Rusza II Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna

15.09.2018
IZOLACJA: Carmen/Don Giovanni/Don Pasquale - spektakl

W dniach 16-18 września br. w siedzibie Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. A. Szwalbego w Pałacu Ostromecko, odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna. Podczas trwającego 3 dni wydarzenia wystąpi 46 prelegentów, odbędzie się 5 koncertów - na instrumentach historycznych, współczesnych, eksperymentalnych oraz tradycyjnych, będzie można obejrzeć wystawę dziewiętnastowiecznych batut oraz zwiedzić jedną z największych kolekcji historycznych fortepianów w kraju (60 obiektów).

Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna to wydarzenie mające na celu uchwycenie współczesnego stanu wiedzy o instrumentach muzycznych w Polsce poprzez prezentację dorobku środowisk badawczych, omówienie potrzeb i problemów poszczególnych dyscyplin, wyznaczenie kierunku dalszych badań oraz utworzenie siatki istotnych dla współpracy kontaktów. To pierwsza ogólnopolska platforma dla wymiany wiedzy i doświadczeń osób zajmujących się instrumentarium muzycznym w różnych dziedzinach nauki, sztuki, muzealnictwa, konserwacji zabytków, edukacji i animacji kultury. Radę naukową Konferencji tworzą wybitni polscy instrumentolodzy: profesor emeritus dr hab. Beniamin Vogel oraz prof. dr hab. Zbigniew J. Przerembski.   Motywem przewodnim II OKI będzie konstrukcja, rekonstrukcja i destrukcja instrumentarium muzycznego. Organizatorami Konferencji są Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy oraz Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.   Nieordodoksyjna relacja z zeszłorocznej konferencji instrumentologicznej do poczytania TUTAJ   PROGRAM:   II Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna
Pałac Ostromecko, 16-18 września 2018 r.
Siedziba Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego   NIEDZIELA, 16 WRZEŚNIA
13.00
Powitanie
Marzena Matowska, Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy
Andrzej Gawroński, Kierownik Pracowni Pałacowej w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku
Promocja książki Krystyny Starczak-Kozłowskiej „Życie na przełomie” (Instytut Wydawniczy
„Świadectwo”, Bydgoszcz 2018) o Andrzeju Szwalbem, z udziałem Autorki   Wykłady inauguracyjne
14.00-14.20
Prof. emeritus dr hab. Beniamin Vogel
„Chopin historycznie poinformowany”
14.20-14.40
Prof. dr hab. Zbigniew J. Przerembski
Kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Problematyka innowacji w budowie ludowych instrumentów muzycznych
14.40-15.00
Dr Stanisław Marduła, prof. oświaty, lutnik
Dr inż. Alicja Hołoga-Marduła, lutnik, wicedyrektor Zespołu Szkół Plastycznych im. Antoniego
Kenara w Zakopanem
Forma plastyczna instrumentów w kontekście wymagań ergonomicznych i akustycznych
15.00-15.20
Marek Pielaszek
Prezes Związku Polskich Artystów Lutników
Podstawowe zasady dotyczące konserwacji oryginalnych mistrzowskich instrumentów lutniczych   Sesja I
15.20-15.40
Jacek Wesołowski, lutnik
Rekonstrukcja wiolonczel: od renesansowego basse de violon, przez cello piccolo, po późnobarokową
wiolonczelę koncertową oraz ich różnice z tradycyjną współczesną wiolonczelą
15.40-16.00
Katarzyna Zedel
Karolina Anna Pawłowska
Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu
Konserwacja obiektów muzealnych w MLIM w Szydłowcu – zakres, problematyka, efekty
16.00-16.20
Andrzej Włodarczyk
Technik budowy fortepianów, restaurator instrumentów historycznych, etyk
Renowacja obiektów z Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego w Ostromecku -
fortepian Zygmunta Noskowskiego Krall&Seidler Warszawa ok. 1890, Johann Friedrich Marty Królewiec
ok. 1810-20
16.20-16.40
Tomasz Grochalski
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Historycznie informowane budownictwo i restauracja instrumentów dętych blaszanych
16.40-17.00
Magdalena Szmida-Półbratek, Muzeum Miejskie Wrocławia
Joanna Gul, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Prezentacja portalu „Batuty w zbiorach polskich” - www.batuty.instrumenty.edu.pl
Wystawa batut ze zbiorów Jana Stanisława Witkiewicza (16-18 września)
17.00-18.30
Dyskusja
W dyskusji udział wezmą prof. Stanisław Marduła, dr inż. Alicja Hołoga-Marduła, dr Olga Siejna-
Bernady
18:30-19:30 Przerwa (kolacja) 19.30
Koncert instrumentów eksperymentalnych, Pałac Stary
Małe instrumenty: Paweł Romańczuk, Tomasz Orszulak
PONIEDZIAŁEK, 17 WRZEŚNIA   Sesja II
9.00-9.20
Sławomir Zubrzycki, pianista, klawiolinista
Od pomysłu Leonarda da Vinci do fortepianu smyczkowego
9.20-9.40
Maciej Szarafiński, konserwator, rzeczoznawca historycznych fortepianów, fortepianmistrz
Muzeum Instrumentów Muzycznych, Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu
Konstrukcja fortepianowych mechanizmów „tangentowych"
9.40-10.00
Janusz Starzyk, stroiciel fortepianów
Fizyka drgań strun i wpływ budowy fortepianu na powszechną akceptację stroju równomiernie
temperowanego
10.00-10.20
Dr hab. Ewa Mrowca
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Katedra Klawesynu i Muzyki Dawnej
Ottavino Gabrielli d'Estrées ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie
10.20-10.40
Monika Stachowiak
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Flamandzkie budownictwo klawiszowych instrumentów szarpanych na przykładzie kolekcji
Muziekinstrumentenmuseum w Brukseli
10.40-11.00
Zuzanna Budziarek
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Renowacja zniszczonego przez zalanie klawesynu wybudowanego przez Antonio Martiniego z Ravenny w
2008 roku
11.00-11.20
Michał Bruliński
Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego
Performatywna destrukcja fortepianów: studium wybranych przypadków
11.20-11.40
Dr Sławomir Wieczorek
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Destrukcja instrumentów muzycznych. Breslauerskie/wrocławskie mikrohistorie
11.40-12.00
Dariusz Marciniszyn
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Czy warto uciekać przed dziewiętnastowiecznym fortepianem, czyli jak Zimerman dokonał kuriozalnej
dekonstrukcji dzieł Schuberta
12.00-13.00
Dyskusja
W dyskusji udział weźmie prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz, kierownik Katedry Klawesynu, Organów
i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
13.00-14.00
Przerwa (obiad)   Sesja III
14.00-14.20
Dr hab. Anna Gruszczyńska-Ziółkowska, prof. UW
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Rekonstrukcja i re-konstrukcja archeologicznych instrumentów muzycznych
14.20-14.40
Dr inż. Ireneusz Czajka, mgr inż. Dawid Romik
Katedra Systemów Energetycznych i Urządzeń Ochrony Środowiska, Akademia Górniczo-Hutnicza w
Krakowie
Rekonstrukcja ale jaka? Omówienie istotnych niedomagań obecnych rekonstrukcji fizycznych w oparciu o
rekonstrukcje numeryczne
14.40-15.00
Katarzyna Tatoń
Uczestnik Projektu NPRH MNiSW realizowanego w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu
Warszawskiego
Metody rekonstrukcji i ich wpływ na cechy dźwięku glinianych grzechotek archeologicznych
15.00-15.20
Anna Rudawska
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Znaczenie danych źródłowych dla (re)konstrukcji archeologicznego instrumentu muzycznego
15.20-15.40
Aleksandra Gruda
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Braciszek fletów Christiana IV? Wstępna identyfikacja zabytku z Muzeum Śląska Cieszyńskiego
15.40-16.00
Mgr inż. arch. Marta Pakowska
Katedra Historii Architektury, Sztuki i Techniki Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej
Rekonstrukcja fletu cieszyńskiego z ciosu mamuta
16.00-16.20
Daniel Adamczyk
Absolwent Inżynierii Akustycznej Akademii Górniczo-Hutniczej im. S. Staszica w Krakowie
Modelowanie sprzężenia pola akustycznego i pola przepływu na przykładzie fletu ze zbiorów Muzeum
Śląska Cieszyńskiego
16.20-16.40
Natalia Arciszewska
Funkcje litofonów nigeryjskich jako odniesienie i propozycja interpretacji funkcji litofonów sudańskich
17.00-18.30
Dyskusja
18.30-19.30
Przerwa (kolacja)
19.30
Koncert w 200. rocznicę powstania Sonaty Hammerklavier Ludwiga van Beethovena
Ad. dr Mariusz Klimsiak, fortepian, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
W programie: Ludwig van Beethoven, Sonata B-dur op. 106 „Hammerklavier”
Fortepian: Broadwood z 1846 r. z kolekcji Andrzeja Włodarczyka
21.00
Pałac Stary
Andrzej Doręda
Opiekun Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego, stroiciel
Kolekcja Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego - dzieje najnowsze?   Koncert Pieśni Zygmunta Noskowskiego, promocja płyty
Wojciech Dyngosz, baryton
Monika Litwin-Dyngosz, mezzosopran
Justyna Jakubowska, fortepian
Fortepian Zygmunta Noskowskiego: Krall&Seidler z 1890 roku z Kolekcji im. A. Szwalbego   WTOREK, 18 WRZEŚNIA   Sesja IV
9.00-9.20
Dominika Stopczańska
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu
Czy można zidentyfikować instrument bez instrumentu? Kilka słów o „violach” w XVII wieku
9.20-9.40
Katarzyna Szyszka
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Izba Telemanna w Pszczynie - rekonstrukcja XVIII-wiecznej rzeczywistości czy upodobań kompozytora?
9.40-10.00
Malwina Kołt
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Zdobienia mieszczańskiego salonu muzycznego na przykładzie gdańskiego domu Uphagenów – obraz
rzeczywisty, standardowy (wzorniki) czy twór artystyczny?
10.00-10.20
Ludmiła Sawicka
Ocalone i zaginione instrumenty z kościoła parafialnego pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP i św. Jakuba
Starszego w Kamieńcu Ząbkowickim
10.20-10.40
Dr Agnieszka Drożdżewska
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Odlewnicy, kanony i … dudy. Próba rekonstrukcji instrumentarium i repertuaru wrocławskiego
towarzystwa muzycznego „Schwägerei” (1781-1842)
10.40-11.00
Mark Kudriashov
Ligularion - prezentacja autorskiego instrumentu
11.00-12.00
Liubomyr Kushlyk, etnomuzykolog, kolekcjoner (Lwów)
Prezentacja ukraińskich instrumentów muzycznych z własnej kolekcji
12.00-13.00
Dyskusja
13.00-14.00
Przerwa (obiad)   Sesja V
14.00-14.20
Dr Maria Szymańska-Ilnata
Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, Dział Naukowo-Wystawienniczy
Instrumenty muzyczne w kulturze minangkabau (Sumatra Zachodnia)
14.20-14.40
Marta Opryszak
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Kolekcja instrumentów muzycznych w prywatnym muzeum Wojciecha Jachimowicza we dworze w Szybie
14.40-15.00
Anna Ratajczak-Krajka
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Etnografii
Kolekcja instrumentów ludowych Oddziału Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
15.00-15.20
Rafał Miśta
Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Warszawski
Basy i basiści w archiwach Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk
15.20-15.40
Gabriela Gacek
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
W poszukiwaniu tradycyjnego składu instrumentalnego kapeli kliszczackiej – współczesne (re)konstrukcje
16.00-17.00
Koncert tradycyjnych instrumentów Beskidu Żywieckiego
Kapela Przemysława Ficka i Marcina Blachury
17.00-18.30
Dyskusja z udziałem Marcina Blachury i Przemysława Ficka - wykładowcy gry na dudach
i instrumentach pasterskich Studiów podyplomowych w zakresie muzyki tradycyjnej, otwieranych
w roku akademickim 2018/2019 przez Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
18:30-19.30
Przerwa (kolacja)   19:30
Koncert na zakończenie Konferencji
Dr Justyna Jażdżyk, fortepian
Wydział Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Michał Maślak, saksofon
W programie: Cesar Franck
Sonata A-dur na skrzypce z fortepianem w transkrypcji na saksofon z fortepianem
*
Organizatorzy:
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy
Współorganizator:
Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy   Rada naukowa:
Prof. emeritus dr hab. Beniamin Vogel
Prof. dr hab. Zbigniew J. Przerembski, kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej w Instytucie
Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Komitet organizacyjny:
Agata Mierzejewska
Joanna Gul, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Andrzej Gawroński, Kierownik Pracowni Pałacowej w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku   Miejsce Konferencji:
Pałac Ostromecko, ul. Bydgoska 9
86-070 Dąbrowa Chełmińska   www.palacwostromecku.pl
www.konferencja.instrumenty.edu.pl
www.instrumenty.edu.pl
www.ludowe.instrumenty.edu.pl
www.skrzypce.instrumenty.edu.pl
www.fortepian.instrumenty.edu.pl
www.batuty.instrumenty.edu.pl
www.blog.instrumenty.edu.pl   {info. pras}  

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.