Romantyczne dzieła w mistrzowskim wykonaniu
1500 recitali i koncertów symfonicznych, obie półkule, wszystkie kraje Europy, Stany Zjednoczone, Ameryka Północna i Południowa, Japonia i Australia, najświetniejsze sale, najprzedniejsze orkiestry i dyrygenci, dziesiątki nagradzanych płyt, setki rejestracji radiowych i telewizyjnych…
Oto Konstanty Andrzej Kulka, od ponad półwiecza (debiut w 1966 roku) „pierwsze skrzypce Rzeczpospolitej”. Artysta niezwykle wszechstronny, ceniony solista i kameralista, pedagog, także odkrywca i propagator zapomnianego repertuaru wystąpi 3 marca wspólnie z młodszym o pokolenie, cieszącym się podobnie imponującą renomą i sukcesami wiolonczelistą Tomaszem Strahlem. Obaj wspaniali artyści zaprezentują dzieło Johannesa Brahmsa, jego Koncert podwójny a-moll na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę. Napisano całkiem sporo koncertów na taką obsadę (począwszy od Vivaldiego po twórców XX wieku), ale ten pozostaje najbardziej znanym i najczęściej grywanym. Nie bez powodu – to utwór mistrzowski, ostatni koncert (i ostatnie dzieło symfoniczne) swego autora, łączący wybujałą ekspresję, patos i nostalgię. Był on gestem pojednania z przyjacielem, Josephem Joachimem, z którym kompozytor poróżnił się przed laty. Wielki skrzypek przyjął go (z lakoniczną dedykacją na manuskrypcie): „dla tego, któremu było to przeznaczone”.
Co łączy to dzieło z osobą Roberta Schumanna, drugiego bohatera koncertu? Tajemniczy akronim F-A-E, motto młodego Joachima zakodowane nutami: „frei, aber einsam” („wolny, lecz samotny”). Na tych nutach rozwiniętych w muzyczne tematy trzej przyjaciele: młody Brahms, zapomniany dziś Albert Dietrich oraz ich mentor Schumann, 34 lata wcześniej skomponowali (wspólnie!) sonatę dedykowaną podziwianemu przez nich Joachimowi u progu jego olśniewającej kariery. W swym koncercie Brahms odwraca to motto, budując tematy na dźwiękach A-F-E, co dla skrzypka musiało być czytelnym, wzruszającym wspomnieniem młodzieńczych lat i patronującego im mistrza. Numeracja Symfonii d-moll Schumanna, pełnej romantycznych uniesień, wskazuje, że to ostatnie z czterech jego dzieł. W istocie była drugą, stworzoną przez zaledwie dwudziestolatka, jako urodzinowy prezent dla jego równie młodej żony, Clary. Znacząco jednak przerobiona 10 lat później, została wydana jako Czwarta.
Koncert muzyki symfonicznej w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą prof. Mirosława J. Błaszczyka, z udziałem Konstantego Andrzeja Kulki (skrzypce) i Tomasza Strahla (wiolonczela) już 3 marca o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie. W programie „Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę a-moll” op. 102 Johannesa Brahmsa i „IV Symfonia d-moll” op. 120 Roberta Schumanna.
Wykonawcy:
Konstanty Kulka | skrzypce
Tomasz Strahl | wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent
W programie:
Johannes Brahms Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę a-moll op. 102
Robert Schumann IV Symfonia d-moll op. 120
Szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl
Bilety dostępne na eBilet.pl, bilety24.pl, sklep.polskieradio.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed koncertem
Wydarzenie jest objęte patronatem Presto
{info. pras}