Wagner po polsku
Żaden z XIX-wiecznych kompozytorów nie wzbudza po dziś dzień tylu kontrowersji, co Wagner. Wokół jego biografii narosły niezliczone ilości półprawd i mitów, a wokół twórczości morze stereotypów.
Chociaż jego życie i dzieło zostało gruntowanie zbadane z każdej strony, Wagner oprócz cięgów, jak najbardziej zasłużonych – za megalomanię, pazerność, nielojalność, antysemityzm – wciąż otrzymuje baty za winy urojone, jak jego rzekomy antypolonizm. Kult, jakim otoczono kompozytora w III Rzeszy i cytat z Tajemnicy morderstwa na Manhattanie Allena (Po takiej dawce Wagnera mam ochotę najechać na Polskę) przysłoniły fakty. Młody Wagner kibicował Polakom w czasie powstania listopadowego i przeżywał jego klęskę. Kontakt z polskimi emigrantami natchnął go do skomponowania kilku poloniców. Najokazalszym z nich jest uwertura Polonia (wykorzystująca m. in. motyw Mazurka Dąbrowskiego), którą na Opera Rara zadyryguje Jan Tomasz Adamus a zagra oczywiście Capella Cracoviensis. Utwór rozpocznie koncert Wagner konteksty 11 lutego – trzeba pamiętać, że wystąpi na nim wielka śpiewaczka wagnerowska Waltraud Meier.
Wagner konteksty
11 lutego 2018 r., godz. 18.00
Centrum Kongresowe ICE Kraków
program:
Richard WAGNER: uwertura Polonia
Richard WAGNER: Tristan und Isolde / preludium do pierwszego aktu & liebestod (wersja orkiestrowa)
Johannes BRAHMS: Schicksalslied
•••
Robert SCHUMANN: Nachtlied
Richard WAGNER: preludium do pierwszego aktu opery Parsifal
Wasendonck-Lieder
Bilety na wydarzenie dostępne w sprzedaży w punktach InfoKraków - Sieć Informacji Miejskiej w Krakowie oraz na portalu Eventim.pl
{info. pras}