Sacrum Profanum – złożoność rzeczywistości
Sztuka odzwierciedla czas, w którym powstaje. Jeśli jest szczera, zawsze jest aktualna, najbardziej aktualna, jak tylko być może – nawet jeśli odnosi się do przeszłości, patrzy na nią dzisiejszymi oczyma. Jeśli niszczy schematy, ustanawia automatycznie nowe. Reaguje na rzeczywistość, by jak najlepiej oddać jej specyfikę. Oraz złożoność – i tak dzieje się w przypadku trzeciego z nurtów reprezentowanych w ramach tegorocznego festiwalu Sacrum Profanum. Indie classical.
Przyzwyczailiśmy się już do wszechobecnych anglicyzmów, globalizacja to uniwersalizacja. Termin indie classical jest jednoznaczny – uzupełnia dwa pozostałe nurty w ramach festiwalu: akademicki i awangardowy. Uzupełnia, a jednocześnie spina, zaciera granice – reaguje na złożoność rzeczywistości – indie classical leży na styku muzyki najnowszej wywodzącej się z nurtu akademickiego a estetyki łamiącej akademickie schematy. Indie to niezależność, ale niewykluczająca fachowości, to swoiste „zrób to sam”, ale nieoznaczające fuszerki. To wydarcie muzyki wąskim, często skostniałym gremiom i oddanie jej w ręce entuzjastów – można powiedzieć, że to twórczość na miarę czasów – muzyka 2.0, odbiorca może stać się twórcą, rockman tworzyć muzykę współczesną, amator dzieła profesjonalne.
W zgodzie z taką filozofią powstawała przez lata muzyka rozrywkowa, od niedawna ślad niezależności odnajdujemy w muzyce klasycznej. By zaakcentować jej obecność i głębokie piętno, jakie wywiera na współczesności, koncert z niezależną klasyką 1 października otworzy Sacrum Profanum 2016. Na scenie Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków staną przedstawiciele najsłynniejszej kuźni wyemancypowanych kompozytorów – kolektywu i wytwórni Bedroom Community. Utwory Jodie Landau, Valgeira Sigurðssona, Nico Muhly’ego i Daníela Bjarnasona wykonają... Jodie Landau, Valgeir Sigurðsson, Nico Muhly, Daníel Bjarnason. Kompozytorzy i wykonawcy wersji 3.0 – do roli twórcy i odbiorcy dodadzą jeszcze funkcję interpretatorów, wykonując wzajemnie i wspólnie własne dzieła. Międzynarodowy skład uzupełni elastyczna, specjalizująca się w wykonawstwie muzyki najnowszej formacja Spółdzielnia Muzyczna, na scenie stanie także polska sopranistka, dla której eksperyment stał się praktyką codzienności – Barbara Kinga Majewska.
Koncert zatytułowany Whale Watching będzie okazją, by z artystami Bedroom Community świętować 10-lecie wytwórni założonej przez Sigurðssona, Muhly’ego i Bena Frosta. Koncert wzajemnych inspiracji będzie mieszanką gatunków od kompozycji muzyki najnowszej przez propozycje sięgające korzeniami nurtu elektro-akustycznego, dojrzałą elektronikę aż po przepuszczony przez filtr nowoczesności skandynawski folk. Gatunkowa mieszanka, która doskonale oddaje współczesny świat i jego wielowymiarowość. Podczas inauguracji Sacrum Profanum będziemy czerpać z niej pełnymi garściami.
Tak jak indie classical spina gatunki, tak Barbara Kinga Majewska stanie się wspólnym mianownikiem koncertu otwarcia oraz wieczoru 5 października. Wieczoru, powiedzmy wprost, bez precedensu – w Sali Teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków wystąpią legendy w repertuarze legendy. Arditti Quartet i pianista Stephen Drury wykonają z Majewską utwory Johna Zorna z lat 1991-2013. Mieszanka godna nurtu indie classical – hipnotyczna muzyka klezmerska przełożona na język klasyki, podlana energetycznym sosem improwizacji – pierwsze z zapowiedzianego cyklu wydarzeń prezentujących imponujący dorobek spiritus movens nowojorskiej awangardy pozostanie w pamięci na długo. Przekrój przez kameralną twórczość Zorna, prezentowaną dotychczas w Polsce w skromnych ilościach, będzie jednym z najjaśniejszych punktów tegorocznego Sacrum Profanum.
Nie inaczej będzie w przypadku prezentacji materiału z albumu Virginal Co-Ordinates Eyvinda Kanga. 7 października w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków. Kanga, skrzypka i kompozytora wesprze swym niekwestionowanym talentem wielki Mike Patton – uosobienie artystycznej wolności i wyobraźni, wywodzącego się z muzyki „zrób to sam” rozrywkowej, znanego z przekraczania granic i łączenia odmiennych muzycznych światów. Jednemu z największych głosów muzyki niezależnej towarzyszyć będą polscy artyści: specjalista od awangardowej elektroniki Mirt (syntezator i nagrania terenowe) oraz Anna Mamińska i Hubert Połoniewicz na bliskowschodnich tamburach. Nie zabraknie także klasycznego instrumentarium – pełnię brzmienia zapewni krakowska orkiestra, Sinfonietta Cracovia, specjalizująca się w wykonawstwie muzyki XX- i XXI-wiecznej. Virginal Co-Ordinates Kang i Patton zaprezentują w nowej wersji z tego roku, wzbogaconej w stosunku do oryginału pochodzącego sprzed 12 lat o nowe utwory. To dodatkowy przyczynek do niespodzianki – materiał z albumu przy każdej scenicznej prezentacji jest w części improwizowany. Nawet zeszłoroczne wykonanie z Alanem Bishopem, wokalistą eksperymentalnego zespołu Sun City Girls nie daje nam choćby cienia wyobrażenia o tym, co stanie się na scenie Centrum Kongresowego ICE Kraków. Podczas Sacrum Profanum 2016 improwizację pomnożymy przez niewiadomą, ale możemy być pewni jednego – będzie to koncert, który zapamiętamy na długo, emanacja nurtu indie classical, w której klasyka będzie punktem wyjścia dla swobodnej inwencji światowej sławy artystów.
Organizatorami festiwalu są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Więcej na: http://sacrumprofanum.com/