W Krakowie znów odkurzają partytury

17.07.2013

Spojrzenie wstecz...

Pierwszy weekend Festiwalu Muzyki Polskiej za nami. Pięć koncertów, owacje na stojąco i - przede wszystkim - przywołanie publiczności dzieł wartościowych choć zapomnianych.

Festiwal Muzyki Polskiej zainaugurował w piątek, 12 lipca w Filharmonii Krakowskiej występ Sinfonii Iuventus pod batutą Michała Nesterowicza. Uwertura 1947 Stanisława Skrowaczewskiego pokazała piękno klasycznego myślenia o kompozycji. Mała suita i Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego zabrzmiały brawurowo, Sinfonia Iuventus poradziła sobie świetnie z trudnymi przebiegami rytmicznymi i melodycznymi.

Sobota (13.07)  to występ dumy Krakowa, Sinfonietty Cracovii, którą poprowadził Robert Kabara. Orkiestra brzmiała niczym jeden doskonale zestrojony instrument. Towarzyszący im Ursula i Heinz Holligerowie (na harfie i oboju) pokazali, że w muzyce nie ma granic wiekowych. Trudny, dedykowany Holligerom Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną W. Lutosławskiego oraz Capriccio na obój i 11 instrumentów smyczkowych K. Pendereckiego w ich wykonaniu pokazały, jak niezwykle mogą brzmieć te solowe instrumenty.

Także Hagith, zapomniana jednoaktowa opera Karola Szymanowskiego sprawdziła się w Krakowie. Brawurowe partie solistów, zwłaszcza Urški Arlič Gololičič przebijały się przez potężnie brzmiące Chór Polskiego Radia i Krakowską Orkiestrę Festiwalową pod batutą młodego, libańskiego dyrygenta Bassema Akikiego. Mroczna, pełna dysonansów opera nie była wykonywana od 1964 roku. Tym razem została zarejestrowana, więc być moze ukaże się na płycie?

14 lipca w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w samo południe dał recital 19-letni koreański pianista Seong-Jin Cho, nazywany przez krytyków „młodym bogiem”. Jego Chopin był pełen emocji i dynamicznych zmian, zaś Sonata fortepianowa Franciszka Liszta złożona zdawała się nie kończyć, z pożytkiem dla słuchaczy.

Pierwszy weekend Festiwalu zamknął występ Scultore Ensemble z Róbertem Šebestą, słowackim klarnecistą specjalizującym się w grze na instrumencie historycznym. Ich wspólne wykonanie Kwintetu klarnetowego A-dur W. A. Mozarta podbiło serca publiczności. Scultore Ensemble wykonało także Kwartet smyczkowy d-moll Józefa Elsnera oraz pełen dynamicznych zwrotów akcji I Kwartet smyczkowy d-moll Zygmunta Noskowskiego. Grające na historycznych instrumentach Scultore wykonało ten drugi tak brawurowo, że tuż po zamknięciu pękła jelitowa struna skrzypiec, podkreślając jeszcze emocje zawarte w utworze.

 

I spojrzenie do przodu!

Przed nami kolejny weekend przepełniony wartościową polską muzyką. Trzy koncerty prezentujące dorobek rodzimych kompozytorów, także w kontekście europejskim.

W piątek, 19 lipca na zaproszenie Festiwalu Muzyki Polskiej wystąpi słynne Collegium 1704, praski zespół muzyki dawnej prowadzony przez Václava Luksa. Ensemble zaprezentuje fascynujący program złożony z religijnych utworów Marcina Mielczewskiego, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego oraz czeskiego kompozytora Jana Dismasa Zelenki, działającego na dworze Augusta II Mocnego.

Niewątpliwym wydarzeniem drugiego festiwalowego weekendu będzie sobotni (20 lipca) występ Yevgenia Bozhanova, którego dał pełen wyraz swego talentu podczas osławionego kontrowersją Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku. Do Krakowa pianista przyjedzie z recitalem złożonym z utworów Fryderyk Chopina. Pełne temperamentu interpretacje Bozhanova będzie można usłyszeć w Krakowie po raz pierwszy.

Ostatni dzień Festiwalu i jednocześnie zamknięcie jego 9. edycji to monumentalne Credo Krzysztofa Pendereckiego. W kościele św. Katarzyny wystąpią Chór Filharmonii im. K. Szymanowskiego, Chłopięcy Chór Pueri Cantores Sancti Nicolai, Sinfonia Iuventus prowadzona przez Macieja Tworka oraz pięcioro solistów. Napisany w 1998 roku utwór w niebywały sposób łączy parte chórów, solistów i orkiestry, tworząc potężną, przekonującą całość.

Warto dodać, że podczas Festiwalu miała miejsce premiera płyty z Rymami dziecięcymi Karola Szymanowskiego oraz Pieśniami Mieczysława Karłowicza. Album, nagrany podczas kwietniowej sesji w studiu Radia Kraków jest wspomnieniem jednego z ubiegłorocznych koncertów - występu sopranistki Elżbiety Szmytki oraz pianisty Levente Kende. Powstanie płyty było możliwe dzięki finansowemu wsparciu Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz gminy Kraków. Album dostępny jest w sklepach muzycznych i w biurze Festiwalu. Można go także nabyć przy okazji wydarzeń festiwalowych.

A dla zainteresowanych szczegóły zbliżających się koncertów:

piątek, 19 lipca

godz. 20:00, kościół oo. Franciszkanów

Czeski Bach i polski Händel

Marcin MIELCZEWSKI – Triumphalis dies a 16

Marcin MIELCZEWSKI – Missa Triumphalis

Bartłomiej PĘKIEL - Missa a 14

Jan Dismas ZELENKA – Officium Defunctorum ZWV 47: Lectio II, Responsorium II

Jan Dismas ZELENKA – Lamentatio Jereamiae Prophetae ZWV 53: Lamentatio I pro die Mercurii Sancto

Jan Dismas ZELENKA – Miserere in C minor ZWV 57

 

Hana Blažíková – sopran, Václav Čížek – tenor

COLLEGIUM 1704

Václav Luks - dyrygent

 

sobota, 20 lipca

godz. 20:00, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Fryderyk CHOPIN:

Polonez-Fantazja As-dur op. 61

3 Mazurki (op. 33 nr 4, op. 41 nr 1, op. 50 nr 3)

3 Walce (op. 64 nr 3, op. 42, op. 18)

Rondo à la mazur F-dur op. 5

Barkarola Fis-dur op. 60

III Sonata fortepianowa h-moll op. 58

 

Yevgeni Bozhanov - fortepian

 

niedziela, 21 lipca

godz. 20:00, kościół św. Katarzyny

Krzysztof PENDERECKI - Credo

Sally du Randt - sopran

Kerstin Eder - mezzosopran

Helena Zubanovich - alt

Ondrej Šaling - tenor

Krzysztof Szumański - bas-baryton

CHÓR FILHARMONII im. K. SZYMANOWSKIEGO, Teresa Majka-Pacanek - chórmistrz

CHŁOPIECY CHÓR PUERI CANTORES SANCTI NICOLAI, ks. Stanisław Adamczyk - chórmistrz

SINFONIA IUVENTUS

Maciej Tworek - dyrygent

 

I jeszcze krótko o samym festiwalu:

Festiwal Muzyki Polskiej organizowany jest od 2005 r. przez Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, powołane przez grupę muzykologów, menedżerów kultury i miłośników muzyki.

Istotą Festiwalu jest nie tylko prezentowanie wartościowych dzieł polskich kompozytorów, powstałych od średniowiecza po współczesność, ale i konfrontowanie ich z muzyką światową i ukazywanie w rozmaitych kontekstach. Organizatorzy stawiają sobie także za cel animowanie twórczości kompozytorskiej poprzez zamawianie i prawykonania współczesnych dzieł muzycznych.

Do tej pory gwiazdami Festiwalu byli: pianiści Ivo Pogorelich i Nicolai Khozyainov, światowej sławy skrzypek Nigel Kennedy, a także: Academy of St. Martin in the Fields, London Sinfonietta, Elżbieta Chojnacka, Akiko Suwanai, Piers Lane, Peter Jablonski, Jonathan Plowright, Grigorij Żyslin i wielu innych. Wystąpiły także wybitne osobowości polskiej sceny muzycznej: Krzysztof Penderecki, Agnieszka Duczmal, Jerzy Maksymiuk. Festiwal gościł również wybitnych kompozytorów: Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna.

 

(na podst. info prasowego organizatorów)

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.