Ucz się inaczej: autorska szkoła gitarowa Alexandra Vinitsky'ego
Alexander Vinitsky jest powodem chronicznej bezsenności krytyków muzycznych, którzy lubią wkładać muzyków w odpowiednie szufladki. Tego artysty nie da się zaszufladkować!
Jest gitarzystą klasycznym, świetnie posługuje się klasyczną estetyką wykonawczą, lecz równie doskonale zna i rozumie bossa novę, grając własne aranżacje znanych utworów mistrzów tego gatunku. Poza tym jest jazzmanem, autorem niezliczonych opracowań na gitarę standardów jazzowych i bluesowych. Vinitsky skomponował także wiele pięknych utworów łączących te niezwykłe umiejętności gry na gitarze.
W jego muzyce stale się coś dzieje, czasami ważniejsze od całego utworu są pojedyncze motywy, jak dające kolorystyczną inspirację akordy, niezwykłe zwroty rytmiczne czy piękna melodia. Artysta bardzo poważnie podchodzi do swojej muzyki. Przez wiele lat poszukiwał sposobu najpełniejszego przekazu. Wypracował własny, indywidualny styl wykorzystujący olbrzymi zasób doświadczeń zdobytych zarówno w grze klasycznej jak i w jazzie.
Naturalną koleją rzeczy było utworzenie przez Alexandra Vinitskiego pierwszej w Rosji Autorskiej Szkoły Gitarowej. Jest on twórcą interesującej metody, którą nazywa „gitarą klasyczną w jazzie”. Nauka w szkole ma charakter sesyjny, czyli cztery spotkania rocznie, na które przyjeżdżają gitarzyści z całej Rosji. Charakterystyczną cechą ASG jest umiejętność uczenia wertykalnej gry na gitarze, czyli wykonywania na jednym instrumencie trzech linii melodycznych, dających wrażenie jednoczesnej gry na gitarze basowej, stosowania akordów w drugim głosie i prezentacji linii melodycznej w trzecim. Jest to bardzo trudna umiejętność, która po opanowaniu pozwala na doskonałą pracę z utworem zarówno w grze klasycznej, jak i w jazzie.
Mimo jazzowego charakteru szkoła działa na solidnych zasadach kształcenia gitarzystów klasycznych. Wielką wagę przykłada się do nauki dyscyplin muzyki klasycznej na równi z podstawami harmonii jazzowej, aranżacji, rytmiki oraz podstaw improwizacji i akompaniamentu. Uczniowie próbują grać na gitarze klasycznej utwory z elementami jazzu w różnych jazzowych stylach, których nie ma w programach innych szkół muzycznych.
Zostać studentem szkoły może każdy gitarzysta, znający nuty i mający wykształcenie muzyczne na poziomie co najmniej czwartej klasy szkoły muzycznej I stopnia. Artysta prowadzi również wykłady i seminaria dla nauczycieli gitary klasycznej. Jest autorem kilku bardzo ciekawych podręczników, takich jak „Nauczyciel i uczeń”, „Blues w akordowych riffach” czy „Wprowadzenie do harmonii jazzowej dla gitarzysty klasycznego”.
Studenci i nauczyciele uczą się w szkole Vinitskiego zarówno muzyki klasycznej, jak i jazzu. Program edukacyjny szkoły to takie zagadnienia, jak rytm i harmonia na gitarze klasycznej, anatomia utworu muzycznego, sztuka akompaniamentu oraz gra w zespole i lekcje grupowe.
Nauczyciele bardzo sobie cenią tę naukę, tym bardziej że Alexander Vinitsky stworzył ciekawy sposób uczenia dzieci jazzu na gitarze klasycznej. Jego utwory dziecięce stanowią niejako esencję stylu. Muzyka ta jest dla dziecka przystępna technicznie i wykonawczo. Granie prostych utworów poprzedzają krótkie etiudy, za pomocą których dziecko przyswaja najprostsze schematy zarówno jazzowe, jak i bluesa. To, co dla dzieci najważniejsze – wyobraźnia, zabawa, radość, satysfakcja zawierające się w tej muzyce pozwalają odkrywać nowe możliwości interpretacyjne oraz pokonywać bariery techniczne i wykonawcze. Kompozycje dla dzieci, jak i wiele innych autorskich utworów, są zebrane w cyklicznie wydawanych zbiorach oraz na płytach instruktażowych. Analizując utwory artysty, zauważamy, że są one niezwykle barwne i sugestywne zarówno w wyrazie, jak i w tytułach poszczególnych kompozycji. Dzięki ilustracyjności i programowości tych utworów dzieci z radością i zaciekawieniem podchodzą do muzycznych eksperymentów barwowych i artykulacyjnych. Nawiązywanie do wyobraźni i sugestii świadczy o dobrym kontakcie kompozytora z dziećmi i jego znajomości dziecięcej psychiki. Szkoła dba również o wspólne muzykowanie dzieci w duetach, kwartetach czy orkiestrze. Artysta sam pisze i aranżuje utwory na orkiestrę gitarową. Największą atrakcją jest granie w duecie z improwizującym profesorem! Każdy gitarzysta – i mały, i duży – znajdzie w tej szkole coś dla siebie.
Dorota Pietrzyk