Sinfonia Varsovia i „Wieczór Włoski”
Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprezentuje dzieła Paderewskiego, Karłowicza i Noskowskiego podczas „Wieczoru Włoskiego” na IV Międzynarodowym Festiwalu I. J. Paderewskiego w Warszawie. Zespół poprowadzi Massimiliano Caldi, a w partii solowej wystąpi znakomity włoski pianista Maurizio Baglini.
Program IV edycji Międzynarodowego Festiwalu I.J. Paderewskiego swoim rozmachem przypomina jak niezwykłą postacią był jego patron – pianista, kompozytor, ale też premier, dyplomata, minister spraw zagranicznych II RP i filantrop – ikona sprawy polskiej na arenie międzynarodowej. W ciągu 8 dni zabrzmią koncerty solowe, symfoniczne, utwory kameralne oraz kompozycje dedykowane Paderewskiemu. Oprócz koncertów odbędą się także: panel dyskusyjny, projekcja filmów dokumentalnych, spacer do miejsc związanych z działalnością Paderewskiego oraz rekonstrukcja historycznego „Koncertu Ignacego Jana Paderewskiego z łaskawym współudziałem Pani Heleny Modrzejewskiej”, który odbył się w Krakowie, 3 października 1884 roku.
9 listopada na specjalnym „Wieczorze Włoskim” wystąpi orkiestra Sinfonia Varsovia w towarzystwie znakomitych włoskich muzyków. Pod batutą Massimiliano Caldiego zabrzmią dwa wczesne utwory Paderewskiego: Uwertura Es-dur i Koncert fortepianowy a-moll op.17, a także „Bianca da Molena” op. 6 Mieczysława Karłowicza i poemat symfoniczny „Step” Zygmunta Noskowskiego.
Słynny Koncert fortepianowy a-moll Paderewskiego wykona ceniony pianista Maurizio Baglini. Dzieło niespełna 30-letniego kompozytora powstawało na przestrzeni niemal sześciu lat w różnych miejscach: Warszawie, Zakopanem, Krakowie, Wiedniu i Paryżu. Praca w nieustannej podróży stała się nieodłącznym elementem intensywnego życia Paderewskiego. Aby nie marnować ani chwili, podczas swoich licznych tournée po Stanach Zjednoczonych jeździł zawsze własnym wagonem, wyposażonym w kilka fortepianów, na których ćwiczył i komponował.
W przeciwieństwie do Paderewskiego, Karłowicz nigdy nie zdążył w pełni wykorzystać swojego ogromnego potencjału twórczego. Obok muzyki jego ogromną pasją były Tatry. Był pionierem taternictwa, jednym z współtwórców TOPR-u, a także miłośnikiem narciarstwa i fotografii. Swoją miłość do gór przypłacił jednak przedwczesną śmiercią pod lawiną na zboczach Małego Kościelca. Mroczny i emocjonalny prolog symfoniczny do dramatu „Biała gołąbka” to również przykład jego wczesnej twórczości, naznaczonej wpływami niemieckich romantyków, ale jednocześnie zdradzającej unikalny temperament artystyczny.
Czwartkowy koncert dopełni pierwszy polski poemat symfoniczny – „Step” Zygmunta Noskowskiego, który jest jednocześnie najbardziej znanym dziełem kompozytora. Swoją popularność zawdzięcza nie tylko wyjątkowym walorom muzycznym, ale też licznym odniesieniom do „Ogniem i Mieczem” Henryka Sienkiewicza. W jego dźwiękach odnaleźć można wiele symboli, które wymykały się uwadze carskiej cenzury i podobnie jak „Trylogia”, pokrzepiały serca polskich słuchaczy.
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
9.11.2017, godz. 19:00
Bezpłatne wejściówki na koncert dostępne są pod numerem tel. 606 386 687 oraz pod adresem [email protected].
Więcej informacji na: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/2017-11-09-iv-miedzynarodowy-festiwal-im-ignacego-jana-paderewsk.html?t=1508252424
{info. pras.}