Ruszają 34. Warszawskie Spotkania Muzyczne
Festiwal Warszawskie Spotkania Muzyczne organizowany jest od 1986 r. przez Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. Jest jedynym festiwalem koncentrującym się na twórczości kompozytorów działających w Warszawie. Jego cechą charakterystyczną jest też, od samego początku, prezentacja nieznanych dzieł muzyki dawnej.
Takie połączenie muzyki dawnej i współczesnej tworzy czasem zaskakujące konteksty, inspirując powstawanie nowych utworów wykorzystujących wybrane idiomy muzyki historycznej. Festiwal prezentuje różnorakie postawy wobec awangardy muzycznej. Unika też prezentacji dzieł powstałych w XVIII i XIX wieku, chyba że są to utwory zapomniane lub niedawno odkryte, warte prezentacji. Tworzy zatem istotne uzupełnienie klasyczno-romantycznego repertuaru wykonywanego na co dzień w filharmoniach, a jego istotną cechą jest pełnienie funkcji poznawczej. W Radzie Programowej festiwalu zasiadają kompozytorzy i muzykolodzy.
Strona internetowa festiwalu: www.wsm.art.pl
W roku 2020, z uwagi na wyjątkową sytuację epidemii, Rada Programowa festiwalu zadecydowała
o jego specjalnej formie, zakładającej brak fizycznego udziału publiczności lub jej ograniczoną obecność. Do realizacji zostały wybrane cztery koncerty o niewielkiej obsadzie, zorganizowane zgodnie z aktualnymi przepisami epidemiologicznymi i transmitowane na żywo przez internet.
34. Warszawskie Spotkania Muzyczne 2020 - festiwal online
koncerty transmitowane przez internet
5-9 sierpnia 2020 r.
środa 5 sierpnia godz. 19:00, PROM Kultury Saska Kępa, ul. Brukselska 23 (transmisja)
Bastarda Trio w składzie:
Paweł Szamburski – klarnet
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy
program:
Ars moriendi – muzyczne przejście przez rytuał śmierci i pogrzebu w średniowieczu i renesansie. Kompozytorzy: Guillaume Du Fay, Cristóbal de Morales, Josquin Desprez i Costanzo Festa
w improwizowanej reinterpretacji Bastarda Trio.
piątek 7 sierpnia godz. 19:00, PROM Kultury Saska Kępa, ul. Brukselska 23 (transmisja)
Hashtag Ensemble w składzie:
Ania Karpowicz – flet
Adam Eljasiński – klarnet
Marta Piórkowska – skrzypce
Dominik Płociński – wiolonczela
Wojciech Błażejczyk – elektronika
program:
Gisbert Naether
Watermark na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2020)
Dariusz Przybylski
Heliotrope na flet i klarnet (2020)
Thomas Gerwin
BiPol III na flet, klarnet i skrzypce (2020)
Jarosław Siwiński
Aria na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2020)
Lothar Voigtländer
entgrenzen... veratmen na flet solo (1990, nowa wersja 2020)
Aleksandra Kaca
coal na flet, klarnety, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2020)
Jacek Domagała
Current na klarnet i wiolonczelę (2020)
Wojciech Błażejczyk
Aether na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, elektronikę i fale elektromagnetyczne (2020)
Polsko - niemiecki koncert prawykonań, zorganizowany we współpracy z Brandenburskim Towarzystwem Nowej Muzyki, w ramach festiwalu intersonanzen 2020 WEG_ASPEKT:DISKURS (Poczdam 20-24 sierpnia 2020 r.).
sobota 8 sierpnia godz. 19:00, Służewski Dom Kultury, ul. Jana Sebastiana Bacha 15 (transmisja)
Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki w składzie:
Karolina Mikołajczyk – skrzypce
Iwo Jedynecki – akordeon
program:
Mieczysław Wajnberg
Dwie pieśni bez słów na skrzypce i fortepian (1947) - prawykonanie transkrypcji
Krzysztof Penderecki
Sonata na skrzypce i fortepian (1953) - transkrypcja
Andrzej Karałow
notturno na skrzypce i akordeon (2015)
Ignacy Zalewski
Sonata-Ballada na akordeon solo (2018)
Jacek Sienkiewicz
Lochnagar na skrzypce i akordeon (2018)
Marcin Błażewicz
Sonata Night full of Sins na skrzypce i akordeon (2019) - prawykonanie
Wojciech Kostrzewa
Hollywood Fantasy na skrzypce i akordeon, cz. I (2019)
Znakomity duet skrzypcowo-akordeonowy zaprezentuje utwory polskich kompozytorów XX i XXI wieku, w tym transkrypcje kompozycji Mieczysława Wajnberga i Krzysztofa Pendereckiego oraz prawykonanie Sonaty Marcina Błażewicza.
niedziela 9 sierpnia godz. 19:00, PROM Kultury Saska Kępa, ul. Brukselska 23 (transmisja)
Krzesimir Dębski - skrzypce
Tadeusz Sudnik - elektronika
program:
Ars vitae - koncert muzyki improwizowanej
Niezwykłe połączenie muzycznych żywiołów na pograniczu jazzu, elektroniki i klasycznej awangardy stanowi nową jakość na polskiej scenie muzycznej.
organizator:
Zwązek Kompozytorów Polskich
współfinansowanie:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
partnerzy:
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, PROM Kultury Saska Kępa, Służewski Dom Kultury,
Brandenburskie Towarzystwo Nowej Muzyki, Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej
patron medialny:
Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC
współpraca:
Art Deco Group, recaudio
Dyrektor honorowy: Władysław Słowiński
Dyrektor Festiwalu: Jarosław Siwiński
Rada Programowa: Artur Cieślak, Sławomir Czarnecki, Paweł Gancarczyk, Anna Ignatowicz-Glińska, Dariusz Przybylski, Edward Sielicki, Adam Sławiński, Maciej Zieliński, Artur Żuchowski
Kierownictwo organizacyjne: Marta Skotnicka-Karska
{info. pras}