Viva la Mamma, czyli co w operze „piszczy” [premiera w Teatrze Wielkim w Łodzi]

13.11.2019
Viva la Mamma, czyli co w operze „piszczy” [premiera w Teatrze Wielkim w Łodzi]

Mniej więcej w czasach Donizettiego rozpoczęła się gwiazdorska era w operze. Może nam się wydawać, że portale zajmujące się światem celebrytów, są czymś nowym. Ale celebryci pojawili się już w XIX w. i Donizetti właśnie o takim świecie stworzył operę. Pieniądze, które w znikają tajemniczy sposób; bankrutujące teatry i odebranie dotacji miejskich – są rzeczywistością znaną w teatrze od jego początków. Natomiast to, co dzieje się za kulisami pomiędzy artystkami i artystami, ich spory, kłótnie, romanse, wielkie miłości i namiętności, ich tajemnicza przeszłość, która nagle wychodzi na jaw – wszystko znajdziecie w tym cudownym i przewrotnym dziele G. Donizettiego Viva la mamma.

- Powyższymi słowami na operę Viva la Mamma zaprasza reżyser Roberto Skolmowski.

Nie ma co ukrywać, że znacząca część teatru, operowego zwłaszcza, odbywa się z drugiej strony kurtyny – tej, do której widzowie wglądu nie mają, choć bywa, że jest ona nie mniej zagmatwana i poruszająca niż niejedno operowe libretto. Historia opery chętnie wspomina o „wyczynach” operowych gwiazd, dziennikarze jakże ochoczo zaglądają im za parawan prywatności, kulisy teatralne nie są już barierą nie do pokonania, a publiczność lubi pikantne opowieści – mniej lub bardziej prawdziwe – jak choćby te o relacjach dwóch sopranowych „gigantów” – Callas i Tebaldi…

Gaetano Donizetti w swej jakże komicznej operze Viva la mamma nie ma litości… Na naszych oczach rozgrywa się opera za kulisami, teatr, w którym nie ma rzeczy niemożliwych, a akcje głównych bohaterów już nie tylko zaskakują, ale są istną operową „jazdą po bandzie”; każdy chwyt jest dozwolony, intryga nie zna granic, a ciśnienie bycia na scenie „tym pierwszym” zdaje się usprawiedliwiać mniej lub bardziej układne (zwłaszcza mniej) działania artystów.
 
Teatralne obyczaje i nieobyczajności – bo taki jest pełny podtytuł opery komicznej Donizettiego odsłaniają przed Państwem to co właściwie nie jest aż taką tajemnicą… Jednak to w jaki sposób to robią zaskoczy wszystkich i na pewno ubawi.

A, że nieobyczajności są zawsze bardziej interesujące niż obyczajności radzimy przygotować się na operową „jazdę bez trzymanki”.

Opera w dwóch aktach
LE CONVENIENZE ED INCONVENIENZE TEATRALI - VIVA LA MAMMA!

OPEROWA „JAZDA BEZ TRZYMANKI” czyli co w operze „piszczy”.

Obsada:

OBSADA:

PRIMADONNA: Joanna Woś, Dorota Wójcik
STEFANO: Arkadiusz Anyszka, Andrzej Kostrzewski
LUIGIA: Aleksandra Borkiewicz, Aleksandra Wiwała
AGATA: Piotr Miciński, Grzegorz Szostak
DOROTHEA: Bernadetta Grabias, Agnieszka Makówka
GUGLIELMO: Dawid Kwieciński, Łukasz Ratajczak
MAESTRO: Łukasz Motkowicz, Przemysław Rezner
POETA: Arkadiusz Jakus, Robert Ulatowski
IMPRESARIO: Rafał Pikała, Arkadiusz Jakus
BANDA TEATRALE:
COLOMBINA: Beata Brożek-Grabarczyk
ARLEKINO: Krzysztof Pabjańczyk
DOTTORE:Adam Grabarczyk
CAPITANO: Tomasz Jagodziński
PULCINELLA: Jan Łukasiewicz
CHÓR MĘSKI I ORKIESTRA TEATRU WIELKIEGO W ŁODZI
Dyrygent: Marta Kosielska

Realizatorzy:

KIEROWNICTWO MUZYCZNE: Marta Kosielska
INSCENIZACJA, REŻYSERIA: Roberto Skolmowski
CHOREOGRAFIA: Elżbieta Lejman-Krzysztyniak                                          
DEKORACJE, KOSTIUMY: Zuzanna Markiewicz
REŻYSERIA ŚWIATŁA: Adam Trautz
ASYSTENT REŻYSERA: Adam Grabarczyk, Waldemar Stańczuk
ASYSTENT DYRYGENTA: Marcin Werner
PRZYGOTOWANIE CHÓRU: Maciej Salski

Spektakle:
23.11.2019 19:00 – I Premiera
24.11.2019 19:00 – II Premiera
17.12.2019 18:30
18.12.2019 18:30
19.12.2019 18:30

Bilety dostępne na stronie www.operalodz.com

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.