TRANSATLANTYK: Oscary 2014 - Best of the Best
Tegoroczny program oscarowej sekcji TRANSATLANTYK FESTIVAL POZNAŃ to wybór najlepszych propozycji spośród filmów nominowanych do najbardziej pożądanej nagrody świata w kategorii filmów nieanglojęzycznych i pełnometrażowych.
W 2012 roku na TRANSATLANTYKU zaprezentowano pięć nominowanych do Oscara® filmów nieanglojęzycznych, rok później oscarową sekcję poświęcono dokumentom pełnometrażowym. Dziś organizatorzy zapraszają na swoiste "Best of the best"; wybór najlepszych, najważniejszych produkcji, nominowanych do tegorocznego Oscara® w obu tych kategoriach. W ramach sekcji Oscary 2014 będzie można obejrzeć filmy, które członkowie Amerykańskiej Akademii Filmowej uhonorowali nominacjami do złotej statuetki, a w dwóch przypadkach nominacja zamieniła się na nagrodę. Pięć znajdujących się w niej tytułów to esencja wszystkiego, co najlepsze w kinie dokumentalnym i nieanglojęzycznym minionego sezonu. Sekcja jest także świetną okazją do nadrobienia zaległości i skonfrontowania swojego gustu z wyborem akademików.
Wszyscy znają ich głosy, ale nikt nie kojarzy imion. Nagrodzony Oscarem® za najlepszy pełnometrażowy dokument film "O krok od sławy" jest z jednej strony hołdem dla tych, którzy przez lata kształtowali wizerunek muzyki popularnej, z drugiej zaś portretem ludzi, których praca składała się z wyrzeczeń i dobrowolnego usunięcia się w cień na rzecz artystów, dla których śpiewali. Wybitne kino z szeregiem gwiazd - na ekranie pojawią się m.in. Sting, Stevie Wonder i członkowie The Rolling Stones.
Ten film nie pozostawił nikogo obojętnym. Rozbuchany, pełen barw, cudownych obrazów i błyskotliwych dialogów, żywo nawiązujący do dzieł Federico Felliniego. Oto "Wielkie piękno" - jedna z nielicznych premier ostatnich lat, którą bez skrępowania można nazwać filmem kultowym. Obraz Paolo Sorrentino to hołd złożony stolicy Włoch - główny bohater, Jep, to starzejący się dziennikarz, który spaceruje po Rzymie wspominając swoje dawne lata. Dokąd zaprowadzą nas jego stopy? W przypadku filmu ostatnim przystankiem na trasie było Los Angeles, gdzie reżyser "Wielkiego piękna" odebrał Oscara® za najlepszy film nieanglojęzyczny.
Kambodżański reżyser Rihty Panh wychował się w czasach terroru Czerwonych Khmerów, stracił całą rodzinę, a dzieciństwo przeżył w obozie koncentracyjnym. Teraz, po latach, usiłuje wyjaśnić, co kierowało zbrodniarzami i dlaczego świat przyglądał się biernie krwawym rządom Khmerów. Ponieważ z tamtego okresu nie zachowało się żadne zdjęcie, Panh wykorzystał... gliniane figurki, oraz rekonstrukcje znanych mu z młodych lat miejsc. Tak powstało nominowane do Oscara® za najlepszy film nieanglojęzyczny "Brakujące zdjęcie".
"Brudne wojny" to rodzaj filmowego śledztwa, wymierzonego w amerykańską armię. Reżyser Rick Rowley odkrywa przed widzami zupełnie nieznaną im rzeczywistość: świat, w którym toczą się równoległe wojny, gdzie przemoc ukrywana jest pilnie przed niepożądanymi oczyma, a działania antyterrorystyczne odbywają się często bez wiedzy i kontroli władz USA. Film został nominowany w kategorii "Najlepszy dokument pełnometrażowy".
Filmowy wstrząs - tak najczęściej komentowano "Scenę zbrodni", psychodeliczny dokument Joshuy Oppenheimera, który przez siedem lat zbierał materiały o działalności brygad śmierci w Indonezji, które terroryzowały kraj od połowy lat 60. Reżyser spotkał się z dawnymi komendantami brygad, odpowiedzialnymi za ludobójstwa na masową skalę. Efektem ich rozmów są inscenizowane sceny zabójstw, odtwarzane przez starszych dziś dowódców brygad śmierci z wyraźnym zadowoleniem; dawni mordercy czują się zaszczyceni prośbą Oppenheimera, zachowują się więc przed kamerą niczym gwiazdy filmowe. Nominowana do Oscara® za najlepszy dokument pełnometrażowy "Scena zbrodni" jest niezwykła także pod względem formalnym - film wygląda niczym wynik połączenia dokumentalnego oka Wernera Herzoga i feerii barw Alejandro Jodorovsky'ego.