Tanga z biblioteki niepamięci – nowa płyta z serii REVISIONS od ANAKLASIS
Panorama kompozytorskiego dorobku, zbudowana z polskich i jidyszowych międzywojennych szlagierów oraz pełnych rozpaczy i smutku gettowych tang. Płyta "Bajgelman. Get to Tango" to próba odczytania twórczości wybitnego łodzianina – Dawida Bajgelmana – współczesnym językiem muzyki XXI wieku. Opracowania i aranżacji wybranych utworów jednego z największych twórców żydowskiej muzyki teatralnej podjął się wybitny muzyk i kompozytor, Jarosław Bester. Premiera albumu 11 grudnia.
Dawid Bajgelman to urodzony w 1888 roku łódzki kompozytor, który specjalizował się w adaptowaniu żydowskiej tradycji muzycznej na potrzeby operetki i kabaretu. W getcie założył orkiestrę symfoniczną, nie przestawał komponować. Nie przetrwał Zagłady, zginął w obozie koncentracyjnym. Na szczęście znów żyje jego muzyka. Jarosław Bester, autor nowych aranżacji, nie tylko ją przypomniał, ale wydobył na światło dzienne jakość tych kompozycji, nie ustępujących w niczym twórczości Jerzego Petersburskiego czy Henryka Warsa. Bester jest wirtuozem akordeonu oraz liderem Bester Quartet, zespołu znanego wcześniej jako The Cracow Klezmer Band (z którym zjeździł cały świat i z niejednego źródła inspiracji już pijał), współpracownikiem m.in. Johna Zorna i Tomasza Stańki.
Jarek Bester, akordeonista oraz autor aranżacji utworów zawartych na płycie "Bajgelman. Get to Tango" mówi:
– Bajgelman to musiał być inteligentny, konkretny gość, który doskonale wiedział, co robi. To jest muzyka przedwojennej Polski: tego tygla kulturowego — dodaje, przyznając, że praca nad muzyką żadnego innego kompozytora nie wymagała od niego tyle czasu i wysiłku, co utwory Bajgelmana. — Wydaje się, że to są proste melodyjki, ale kiedy wejdzie się w tę muzykę głębiej, okazuje się dziwna: nieparzysta, złożona i bardzo wymagająca. Harmonie trzeba układać praktycznie pod każdy takt oddzielnie.
I tak serię REVISIONS zasila kolejne wydawnictwo płytowe sygnowane marką ANAKLASIS. W podróż po twórczości jednego z najsłynniejszych żydowskich twórców dwudziestolecia międzywojennego zabiorą nas znakomici muzycy w towarzystwie gwiazdorskiej obsady wokalnej. Historia Bajgelmana opowiedziana jest charakterystycznym brzmieniem Bester Quartet — akordeonem lidera, Jarka Bestera, skrzypcami Dawida Lubowicza, kontrabasem Macieja Adamczaka, instrumentami perkusyjnymi Ryszarda Pałki — wzbogaconym o wkład znamienitych gości: wiolonczelisty Krzysztofa Lenczowskiego, trębacza Michała Bylicy oraz — a może przede wszystkim — czołówki polskich wokalistów jazzowych: Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa.
Płyta od 11 grudnia dostępna będzie w stacjonarnej księgarni PWM, na pwm.com.pl, swiatksiazki.pl, a także w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik!
A już 13 grudnia (niedziela) w Synagodze Tempel jesienno-zimowa kulminacja Prologu 30. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie. Punktualnie o godz. 19:00 podczas koncertu "Droga do szczęścia: Muzyka Bajgelmana" usłyszeć będzize można materiał z albumu "Bajgelman. Get to Tango" w wykonaniu Bester Quartet, Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz oraz Jorgosa Skoliasa. Transmisja koncertu online na profilach ANAKLASIS i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na Facebooku, na festiwalowym fanpage'u na Facebooku, a także kanale YouTube FKŻ.
{info.pras.}