Rusza Paderewski Festiwal w Poznaniu
W dniach 16-19 października 2019 roku w Poznaniu odbędzie się „Paderewski Festiwal”. Organizatorami Festiwalu są Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie oraz Teatr Muzyczny w Poznaniu.
Festiwal stanowi kontynuację projektu Paderewski Musical zainicjowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Polegał on na zorganizowaniu przez IAM w USA konkursu na profesjonalny musical poświęcony Paderewskiemu. Zwycięzca, spektakl „Virtuoso” autorstwa Matthew Hardy’ego, będzie miał swoją premierę we wrześniu 2020 roku w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, a następnie zostanie przeniesiony do Stanów Zjednoczonych. Spektakl ma być polsko-amerykańską odpowiedzią na znany na całym świecie musical „Hamilton”. Dzięki współpracy Teatru Muzycznego w Poznaniu i Instytutu Adama Mickiewicza projekt zyskuje coraz szersze zainteresowanie na całym świecie.
W programie Festiwalu znajdą się koncerty, spektakle, prezentacje, warsztaty oraz dyskusje krążące wokół postaci I. J. Paderewskiego. Do udziału w Festiwalu zostało zaproszonych łącznie 15 gości z USA m.in. Matthew Hardy, Oliver Mayer (prodziekan Wydziału Sztuk Dramatycznych na University of South California), prof. Carol Martin (profesor Uniwersytetu w Nowym Jorku, recenzentka broadwayowska), Jim O’Quinn (założyciel i wieloletni redaktor naczelny American Theatre Magazine) oraz Brian Kite (dziekan wydziału teatralnego University of California, LA).
W ramach październikowego Festiwalu planowana jest premiera anglojęzycznego teledysku zapowiadającego produkcję musicalu „Virtuoso”. Wystąpił w nim zespół Teatru Muzycznego, a także Sifiso Mazibuko - odtwórca roli Aarona Burra w londyńskiej wersji musicalu „Hamilton”. Wśród realizatorów teledysku są Paulina Andrzejewska – Damięcka, choreograf i dyrektor artystyczny Teatru Muzycznego w Poznaniu oraz Kissinger Twins – twórcy wielu podobnych projektów w Wielkiej Brytanii i w Chinach. Ze względu na bezprecedensowy charakter teledysku jego premiera będzie miała miejsce w Święto Niepodległości 11 listopada w głównych kanałach telewizyjnych oraz w sieciach kinowych. Z uwagi na obchodzone 18 listopada 100-lecie stosunków dyplomatycznych między Polską a USA teledysk ma być też promowany przez instytucje rządowe oraz m.in. American Chamber of Commerce in Poland.
{info. pras}