W teatrze, w kościele i w… ogrodzie – Letni Festiwal Opery Krakowskiej
Letni Festiwal Opery Krakowskiej powraca po pandemicznej przerwie. Wyjątkowe spektakle i koncerty zobaczymy m.in. w gmachu przy ul. Lubicz, Ogrodzie Botanicznym UJ i Bazylice na Skałce.
Tegoroczna, 24. edycja Festiwalu celebruje bogaty dorobek wybitnego duetu realizatorów, obchodzących obecnie 50-lecie pracy artystycznej – reżysera Laco Adamika oraz scenografki Barbary Kędzierskiej, od lat związanych z Operą Krakowską. Spektakle stworzone przez nich dla krakowskiej sceny cieszą się uznaniem krytyków i niesłabnącą popularnością wśród widzów, o czym świadczy wieloletnia obecność owych tytułów na afiszu. Festiwal inauguruje jedno z największych arcydzieł opery buffa – „Wesele Figara” W.A. Mozarta (3 i 5 czerwca). Spektaklowi – po raz pierwszy w Krakowie – towarzyszyć będzie poetycki przekład libretta autorstwa Stanisława Barańczaka. Aby lepiej podkreślić strukturę i literackie walory tekstu, tłumaczenie będzie wyświetlane w czterowierszu, na specjalnie ustawionych po bokach sceny ekranach. W gmachu Opery zobaczymy także „Carmen” G. Bizeta (10 i 12 czerwca), „Toskę” G. Pucciniego (15 czerwca) czy „Trubadura” G. Verdiego (28 i 30 czerwca) – z udziałem Mikołaja Zalasińskiego w roli Hrabiego di Luny, w inscenizacji stworzonej specjalnie na okoliczność Festiwalu. „Strasznym dworem” S. Moniuszki (19 czerwca) uczcimy kolejnego Jubilata – spektakl poprowadzi maestro Tadeusz Kozłowski, który również obchodzi obecnie 50 lat pracy artystycznej.
Szczególne miejsce w repertuarze Festiwalu zajmie koncert „Te Deum Laudamus” (24 czerwca o godz. 20:00) na dziedzińcu Bazyliki św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika na Skałce, wpisujący się w obchody 550 lat nieprzerwanej obecności oo. paulinów w tym wyjątkowym miejscu. W programie znajdą się słynne fragmenty operowe nawiązujące do muzyki sakralnej (jak chociażby Te Deum z „Toski” G. Pucciniego czy Regina Coeli z „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascagniego), ale i fragmenty o charakterze modlitewnym niezwiązane z katolicką liturgią (m.in. „Casta diva” z „Normy” V. Belliniego, „Va, pensiero” z „Nabucco” G. Verdiego). Wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Tomasz Kuk i Adam Szerszeń; towarzyszyć im będą Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Patronat honorowy nad koncertem objął marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski. Wstęp wolny – wejście na miejsca siedzące na dziedzińcu za okazaniem zaproszeń.
Malownicza sceneria Ogrodu Botanicznego UJ będzie tłem perypetii bohaterów „Barona cygańskiego” (2 i 3 lipca), jednej z najsłynniejszych operetek J. Straussa II. W spektaklach wystąpią m.in. Iwona Socha (Saffi), Adam Sobierajski (Sandor), Jarosław Bielecki (Ottokar) i Katarzyna Oleś-Blacha (Arsena). Tydzień później (8 i 9 lipca) zachłyśniemy się pełnią lata i radością życia, oglądając taneczno-muzyczne widowisko „Carmina Burana” C. Orffa w inscenizacji Bogusława Nowaka i choreografii Emila Wesołowskiego, które od swej premiery w 2013 roku budzi niesłabnący zachwyt publiczności i krytyków. „Emilowi Wesołowskiemu udało się wyczarować widowisko pełne życia, ruchu, tętniące namiętnością, radością samego istnienia. Oczywiście, te wszystkie emocje narzucała muzyka Orffa”, pisała redaktor Anna Woźniakowska dla portalu Polska Muza.
24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej zwieńczy… premiera. Po raz pierwszy w Krakowie zobaczymy realizację jednoaktowego singspielu W.A. Mozarta „Dyrektor teatru” (15 i 16 lipca), przedstawiającego perypetie impresaria, kompletującego zespół artystyczny nowego teatru. Spektakl wyreżyseruje Beata Redo-Dobber według pomysłu inscenizacyjnego Bogusława Nowaka; kierownictwo muzyczne obejmie Tomasz Tokarczyk, zaś scenografię i kostiumy opracuje Ryszard Melliwa.
Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa „Opera – cytaty”, która zaprezentuje wybór fotografii z najgłośniejszych spektakli Opery Krakowskiej wystawianych w obecnej siedzibie instytucji. Ekspozycja pozwoli prześledzić historię gmachu przy ul. Lubicz – od inscenizacji „Diabłów z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego (2008) zrealizowanej przez Laco Adamika (reżyseria), Andrzeja Straszyńskiego (kierownictwo muzyczne) i Barbarę Kędzierską (scenografia) po tegoroczną realizację „Turandot” G. Pucciniego w reżyserii Karoliny Sofulak i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Fotografie, niczym swego rodzaju mottami, opatrzone będą wyimkami z operowych librett.