Requiem Mozarta - spektakl baletowy w Operze Śląskiej
Ze względu na bezpieczeństwo Widzów, Opera Śląska zadecydowała o przeniesieniu premiery spektaklu baletowego „Requiem d-moll” W.A. Mozarta z dnia 17 października, a także kolejnych spektakli tego tytułu 18 i 20 października (Teatr Śląski w Katowicach) na późniejszy termin.
W związku z potwierdzonym przypadkiem zachorowania artysty baletu na COVID-19, absencją artystów spowodowaną kwarantanną nałożoną przez szkoły, a także dbając o jakość artystyczną dzieła, Dyrektor Opery Śląskiej Łukasz Goik podjął decyzję o przełożeniu premiery.
Zakupione bilety zachowują ważność. W najbliższych dniach zostaniemy poinformowani o nowych terminach przeniesionych spektakli.
***
Jak zapowiadają realizatorzy wraz z dyrektorem Łukaszem Goikiem spektakl dedykowany jest ofiarom trwającej pandemii, a tematyka mszy żałobnej pozwala na przekaz pełen emocji i refleksji nad przemijaniem, miłością i tym wszystkim co tak bardzo wiąże się z człowieczeństwem.
Choreografię opracował laureat licznych nagród, tancerz i choreograf – Jacek Tyski, a zatańczą soliści i balet Opery Śląskiej .
Partie wokalne wykonają soliści Opery Śląskiej: Ewelina Szybilska, Anna Wiśniewska – Schoppa – sopran; Anna Borucka – alt; Maciej Komandera, Adam Sobierajski – tenor, Bogdan Kurowski, Zbigniew Wunsch – bas oraz chór Opery Śląskiej. Orkiestrę poprowadzi Franck Chastrusse Colombier.
Requiem d-moll KV 626 (msza żałobna) powstałe w 1791 roku, jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. Kompozytor zmarł w trakcie pracy nad dziełem. Tworzył go do ostatniej chwili – jeszcze 4 grudnia, dzień przed śmiercią, pracował nad wątkami Lacrimosa dies illa. Komponując mszę, pracował też jednocześnie nad dwiema operami Czarodziejski flet i Łaskawość Tytusa. Po śmierci Mozarta dzieło dokończyli - na prośbę jego żony Konstancji - znajomi kompozytorzy, Joseph Eybler oraz uczeń i przyjaciel rodziny Franz Xaver Süssmayr. Wokół powstania Requiem unosiła się aura tajemnicy. Zamówił je tajemniczy posłaniec. Obecnie już wiemy, że był to wysłannik ekscentrycznego hrabiego Franza von Walsegg, który chciał poprzez tę kompozycję uczcić pamięć zmarłej żony.
Dzięki choreografii Jacka Tyskiego, muzyka zyskuje zupełnie nowy wymiar i stanowi wraz z tańcem wspólną, nierozłączną kompozycję.
- Stereotypowo patrzymy na requiem jako na mszę żałobną, jednak nie jest taką wyłącznie. Każdy z utworów, które się na nią składają, ma pewną dynamikę, obrazowość sytuacyjną. Powinniśmy spojrzeć na to, jak na dzieło kompletne – ruch, dźwięki instrumentów, głos. Uważam, że możemy tańczyć do każdej muzyki. Nawet jeśli jest to utwór kojarzący się z sferą sacrum. Nie żyjemy w czasach średniowiecznych, kiedy taniec uważano za coś grzesznego. Ciało tancerza jest instrumentem, tak jak skrzypce dla muzyka czy głos dla śpiewaka. Przekaz w tym utworze jest ilustrowany nie tylko poprzez dźwięki, ale także poprzez taniec. Dopiero wtedy ten jest pełny, perfekcyjny, pokazujący cała paletę emocji. Nie widzę już innej inscenizacji Requiem niż taneczna, połączona z chórem. Ruch tancerzy inspirowany jest muzyką: mamy w niej emocje, harmonię, tempo. Dzięki temu mamy zobrazowanie, uplastycznienie muzyki Mozarta – podkreśla Jacek Tyski.
Przedstawienie odbędzie się przy zachowaniu wszelkich norm sanitarnych.
kierownictwo muzyczne:
Franck Chastrusse Colombier
choreografia:
Jacek Tyski
scenografia:
Dagmara Walkowicz-Goleśny
kostiumy:
Marca Koncewoj
kierownik baletu:
Grzegorz Pajdzik
zastępca kierownika baletu:
Aleksandra Piotrowska-Zaręba
kierownik chóru:
Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
reżyseria światła:
Paweł Murlik
projekcje multimedialne:
Piotr Bednarczyk
asystent dyrygenta:
Jan Stańczyk
asystenci choreografa:
Magdalena Ciechowicz
Karolina Jupowicz-Doroszewska
Anna Kmiecik-Sokalla
Marcin Krajewski
charakteryzacja i stylizacja fryzur:
Marek Bryczyński
pedagodzy baletu:
Lucyna Popławska, Kazimierz Cieśla
korepetytorzy solistów:
Larisa Czaban, Tatiana Shvets
pianista baletu:
Natalia Myślewicz
inspicjenci:
Jadwiga Bacik, Krystyna Siedlik
Wystąpią soliści, balet, chór i orkiestra Opery Śląskiej.
Spektakl współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent– rezydent”
{info. pras}