Ruszył Festiwal Moniuszko w Kościołach Warszawy
Koncertem litanii Stanisława Moniuszki w Kościele Św. Krzyża rozpoczął się wczoraj Festiwal Moniuszko w Kościołach Warszawy.
Rok 2019 został ogłoszony przez polski parlament i UNESCO rokiem Stanisława Moniuszki. To kolejny wielki znany ze słyszenia, ale nie do końca słuchany polski twórca – mówi koordynator festiwalu dr hab. Andrzej Szadejko . Jego twórczość sakralna pozostaje zupełnie w cieniu innych dzieł i stanowi margines prezentacji koncertowych, podczas, gdy według mojej opinii, to najpełniejsza autorska wypowiedź twórcy, wypływająca nie z potrzeb merkantylnych lecz wewnętrznych, dotykająca najgłębszych i najważniejszych dziedzin życia. Z tej twórczości niewielką recepcją i tradycją wykonawczą, zwłaszcza w ostatnim czasie cieszą się cztery Litanie Ostrobramskie, podczas gdy ten rodzaj twórczości obejmuje ponad dziewięćdziesiąt kompozycji różnych rozmiarów i gatunków na różnorodny aparat wykonawczy. Przyczyn słabej znajomości tego fragmentu dzieła kompozytora jest wiele. Począwszy od diametralnego negatywnego przewartościowania tego dzieła tuż po śmierci kompozytora, kiedy to w muzyce europejskiej do głosu dochodzi wielka symfonika i neoromantyczna stylistyka. To spowodowało, że praktyka wykonawcza dzieł Moniuszki była i jest zdominowana poprzez późniejsze osiągnięcia estetyczne, przez co nie do końca oddaje, a czasami wręcz wypacza walory muzyczne twórczości kompozytora osłabiając ich wyraz. Utwory polskiego twórcy en bloc są postrzegane z jednej strony jako ważny element naszej państwowej kultury o mocnym zabarwieniu patriotycznym i narodowym, a z drugiej - jako twórczość mało oryginalna, zgrzebna, wręcz zaściankowa, co stwarza wrażenie, że dla artystów i odbiorców szukających wartości estetycznych nie jest repertuar wystarczająco interesujący, a dla wykonawców/organizatorów istotny artystycznie. Wynika to bardzo często z niewłaściwej perspektywy percepcyjnej rzutującej ocenę estetyczną dzieła poprzez pryzmat dokonań twórców działających w późniejszych czasach. Inną przyczyną jest również zwykła nieznajomość tej twórczości, wynikająca bardzo często z braku dostępu do odpowiedniego materiału nutowego. Nasz festiwal chciałby przyczynić się do zmiany tej optyki. Główne założenie programowe festiwalu są oparte na dwóch przesłankach artystycznych – po pierwsze, zaprezentujemy możliwie szerokie spektrum twórczości sakralnej Stanisława Moniuszki ze szczególnym uwzględnieniem twórczości chóralnej. Będzie to prawdopodobnie pierwsze, tak wielobarwne przedstawienie tej części spuścizny kompozytora w ramach jednego spójnego stylistycznie i wykonawczo wydarzenia. Po drugie, będziemy prezentować kompozycje Moniuszki w możliwie oryginalnej formie uwzględniając oryginalną przestrzeni akustyczną - tj. historyczne kościoły warszawskie, z którymi kompozytor był związany, oryginalny aparat wykonawczy uwzględniający wielkość i rodzaj zespołów wokalnych i instrumentalnych, oraz instrumenty z epoki oraz oryginalny tekst muzyczny kompozycji. Aby tak ambitne zamierzenia mogły uzyskać odpowiednie zainteresowanie, zaangażowaliśmy wysokiej klasy zespoły śpiewacze, a także zespoły instrumentalne dysponujące instrumentarium z epoki kompozytora i specjalizujące się w wykonawstwie historycznie poinformowanym. Mamy nadzieję, że w wielu wypadkach, to z gruntu nowe podejście pozwoli Państwu choć zbliżyć się do pierwowzoru i zweryfikować niektóre nawyki słuchowe i estetyczne dotyczące jego twórczości. Pięć koncertów monograficznych pozwoli nam choć na moment wniknąć w świat wewnętrznych przemyśleń i doznań niebanalnego twórcy jakim był Stanisław Moniuszko.
PROGRAM
6 listopada, godz. 20
Kościół św. Krzyża
Krakowskie Przedmieście 3, 00-047 Warszawa
Andrzej Szadejko – kierownictwo artystyczne, dyrygent
Sylwia Olszyńska – sopran
Britta Schwarz – alt
Wojciech Parchem – tenor
Tobias Berndt – bas
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Orkiestry
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
– I Litania Ostrobramska
– Sub tuum Praesidium na baryton solo i orkiestrę
– II Litania Ostrobramska
– Ecce lignum crucis na baryton, chór i orkiestrę w instrumentacji Z. Noskowskiego (premiera)
– Hymn Wznoś się duszo na chór męski i orkiestrę
– Marsz Żałobny Antoniego Orłowskiego na orkiestrę
– Requiem Aeternam. Cantata Religiosa cis-moll na 11 głosów, chór i orkiestrę (premiera)
– III Litania Ostrobramska
7 listopada, godz. 19
Kościół Wizytek, pw. Opieki św. Józefa Oblubieńca Niepokalanej Bogurodzicy Maryi
ul. Krakowskie Przedmieście 34
Anna Szostak – kierownictwo artystyczne, dyrygent
Tomasz Orlow – organy
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
– Msza Piotrowińska
– Veni Creator Spiritus na chór i organy
– Do Boga Psalm 137 (Panie przed Twoim upadłszy kościołem)
– Choeur des justes. Chór sprawiedliwych. Pokornych tu i pysznych na baryton solo, chór i organy
– Hymn. Powstańcie, powstańcie na chór
– Offertorium D-dur. Wysłuchaj Boże na chór
– Psalm CXII. Chwalcie Pana chrześcijańskie dziatki na chór i organy
– Litania Ostrobramska IV
8 listopada, godz. 20
Kościół oo. Franciszkanów pw. Stygmatów Św. Franciszka
ul. Zakroczymska 1
Maria Piotrowska-Bogalecka – kierownictwo artystyczne, dyrygent
Dagmara Kołodziej-Gorczyczyńska – sopran
Anna Bober – alt
Sebastian Mach – tenor
Dominik Kujawa – bas
Jakub Pankowiak – organy
Kwintet Musicarius w składzie:
Mikołaj Zgółka – I skrypce
Zbigniew Pilch – II skrypce
Piotr Chrupek – altówka
Bartosz Kokosza – wiolonczela
Krzysztof Sokołowski – kontrabas
Chór Polskiego Radia
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
– Psalm. Vide humilitatem meam (Zobacz Boże moją pokorę) na chór mieszany i kwintet smyczkowy z organami
– Msza Es-dur na chór, kwintet smyczkowy, solistów i organy
– Ojcze nasz na chór, kwintet smyczkowy i organy
– Psalm Ne Memineris (Nie złość się Boże) na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany, kwintet smyczkowy i organy
– Benedictus na chór mieszany, kwintet i organy
– Pieśni Żałobne do mszy świętej za dusze zmarłych (pamięci matki) na cztery głosy i organy (Msza żałobna d-moll)
9 listopada, godz. 19.30
Kościół Św. Anny
ul. Krakowskie Przedmieście 68
Anna Fiebig – dyrygent
Bożena Harasimowicz – sopran
Alicja Rumianowska – alt
Filip Cieszyński, Andrzej Szadejko – organy
Chór Żeński „Gaudium per Canto” Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
– Msza a-moll na sopran i alt z towarzyszeniem organów
– Hymn na podziękowanie Bogu, Rodzicom i Nauczycielom. Za wszelkie dobro na dwa soprany z akompaniamentem
– Zwiastowanie na sopran i organy
– Do Boga Rodzicy na sopran i organy
– Intende Voci duet na sopran i alt z organami
– Modlitwa. O władco świata na alt i organy
– Laudate Dominum duet na sopran i alt z organami
– Modlitwa (O Mario, bądź pozdrowiona) na sopran i organy
– Msza e-moll na dwa soprany, alt, chór żeński i organy
– Dobranoc (ze śpiewników domowych) na sopran i organy
10 listopada, godz. 16.30
Kościół ewangelicko-augsburski Św. Trójcy
ul. Plac Małachowskiego 1
Jan Łukaszewski – kierownictwo artystyczne, dyrygent
Bartosz Jakubczak – organy
Kwintet Equilibrium w składzie:
Adam Pastuszka – I skrzypce
Małgorzata Malke – II skrzypce
Anna Nowak-Pokrzywińska – altówka
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Michał Bąk – kontrabas
Zespół i soliści Polskiego Chóru Kameralnego
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
– Msza Des-dur na chór mieszany, kwintet smyczkowy i organy
– Ecce lignum crucis na baryton solo, chór mieszany i organy
– Requiem Aeternam (msza g-moll) na chór mieszany i organy
Na wszystkie koncerty wstęp wolny
{info. pras}