenia, używamy nawet częściej sformułowania muzyka artystyczna dla wyróżnienia jakościowo najlepszych idei, a o samej muzyce poważnej częściej mówimy jako o muzyce klasycznej. Chcemy uciec od jakichkolwiek konotacji pejoratywnych.
I na koniec: skoro każdy może należeć do środowiska muzycznego, to jakie działania podejmuje Instytut, aby jak najwięcej osób do tego środowiska chciało należeć? (artyści ale także melomani!)
Nagroda to ważne, ale tylko jedno z wielu działań Instytutu. Na co dzień prowadzimy wiele programów Ministra i programów własnych, we wszystkich zawsze myślimy o słuchaczach i widzach. Staramy się dotrzeć często do tych osób, które z muzyką wykonywaną „na żywo” nie miały wcześniej styczności. Przekonujemy, że warto samemu się przekonać. Jedną z naszych ważnych akcji jest zapraszanie do filharmonii maturzystów i fundowanie im biletów na wybrane przez nich koncerty. Może kiedyś staną się melomanami i będą głosować na „Koryfeusza”?
Tego i Panu i sobie życzymy. A Czytelnikom Presto on-line przypominamy, że nominacje do nagrody można zgłosić do 10 września za pośrednictwem strony www.koryfeusz.org.pl Wystarczy podać swój typ w 3 kategoriach i… dobrze to uzasadnić!
Dotychczasowi Laureaci:
Osobowość Roku
2011: Łukasz Borowicz - dyrygent
2012: Zygmunt Krauze - kompozytor
2013: Piotr Beczała - tenor
Wydarzenie Roku
2011: XVI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, zrealizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
2012: Krzysztof Penderecki / Jonny Greenwood / Aphex Twin / Marek Moś / Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO / projekty Narodowego Instytutu Audiowizualnego zrealizowane w ramach Europejskiego Kongresu Kultury podczas Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji
2013: Otwarcie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
Nagroda Honorowa
2011: Jan Krenz
2012: Wojciech Kilar
2013: prof. Jan Ekier