Śpiewać każdy może (jeśli się nauczy)
– Na zajęciach z logopedą medialnym – Urszulą Kuletą uświadomiłam sobie jak trudna jest polska mowa i ile pracy jeszcze mnie czeka (zawsze lepiej być świadomym swoich błędów np. wad wymowy czy nie poprawnej dykcji) – Marcelina Sokół od lutego uczestniczy w pierwszej edycji warsztatów instruktorskich organizowanych przez Studio Voice and More.
Bardzo ciekawa oferta warsztatów z pewnością zadowoli znudzonych konwencjonalnymi szkołami śpiewu, trafi także do nauczycieli szukających czegoś nowego, świeżego, bardziej skutecznego w nauce śpiewu. Oprócz priorytetowej metody SLS, którą pracują trenerzy Voice and More, odbywają się tam także inne, równie istotne w pracy nauczyciela warsztaty.
– Foniatra, dr n. med. Renata Zawadzka, przypomniała mi na zajęciach budowę aparatu głosowego i jego prawidłowe funkcjonowanie – opowiada Marcelina Sokół – Odbyło się też spotkanie warsztatowe z psychologiem, Kamilą Jeżowską-Hułas, na którym poznawałam tajniki pozytywnej pracy z uczniem. Zajęcia pt. „English in songs” poprowadził specjalnie zaproszony z tej okazji brytyjski trener Voice and More – Daniel Henderson, który opowiadał o akcentowaniu i prawidłowym wymawianiu słów w języku angielskim podczas pracy nad konkretnymi utworami. Ćwiczenia polegały m.in. na porównaniu oryginalnej piosenki w języku angielskim z coverem śpiewanym przez polskiego wykonawcę.
Napisz ze mną piosenkę
Na warsztatach pt.” Songwriting” z Radosławem Bednarkiem uczestnicy porządkowali utwory według właściwej formy i próbowali również stworzyć własny utwór muzyczny. Na koniec pierwszego zjazdu przygotowano miłą odskocznię od warsztatów – wraz z Filipem Borowiczem oczami wyobraźni uczestnicy przenieśli się do murzyńskich dzielnic Nowego Yorku, skąd pochodzi rap, skoczna, energetyczna muzyka.
– Większość zajęć jest praktycznych, uczymy się także na korektach koleżanek i kolegów – tłumaczy Marcelina Sokół – Dzięki tym warsztatom zarówno my jako nauczyciele, jak i nasi uczniowie będziemy lepsi, pewniejsi, mniej zniechęceni. Z niecierpliwością czekam na kolejny zjazd gdzie m.in. spróbuje sama sprawdzić się w roli instruktora, poznam tajniki prowadzenia studia wokalnego oraz podstawowe zagadnienia z zakresu praw autorskich.
Marcelina jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach i Uniwersytetu Śląskiego na wydziale Edukacja Artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Na co dzień pracuje z dziećmi wieku przedszkolnym i szkolnym jako nauczyciel muzyki. Prowadzi zajęcia umuzykalniające, muzykoterapeutyczne, naukę gry na pianinie i naukę śpiewu. Pasją do muzyki próbuje zarazić wszystkich swoich uczniów.
– Lekcje ze śpiewu zaczęłam prowadzić dopiero w tym roku szkolnym – wcześniej po mojej edukacji nie byłam na to gotowa. Myślę że przygotowały mnie do tego właśnie zajęcia na które uczęszczałam do Studia Voice and More – dodaje Marcelina Sokół.
SLS – to działa
Podstawowy termin, który króluje w Studio Voice and More jest SLS. Speech Level Singing. Jak każda metoda ma swoich zwolenników i przeciwników. Zdecydowanie za jest właśnie Marcelina.
– Jakiś czas temu, prowadząc lekcje ze śpiewu, zastanawiałam się czy moje ćwiczenia są odpowiednie? Czy w ogóle coś dają? Nie potrafiłam dociec, czego mi w głosach dzieci i młodzieży brakuje? Gdzie uczniowie robią błąd? – mówi – Po pierwszych zajęciach instruktorskich od razu zaczęłam stosować ćwiczenia SLS i…. BINGO! To było dokładnie to! To, co bezskutecznie próbowałam wypracować sama przez ostatnie pół roku, dzięki szkoleniom zrobiłam w godzinę.
Niewykluczone, że źródłem sukcesu Marceliny i jej podobnych nauczycieli śpiewu jest nie tylko metoda ale także instruktorzy, z którymi szkoli technikę własnego śpiewu i sposób przekazywania wiedzy swoim uczniom. Team Voice and More to młody, energiczny i kreatywny zespół. Agnieszka Zając – założycielka Studia stawia na ciekawych, otwartych ludzi z pasją, w których nie ma rutyny i sztampy. Dzięki temu na zajęciach panuje swobodna atmosfera, wszyscy zwracają się do siebie po imieniu, a przede wszystkim nie boją się pytać! Tak samo jak dzieci uczą się przez wspólną zabawę.
24 kwietnia rozpoczyna się druga edycja warsztatów instruktorskich. Szczegółowy program można poznać tutaj.
(LB)