Premiera wideoklipu rozpocznie projekt SzymaNOWski 140

-
28.09.2022
SzymaNOWski 140

Premiera teledysku 3 października 2022 (YT OperaLight, godz. 17), rozpocznie cykl koncertów z utworami wokalnymi Karola Szymanowskiego, z towarzyszeniem fortepianu.  SzymaNOWski 140 jest hołdem dla kompozytora z okazji Jego 140 rocznicy urodzin (3.10.2022) oraz 85 rocznicy śmierci (29.03.2022).

 SzymaNOWski 140, to projekt, którego producentem jest OperaLight. Rozpocznie się od emisji videoclipu arii Roksany, z op. "Król Roger" Karola Szymanowskiego, zawierającego przekaz, związany z obecną sytuacją na świecie. Tak jak Roksana, która zwraca się do Króla Rogera, prosząc go o zachowanie pokoju w sercu, tak i teledysk niesie przesłanie pokoju i jest swoistego rodzaju protestem przeciwko agresji na Ukrainę. Symbolika jest tym bardziej wymowna, że opera ta, zaczęła powstawać w głowie kompozytora, podczas jego pobytu w Tymoszówce (miejsce urodzenia kompozytora), a następnie w Kijowie, czy Elizawetgradzie, podczas I wojny światowej (!). Autor zgłębiał tam także historię i kulturę arabską, a której wpływ wyraźnie słyszalny jest w "Królu Rogerze".


Podczas koncertów, zostanie przeprowadzona zbiórka, której dochód w całości zostanie przekazany na pomoc Ukrainie.

 

Projekt będą współtworzyć:

 

Katarzyna Laskowska – śpiewaczka. Laureatka I miejsca, w konkursie Polska Muzyka Wokalna. Wykonawczyni ról nie tylko operowych i operetkowych ale także specjalizująca się wykonawstwie muzyki filmowej. Zapraszana do współpracy przez wybitnych polskich kompozytorów jak: Michał Lorenc, czy Krzesimir Dębski. Z Michałem Lorencem nagrywała płytę pt: „Przymierze” pod dyr. Lee Reynolds’a, z towarzyszeniem słynnej londyńskiej orkiestry Abbey Roads.

W latach 1995-2001, studiowała śpiew (sopran liryczny), u Pani prof. Janiny Skalik – wybitnej śpiewaczki i wieloletniego dziekana Akademii Muzycznej w Warszawie oraz u znakomitej Zofii Witkowskiej. W ramach dokształcania, brała udział w kursach mistrzowskich: teoretycznych (m.in. o stylach w epoce baroku) i wokalnych, prowadzonych przez wybitnych śpiewaków: p. Karczykowskiego, p. Panerai’a, p. Riciarelli. Na scenie zadebiutowała jeszcze w czasie studiów, wcielając się w rolę Małgosi w op. „Jaś i Małgosia” Humperdincka.
W 2004r. została laureatką pierwszego miejsca w ogólnopolskim konkursie „Polska Muzyka Wokalna”.
Od tego czasu regularnie występuje w spektaklach operowych i galach koncertowych w kraju i za granicą : Włochy, Niemcy (m.in. z op. „Jaś i Małgosia” Humperdincka), Anglia (kilkakrotne koncerty solowe na zaproszenie księżnej Renaty Sapiehy), Francja , Hiszpania (Filharmonia w Bilbao), Praga (Opera Praska – partia Louisy z op. „Louisa” Charpentiera), Szwajcaria, Słowacja.

Artystka występuje także w repertuarze kameralnym oraz licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych podczas międzynarodowych festiwali muzyki: sakralnej (m.in. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wokalnej „Viva il Canto” w Cieszynie), operowej (m.in. podczas Premiery Intermezza Operowego G.B. Pergolesiego „Fałszywa Polka” w Warszawie), operetkowej (m.in. w ramach Festiwalu Kiepurowskiego w Krynicy) , filmowej (jednym z najbardziej znaczących festiwali, był Europejski Festiwal Muzyki Filmowej, pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, gdzie wystąpiła na pl. Teatralnym w Warszawie, z gmachu Opery Narodowej, dla kilkudziesięciotysięcznej publiczności, z orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji, pod dyr. Krzesimira Dębskiego.)
Współpracowała ze scenami operowymi (m.in. śpiewała na deskach Opery Praskiej, wcielając się w postać Louisy z op. Louisa,Charpentiera, a także Opery Krakowskiej w op. ”Wesoła Wdówka”), operetkowymi (od roku 2007 współpracowała z Operetką  w Warszawie), filharmoniami, dyrygentami, orkiestrami, kompozytorami (głównie muzyki filmowej). Szczególnie cenna dla śpiewaczki jest współpraca z Michałem Lorencem, wybitnym polskim kompozytorem, z którym nagrała muzykę m.in. do spektaklu „Irlandzkie Historie” dla Teatru im. Jaracza w Łodzi) oraz na zaproszenie kompozytora, brała udział w Europejskim Festiwalu Muzyki Filmowej.
Artystka wzięła udział w oratorium symfonicznym Michała Lorenca powstałego z okazji 1050 rocznicy chrztu Polski oraz dla uczczenia poświęcenia Świątyni Opatrzności Bożej. Wydarzenie poprzedziło nagranie płyty wydawnictwa Warner Classics, z towarzyszeniem London Symphony Orchestra, a samo nagranie orkiestry zostało zrealizowane w jednym z najsłynniejszych studiów nagraniowych – Abbey Road w Londynie. LSO w studio Abbey Road poprowadził brytyjski dyrygent Lee Reynolds.
Od 2010 r. jako dyrektor naczelna i artystyczna, prowadzi działalność pod nazwą OperaLight, organizując gale koncertowe, spektakle operowe dla dorosłych oraz dzieci, a także działalność fonograficzną.

 

Janusz Wawrowski – skrzypek. Absolwent i wykładowca Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem profesora Mirosława Ławrynowicza, profesora Yaira Klessa oraz Salvatore Accardo. Wystąpił jako solista w wielu prestiżowych salach koncertowych świata. Specjalnie dla niego, utwory skrzypcowe napisali Norbert Palej, Tomasz Opałka, Marcin Markowicz i Albena Petrovic.  Za wybitną działalność artystyczną i społeczną został uhonorowany przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczeniem Zasłużony dla Kultury Polskiej. Jest również laureatem nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2017 i 2019. Na swoim koncie ma również nominację do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Osobowość Roku” 2018. Występował na zaproszenie trzech Prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Przewodniczącego Komisji Europejskiej José Manuel Barroso.
W swojej karierze artysta współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, wśród których znaleźli się: Conrad van Alphen, Łukasz Borowicz, Gabriel Chmura, Mykola Diadiura, Agnieszka Duczmal, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Tomáš Netopil, Juozas Domarkas, Daniel Raiskin, Ramon Gamba i Antoni Wit. Dokonał wielu premier koncertów skrzypcowych: Maxa Richtera i Sukhi Kanga (polskie premiery) oraz prapremiery L.A. Concerto Tomasza Jakuba Opałki i premierowego nagrania koncertu skrzypcowego Óneiros Dariusza Przybylskiego. Nagrał również muzykę Jana A. P. Kaczmarka do hollywoodzkich filmów Evening (reż. Lajos Koltai) oraz Get low (reż. Aaron Schneider).
Istotnym polem działalności Janusza Wawrowskiego jest interpretacja i badania nad muzyką polską, którą stara się od wielu lat przybliżać publiczności jako pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowych festiwali – Muzyka na szczytach (2009-2010) i Muzyczne przestrzenie (od 2011). Odkrywanie i wykonywanie zapomnianych utworów znakomitych rodzimych kompozytorów – Karola Lipińskiego, Zygmunta Noskowskiego, Ludomira Różyckiego czy Mieczysława Karłowicza jest wielką pasją artysty. Opracowana pod jego kierownictwem, wiernie odtworzona na podstawie oryginału orkiestracji wersja Koncertu Skrzypcowego Ludomira Różyckiego jest dostępna w katalogu PWM.
Janusz Wawrowski współpracuje z międzynarodową wytwórnią fonograficzną Warner Music w ramach wieloletniego kontraktu artystycznego, którego wynikiem jest pięć do tej pory wydanych albumów:  „Aurora” (z muzyką Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Maurice’a Ravela i Eugène’a Ysaÿe’a); Sukces wydanych w 2007 przez CD Accord „Kaprysów Paganiniego” sprawił, że Warner Classics powtórzył ich międzynarodowe wydanie pod angielskim tytułem „Paganini Cappricios”w roku 2016; „Sequenza” (utwory m.in. Luciano Berio, Krzysztofa Pendereckiego i Eugène’a Ysaÿe’a); „Brillante”  z II Koncertem Skrzypcowym H. Wieniawskiego oraz Fantazją Szkocką M. Brucha; „Hidden Violin”, to sposób uczczenia przez Wawrowskiego 100- lecia odzyskania niepodległości przez Polskę oraz udostępnienia mu niezwykłego instrumentu.
Janusz Wawrowski, dzięki uprzejmości Romana Ziemiana, występuje na skrzypcach Antonio Stradivariego zbudowanych w 1685 r. Jest to pierwszy i jedyny tej klasy instrument w powojennej Polsce.

 

Mischa Kozłowski – pianista. Laureat wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, w tym:
4. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Mykoły Łysenki w Kijowie na Ukrainie (2012), 9. Internationaler Chopin Klavierwettbewerg w Darmstadt w Niemczech (2009), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2008), 6. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Narvie w Estonii (2006).
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. Piotra Palecznego. Naukę kontynuował w Hochschule der Künste Bern w Szwajcarii w klasie fortepianu Tomasza Herbuta, w klasie kameralistyki Antonio Menesesa, Patricka Jüdt'a i Bartłomieja Nizioła, w klasie muzyki współczesnej Pierre'a Sublet oraz w kasie wykonawstwa historycznego Edoardo Torbianellego.Występował na zaproszenie m.in. „Kissinger Sommer" w Bad Kissingen (Niemcy), „Festspiele Europäische Wochen" w Passau (Niemcy), „NCPA May Festival" w National Centre for the Performing Arts w Pekinie, Gulangyu Summer Music Week w Xiamen (Chiny), Zentrum Paul Klee w Bernie, International Festival „Jeunes Virtuoses à Ennejma Ezzahra" w Sidi Bou Said (Tunezja), „Chopin au Jardin du Luxembourg" w Paryżu, „Kyoto International Music Students Festival" w Japonii, Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki i Filmu „Transatlantyk" w Poznaniu oraz instytucji: UNESCO w Paryżu, Zentrum Paul Klee i Konzerthaus „Kultur-Casino" w Bernie, Polskiego Radia, Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz większości Filharmonii w Polsce.

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.