Filharmonia nigdy nie jest pusta! [Rozmowa z Janem Gromskim o edukacji muzycznej w Filharmonii Łódzkiej]

17.09.2025

Motywem przewodnim tegorocznego cyklu zajęć edukacyjnych są INSPIRACJE. Inspiracje innymi i otoczeniem. Inspiracje dziecięcą radością, człowiekiem w ogóle, jego zmysłami, ale także literatura i tajemnicą… Oferta Filharmonii Łódzkiej skierowana jest do wszystkich grup odbiorców: od niemowląt, poprzez dzieci
i młodzież, aż po dorosłych. Niektóre cykle zadomowiły się na stałe, inne debiutują…
O tej szerokiej gamie propozycji koncertów, spotkań i zajęć muzycznych z Janem Gromskim, p.o. kierownika Działu Edukacji Filharmonii Łódzkiej rozmawia Beata Symołon

 

Kiedy edukacja muzyczna wkroczyła do łódzkiej filharmonii?

 

Od tego roku kalendarzowego w naszej Instytucji ukonstytuował się Dział Edukacji, jednakże mamy w sobie wiele pokory w stosunku do tego, co działo się na tym polu w Filharmonii Łódzkiej przez co najmniej ostatnich 20 lat. Dlatego szczególną atencją otaczamy nasze wieloletnie cykle edukacyjne, dostrzegając w nich szansę na ciągłość i trwałość misji, której się podjęliśmy.

 

Z jakim odbiorem spotkały się pierwsze Państwa propozycje?

 

Tak jak wspomniałem wcześniej, nie zaczęliśmy działać w próżni. Poza tym nasze propozycje wynikają z olbrzymiej potrzeby naszych słuchaczy, aby filharmonia była instytucją przyjazną i otwartą dla każdego miłośnika muzyki.

 

W którym miejscu położony jest akcent proponowanych przez Państwa zajęć – na poszerzanie wiedzy i umiejętności muzycznych i wokalnych, czy na ogólny rozwój dzięki muzyce?

 

Nie jesteśmy szkołą. Przede wszystkim chcielibyśmy stworzyć społeczność. Coś w rodzaju wspólnoty muzycznej, gdzie edukacja jest wypadkową wspólnych działań, rozmów, zabaw. I nie ma większego znaczenia, czy osiągniemy to śpiewając, grając, czy słuchając muzyki.

 

Które z projektów z minionych lat będzie kontynuowane w rozpoczynającym się sezonie muzycznym?

 

Przede wszystkim są to Odkrywcy Muzyki i spotkania z najmłodszymi pn. Baby Boom Bum. Chciałbym podkreślić, że kontynuacja tych cykli edukacyjnych wynika z ich niebywałej jakości. Prowadzący to specjaliści, niekiedy operujący wiedzą  i doświadczeniem z wielu dziedzin, są nie tylko muzykami, ale również pedagogami  i animatorami kultury. Na koncertach pojawiają się artyści najwyższej próby prezentując różnorodny repertuar zarówno z kanonu klasycznego, jak i muzyki współczesnej. Wszystko podane w takiej formie, że każdy odbiorca – zarówno ten niedoświadczony, jak i ten osłuchany – znajdzie coś dla siebie.

 

Oferta dla dzieci obejmuje już niemowlaki (Baby Boom Bum). Czy niemowlęta i dzieci najmłodsze są wdzięcznymi odbiorcami muzyki? Proszę uchylić nam rąbka tajemnicy, jak wyglądają takie zajęcia? Czy oferta Bawialni, w której mogą spędzić czas dzieci rodziców uczestniczących w koncercie, jest swoistym przedłużeniem tych spotkań?

 

Baby Boom Bum to spotkania prowadzone przez doświadczone instruktorki metody Edwina Eliasa Gordona, skupiające się na rozwoju muzycznym dzieci od narodzin do 3. roku życia. To wyjątkowa oferta, unikalna na skalę przynajmniej naszego województwa. Na zajęciach „zanurzamy” się w muzyce poprzez śpiew, ruch i zabawę naśladując proces uczenia się języka. Dzieci mimowolnie otwierają się na innych, wybudzają swoje wrodzone predyspozycje muzyczne, miło spędzają czas bawiąc się spontanicznie i kreatywnie. Bawialnia z kolei jest autonomiczną propozycją skierowaną do rodziców i opiekunów, którzy przychodzą do nas na koncert, a chcieliby, aby ich dzieci w tym samym czasie spędziły wieczór z muzyką, ale w formie zabawy. Czeka na nich pokój pełen instrumentów, gier i zabaw muzycznych. Nad ich aktywnościami czuwa doświadczony animator.

 

Dla starszych dzieci i młodzieży skierowane są Odkrywcy muzyki oraz Filharmonia z Klasą. Co najbardziej intryguje młodzież w czasie zwiedzania budynku? To co, niedostępne, niewidoczne… Czy pusta filharmonia ma dla nich szczególny urok?

 

Filharmonia nigdy nie jest pusta! U nas ciągle coś słychać i zawsze coś się dzieje. Filharmonia to żywy organizm, gdzie każdy pracownik, każdy dział, a nawet pokój, mają swoje przeznaczenie, aby w piątek wieczór odbył się cudowny koncert. I to właśnie pokazujemy w cyklu Filharmonii z Klasą – że, aby osiągnąć coś wielkiego, trzeba działać wspólnie i każdy z grupy jest wartościowy. Wizyta w ramach tej oferty obejmuje zwiedzanie filharmonii, wejście na próbę orkiestry i warsztaty tematycznie dopasowane do wieku uczestników.

 

Dla dorosłych przygotowali Państwo znany już Chór dla (nie)opornych dedykowany tym, którzy lubią śpiewać, a już drugi rok tworzona jest CZYŻby Orkiestra - dla tych, którzy zarzucili w dzieciństwie czy młodości grę na instrumentach.

 

Tak, to dwa sztandarowe projekty naszej działalności edukacyjnej, w których stawiamy szczególny nacisk na tworzenie społeczności, a nawet można pokusić się
o stwierdzenie wspólnoty muzycznej, w której paradygmatem jest miłość do muzyki.

 

Chór dla (nie)opornych ma już pewną tradycję. Kto go tworzy? Czy rokrocznie odbywa się rekrutacja? Jakie plany przed chórem na najbliższy sezon? Czy mógłby Pan przybliżyć cztery projekty koncertowe przygotowywane przez chór?

 

W ogóle trudno mówić w tym sezonie o Chórze dla (nie)opornych bez wspomnienia o tym, że obchodzimy jego jubileusz 10-lecia! Nasz amatorski chór otwarty jest dla wszystkich chcących cieszyć się wspólnym śpiewem, nie trzeba znać nut, czy mieć jakiekolwiek wykształcenie muzyczne. Zapraszamy do dołączenia do zespołu! W tym sezonie czekają na nas aż cztery koncerty: pierwszy już w listopadzie z okazji Narodowego Święta Niepodległości, następnie grudniowe „Świąteczne rozśpiewanie” z kolędami, a w okresie wielkanocnym wieczór pasyjny. 14.06.2026 to data finałowego koncertu będącego podsumowaniem tego hucznego jubileuszu.

 

CZYŻby Orkiestra to swoista kontynuacja przerwanej z osobistych powodów edukacji muzycznej. To możliwość powrotu do zarzuconej pasji, a która - od czasu do czasu - o sobie przypomina. Czy do orkiestry będzie można zgłaszać się przez cały sezon? Jakie są warunki przyjęcia? W ub. r. grę rozpoczęły smyczki. W tym sezonie dołączą do nich instrumenty dęte... Czy to tylko próby czy orkiestra daje lub będzie dawać koncerty?

 

Udało nam się stworzyć zespół grający na instrumentach smyczkowych. Jesteśmy po bardzo udanym sezonie, który zwieńczyliśmy wspaniałym koncertem. W tym roku nie odpuszczamy, nadal prowadzimy nabór, a zimą planujemy poszerzyć skład o instrumenty dęte. Mamy w planach również koncerty. CZYŻby Orkiestra to wspaniała inicjatywa, która daje szansę rozwijać swoje muzyczne pasje, które gdzieś na pewnym etapie życia zostały porzucone i zaniechane. Zapraszamy do kontaktu przez mail: [email protected] w celu umówienia się na przesłuchanie. Jeśli tylko czujemy się na siłach, aby poświęcić jeden wieczór w tygodniu na realizowanie swojej pasji – naprawdę warto!

 

Intrygująco zapowiada się projekt z pogranicza sztuk Wampir, do którego punktem wyjścia jest zapomniana powieść Władysława S. Reymonta pod tym samym tytułem. Jest już w trakcie realizacji…

Tak, dopiero co skończył się nabór na przysyłanie swoich propozycji do wystawy. Zgłosili się artyści z całej Polski, podejmując się wyzwania stworzenia różnorodnych form sztuki inspirowanych powieścią grozy „Wampir” Władysława Reymonta w przestrzeniach Miejskiego Ośrodka Kultury „Stary Młyn” w Zgierzu. Wystawa odbędzie się w wigilię Wszystkich Świętych, w tzw. Halloween. Będzie to wieczór pełen magii, w którym ożywimy nastrój zamglonego Londynu, pełnego efemerycznych wizji, seansów spirytystycznych i niepokojących kolaży dźwiękowych.

 

Które z oferowanych przez Państwa wydarzeń cieszy się największym zainteresowaniem?

Każde z oferowanych przez nas wydarzeń ukierunkowane jest na konkretnego odbiorcę. Wspaniale, że w Filharmonii Łódzkiej znajdują przestrzeń na rozwój i zabawę zarówno dzieci w wieku szkolnym, jak też niemowlęta, czy młodzi dorośli. Spędzają z nami czas również osoby czynne zawodowo i seniorzy. Jednym słowem: dla każdego znajdziemy moc twórczych inspiracji.

 

Dziękuję za rozmowę i życzę niekończących się przygód muzycznych!

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.