W sieci: polskie filmy w programie jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

23.04.2020
W sieci: polskie filmy w programie jubileuszowego  60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

KFF to przede wszystkim pokazy najnowszych i najważniejszych polskich produkcji, obok prezentacji filmów dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych fabuł z całego świata. Tym razem zostało zakwalifikowanych kilkadziesiąt filmów z Polski (w tym 8 weźmie udział pozakonkursowo w „Panoramie polskiego dokumentu”), a konfrontacja dzieł polskich twórców z publicznością oraz przedstawicielami branży z kraju i zagranicy odbędzie się online.

Bynajmniej nie oznacza to jednak, że przestaniemy śledzić z wypiekami na twarzy festiwalowy harmonogram, organizatorzy zadbali o stworzenie nowej formy festiwalu silnie osadzonej w kontekście poprzednich edycji, wyłączając projekcje plenerowe, czyli sekcję „Kino pod Wawelem”. „Po raz pierwszy w historii festiwalu pokazy odbędą się nie w kinach krakowskich, a na seansach internetowych dostępnych w całej Polsce. Publiczność będzie mogła także wziąć udział w spotkaniach z twórcami filmów konkursowych oraz w wydarzeniach specjalnych.

- Chcemy zapewnić polskim filmom możliwie najszerszą promocję, jakby na przekór ograniczeniom spowodowanym pandemią” – tłumaczy Krzysztof Gierat, Dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Kino online będzie platformą, na której będzie można oglądać dwukrotnie filmy o wyznaczonych w programie godzinach, w większości będą to pokazy premierowe w polskiej i angielskiej wersji językowej, którym będą towarzyszyły spotkania na żywo z twórcami.

- Nie była to łatwa decyzja, ale nasza oferta i propozycja była na tyle jasna i klarowna, że nie było żadnych wątpliwości – mówi Barbara Orlicz-Szypuła, dyrektor Biura Programowego KFF, dziękując producentom, którzy wspomogli festiwal w niecodziennym przedsięwzięciu – Idziemy tym samym śladem naszych przyjaciół z Danii czy Szwajcarii, mamy trochę więcej czasu niż oni na przygotowania, spodziewamy się też tysięcy gości, bo internet stwarza szersze możliwości. Pokazy będą dostępne na terenie Polski, ale wideotekę online udostępnimy międzynarodowo – dodaje Krzysztof Gierat.

Interesujące są powody, które doprowadziły do decyzji o organizacji „Kina online” zamiast platformy VOD, która wydaje się być najbardziej powszechnym w takich sytuacjach rozwiązaniem.

- Ujednolicenie negocjacji dotyczących licencji i praw do wyświetleń uzgadnianych z każdym producentem wymagało pewnego ograniczenia. Niektórzy producenci po prostu woleli kino festiwalowe, w przypadku filmów premierowych inna forma mogłaby ograniczyć ich dalszą drogę festiwalową – tłumaczy Barbara Orlicz-Szypuła. Co więcej, dzięki obranej przez KFF formule, nie ma tu mowy o internetowej eksploatacji filmów.

- Festiwal powinien być tańszy o ok. 20–30% procent (nie wynajmujemy kin, ani hoteli), ale pojawiają się inne koszty (streaming itd.). Zdecydowaliśmy się na przebudowę strony i zintegrowanie jej z firmą Amazon, z którą robimy od lat całą selekcję festiwalową, aby pełniła funkcję kina z wieloma salami. To, czego nie da się nadrobić to to, że nie możemy gościom zaoferować pięknego pobytu w Krakowie, musimy znaleźć jakiś tego ekwiwalent – dopowiada Krzysztof Gierat.

Z ponad 2000 zgłoszeń (w tym 289 z Polski) zdecydowano się wybrać filmy podejmujące tematy, którymi żyjemy na co dzień, w samym konkursie polskim będzie można oglądać 22 dokumenty, 11 animacji i 11 fabuł. Pojawi się też sporo kina kobiecego, jak np. fabularny debiut reżyserski Olgi Bołądź – „Alicja i żabka” dotykający problemu aborcji, czy animowane filmy: „Ciałość” Weroniki Szymy i „Portret kobiecy” Natalii Durszewicz poruszające tematy cielesności i samoakceptacji i świadczące o tym, jak wyrazisty jest w polskiej animacji głos kobiecy, a także: „Jestem tutaj” Julii Orlik, „Papierowy dom” Martyny Hołdy czy „Własne śmieci” Darii Kopiec, gdzue uwaga skupia się na dramatach rodzinnych i samotności w czterech ścianach, co szczególnie patrząc z dzisiejszej perspektywy zdaje się wyjątkowo aktualne.

- Polskie dokumenty konkursowe to fascynujące podróże w czasie i przestrzeni, ale także filmy, które przedstawiają ciemne strony współczesnej polskiej rzeczywistości. Opowiadają o ludziach ścigających swe marzenia i o ludziach w poszukiwaniu duchowości. Są tu heroiczne zmagania z cierpieniem i budowanie codziennych relacji. I żadnych tabu: autyzm, menopauza, działalność ONR… – podsumowuje Anita Piotrowska, kuratorka sekcji dokumentalnych Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Z kolei „...tegoroczne fabuły mogą zasiać w widzach ziarno niepokoju, a może 'tylko' zrymują się z tymi uczuciami, które dziś nam towarzyszą?” – zastanawia się Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa i selekcjonerka Krakowskiego Festiwalu Filmowego. – „Poszukiwania twórców różnią się zarówno pod względem tematyki, jak i formy...”

Co zresztą nie dziwi, biorąc pod uwagę, że wśród uczestników konkursu, obok profesorów, klasyków, postaci formatu Marii Zmarz-Koczanowicz, pojawią się studenci łódzkiej szkołu filmowej, Akademii Sztuk Pięknych oraz debiutanci ze Studia Munka SFP, jak również uznani już absolwenci czy wykładowcy Wajda School (Maciej Cuske, Tomasz Wolski, Piotr Stasik).

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a laureat Złotego Rogu ma skróconą ścieżkę oscarowej selekcji. KFF kwalifikuje filmy do Oscara także w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument), a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

Co ważne, filmem otwarcia tegorocznego festiwalu, podobnie jak rok temu, będzie film polski: „Pollywood” Pawła Ferdka, odbędzie się także gala zamknięcia, nie zabraknie wręczenia nagrody honorowej, czyli Smoka Smoków oraz programu Doc Lab Poland, a więc wszystko w terminie (31 maja–7 czerwca 2020 r.), zgodnie z planem i wieloletnią tradycją, tyle że...w sieci. Trzymamy kciuki i już teraz gratulujemy Krakowskiemu Festiwalowi Filmowemu inicjatywy i błyskawicznego rozwoju technologicznego.

Szczegóły udziału polskich filmów w KFF dostępne poniżej:

KONKURSY MIĘDZYNARODOWE

Międzynarodowy konkurs dokumentalny

“Odmienne stany świadomości”/ “Altered States of Consciousness”, reż. Piotr Stasik, 55’, 2020

“Wieloryb z Lorino” / The Whale From Lorino, reż. Maciej Cuske, 59’, 2019

“Zwyczajny kraj” / “An Ordinary Country”, reż. Tomasz Wolski, 53’, 2020

 

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych

“Alicja i żabka” / “Alice and the Frog”, reż. Olga Bołądź, 27’, 2020

“backstage_episodes”, reż. Marcin Wojciechowski, 11’, 2020

“Dad You've Never Had”, reż. Dominika Łapka, 29’, 2020

“Plantarium”, reż. Tomek Ducki, 7’, 2020

“Problem”, reż. Tomasz Wolski, 15’, 2020

“Uścisków twoich mi potrzeba” / “I Need the Handshakes”, reż. Andrej Kuciła, 19’, 2020

 

KONKURS POLSKI:

Filmy dokumentalne:

“Dad You've Never Had”, reż. Dominika Łapka, 29’, 2020

“Efekt motylka” / “The Butterfly’s Dream”, reż. Jarosław Szmidt’ 91, 2020

“Fortunata”, reż. Paweł Banasiak, 80’, 2020

“Guczo. Notatki z życia” / “Guczo. Notes of Life”, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz, 76’, 2020

“In Case of An Emergency”, reż. Jakub A. Kozieł, 26’, 2019

“Latawce” / “Kites”, reż. Franciszek Dźwierżyński, Łukasz Stryjewski, 5’, 2020

“Między nami” / “Between Us”, reż. Dorota Proba, 53’, 2020

“Odmienne stany świadomości”/ “Altered States of Consciousness”, reż. Piotr Stasik, 55’, 2020

“Ostatni rycerze prawej strony” / “Last Knights of The Right Sight”, reż. Michał Edelman, 67’, 2020

“Papa”, reż. Maryia Yakimovich, 29’, 2020

“Pielgrzymi Bożego Miłosierdzia” / “Pilgrims of Divine Mercy”, reż. Przemysław Jan Chrobak, 83’, 2020

“Pollywood”, reż. Paweł Ferdek, 85’, 2020

“Powiedz mi coś jeszcze” / “Tell Me More”, reż. Martyna Peszko, 29’, 2020

“Synek” / “Sonny”, reż. Paweł Chorzępa, 40’, 2019

“Szklane negatywy” / “Glass Negatives”, reż. Jan Borowiec, 39’, Polska, 2019

“Tygrysice menopauzy” / “Tigress of Menopause”, reż. Henryk Dederko, 50’, 2020

“Uścisków twoich mi potrzeba” / “I Need the Handshakes”, reż. Andrej Kuciła, 19’, 2020

“We Have One Heart”, reż. Katarzyna Warzecha, 11’, 2020

“Wielki strach” / “The Great Fear”, reż. Pawlina Carlucci Sforza, 28’, 2020

“Wieloryb z Lorino” / The Whale From Lorino, reż. Maciej Cuske, 59’, 2019

“xABo. Ksiądz Boniecki” / “xABo. Father Boniecki”, reż. Aleksandra Potoczek, 73’, 2020

“Zwyczajny kraj” / “An Ordinary Country”, reż. Tomasz Wolski, 53’, 2020

 

Filmy animowane:

“backstage_episodes”, reż. Marcin Wojciechowski, 11’, 2020

“Ciałość” / “Lushfulness”, reż. Weronika Szyma, 6’, 2020

“Jestem tutaj” / “I'm Here”, reż. Julia Orlik, 15’, 2020

“Millenium” reż. Daria Godyń, 8’, 2020

“Papierowy dom” / “Paper House”, reż. Martyna Hołda, 6’, 2020

“Plantarium”, reż. Tomek Ducki, 7’, 2020

“Portret kobiecy” / “Portrait of a Woman”, reż. Natalia Durszewicz, 5’, 2020

“Roz-poznanie” / “Co-ognition”, reż. Przemysław Świda, 6’, 2020

“Rozwiązanie” / “Reason”, reż. Szymon Ruczyński, 8’, 2020

“Słuchaj” / “Now Listen”, reż. Kasia Kijek, Przemek Adamski, 4, 2020

“Własne śmieci” / “Your Own Bullshit”, reż. Daria Kopiec, 6’, 2020

 

Filmy krótkometrażowe fabularne:

“Alicja i żabka” / “Alice and the Frog”, reż. Olga Bołądź, 28’, 2020

“Czuły Film” / “Go and Tell Her”, reż. Aleksandra Maciejczyk, 18’, 2019

“Dalej jest dzień” / “Beyond Is the Day”, reż. Damian Kocur, 26’, 2020

“Kamień” / “The Stone”, reż. Bartosz Kozera, 25’, 2020

“Maria nie żyje” / “Maria Is Not Alive”, reż. Martyna Majewska, 29’, 2020

“Noamia”, reż. Antonio Galdamez, 29’, 2020

“Ostatnie dni lata” / “Last Days of Summer”, reż. Klaudia Kęska, 26’, 2020

“Problem”, reż. Tomasz Wolski, 15’, 2020

“Sukienka” / “The Dress”, reż. Tadeusz Łysiak, 30’ 2020

“Uległość” / “Submission”, reż. Michał Ciechomski, 30’, 2020

 

PANORAMA POLSKIEGO DOKUMENTU:

“Dom literatów, czyli kartoteka zebrana” / ”House of Writers”, reż. Marek Gajczak, 61’, 2019

“Jak pływać, żeby nie utonąć” / “How to swim and not to drown”, reż. Anna Pawluczuk, 22’, 2019

“Moja bezsenna noc” / “My sleepless night”, reż. Ryszard Lenczewski, 8’, 2019

“Na Górze Tyrryry” / “On the Top Tyrryry”, reż. Renata Kijowska, 60’, 2019

“Położna” / “The Midwife”, reż. Maria Stachurska, 54’, 2019

“Wystarczy nie śpiewać” / “Just don't sing“, reż. Jędrzej Michalak, 25’ ,2019

“W zgodzie” / “In harmony”, reż. Dorota Bator, 14’, 2019

“Zepsuta głowa” / “Broken head”, reż Maciej Jankowski, 42’, 2019

 

(mat. pras.)

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.