Przegląd Teatru Japońskiego na Scenie KOCJANA

Pięć zespołów teatralnych z Tokio oraz Kioto pokaże swoje przedstawienia na warszawskiej Scenie KOCJANA w ramach Przeglądu Teatru Japońskiego, którego organizatorami są Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury oraz Polska Fundacja Artystów Scenicznych „Plac Teatralny”.

Spotkania z teatrami z Japonii będą się odbywały od 27 listopada do 1 grudnia. Przegląd jest
III etapem projektu AMBASADOR – KULTURA organizowanego z okazji setnej rocznicy nawiązania relacji dyplomatycznych pomiędzy Japonią a Polską. Wydarzenie angażuje wysokiej klasy artystów japońskiego teatru współczesnego. Pomysłodawcom projektu zależy na prezentacji polskim widzom najnowszych trendów współczesnego teatru japońskiego, a także jego tradycyjnych form. Przegląd ma także stać się przestrzenią do nawiązania wzajemnych kontaktów między środowiskami niezależnych artystów teatralnych z obu państw.

Zaproszenie Polskiej Fundacji Artystów Scenicznych „Plac Teatralny” oraz Mazowieckiego Teatru Muzycznego do udziału w Przeglądzie przyjęło pięć zespołów teatralnych z Tokio oraz Kioto: Theatre X (CAI) z Tokio, Theatre Konoshitayami z Kioto, Theatre Sobae z Kioto, Theatre Office Kaja z Kioto, Theatre Dainanagekijo z Tsu. Dzięki współpracy Fundacji z Mazowieckim Teatrem Muzycznym zespoły te na Scenie KOCJANA zaprezentują pięć spektakli teatralnych. Będą to: „Powinność księżniczki Kaguyi” (Theatre X (CAI), Tokio), „Przyjaciele” Kobo Abe (Theatre Sobae, Kioto), „Salaryman kyōgen” (Theatre Office Kaja, Kioto), „Papierowa Kula, Niedźwiedź” (Theatre Konoshitayami, Kioto), „Wachlarz” (Theatre Dainanagekijo, Tsu).

Przegląd Teatru Japońskiego patronatem honorowym objęła Ambasada Japonii w Polsce. Patronatem medialnym zaś TVP Kultura oraz TVP Poznań oraz pismo Teatr.

Przedstawienia prezentowane w ramach Przeglądu Teatru Japońskiego

27 listopada, godz. 18:00
„Powinność księżniczki Kaguyi”
reżyseria Kenshown Yamamoto
Theatre X (CAI), Tokio

Sztuka oparta na klasycznej japońskiej opowieści „Zbieracz bambusu”, przedstawiającej historię księżniczki z Księżyca, która przybyła na Ziemię. Niespodziewane pojawienie się wyjątkowego gościa w środku monotonnego ziemskiego życia skłania do postawienia pytań o podstawowe wartości społeczeństwa, takie jak potrzeba posiadania, dążenie do piękna, relacja między pięknem, a strukturami władzy, a także prawda i kłamstwo w wyrażaniu emocji oraz opisywaniu wydarzeń.

Przedstawienie wyreżyserował Kenshown Yamamoto - Absolwent Wydziału Nauk Politycznych, Wydziału Ekonomii Politycznej Uniwersytetu Waseda w 1980 r. Jeszcze na studiach wspólnie z dramaturgiem, Risei Kishidą założył teatr. Od 1982 r. do marca 2017 r. był członkiem grupy teatralnej „En”(Koło). Uczeń Tamasaburo Bando. Uczył się w Terry Sliver Studio w Nowym Jorku. Po powrocie do Japonii pracował jako reżyser, tłumacz, dramatopisarz, aktor, prowadził liczne warsztaty i zajęcia teatralne. Wydał książki „Fred Astaire”, „Aby zostać aktorem”, itp.

28 listopada, godz. 18:00
Kobo Abe „Przyjaciele”
reżyseria Hiroaki Yamagutchi
Teatr Sobae, Kioto

„Przyjaciele” to jedno z największych osiągnięć Kobo Abe w dziedzinie teatru absurdu. Podobnie jak w swoich wcześniejszych dramatach Abe skupia się na powolnym rozpadzie indywidualności człowieka.

Hiroaki Yamaguchi, który wyreżyserował to przedstawienie, od 2007 roku ma własny teatralny zespół „Konoshitayami”. Jest producentem, aktorem, operatorem dźwięku i światła. W 2009 roku rozpoczął studia doktoranckie na Wydziale Teatrologii Uniwersytetu w Osace. W 2011 otrzymał nagrodę jako najlepszy reżyser w konkursie w Toga za spektakl „Papierowa Kula”.

29 listopada, godz. 18:00
Zenkyu Kawata „Salaryman Kyogen”
reżyseria Zenkyu Kawata
Teatr Ofice Kaja, Kioto

Punktem wyjścia dla przedstaienia jest typowy dzień pracownika japońskiego biura. Duchota, nieustanny szum stale pracującej drukarki, beznadziejność i rutyna. Do końca pracy wiśnie zakwitną sto razy, a księżyc w pełni wzejdzie dziesięć tysięcy razy. Potem idziesz do browaru z kolegami, posłuchać nowych, raczej słabych, żartów szefa, zaśpiewać razem z jego zastępcą karaoke. Telefon znów dzwoni…Czy można coś zrobić w takiej rzeczywistości, aby nie zatracić siebie w strumieniu dźwięków, nazwisk i rutyny? Oczywiście, pośmiać się! To właśnie robią Japończycy.

Kyogen, to jedna z form klasycznego teatru japońskiego. Przedstawienia kyōgen mają charakter realistycznej farsy, odzwierciedlającej życie codzienne i społeczne. Zenkuy Kawata jest znanym aktorem, mistrzem tradycyjnej techniki aktorskiej. W 1999 r. wstąpił na Uniwersytecie w Kioto, gdzie uczył się w Kyogen Study Group (KGKK). Kawata kyogen studiował u nauczycieli Masao Kimura i Masami Amitani, mistrzów szkoły Ōkura. Od lat ćwiczy tę tradycyjną formę aktorską i bierze udział w wydarzeniach upowszechniających ją na świecie (organizuje warsztaty, szkolenia, seminaria). Od 2015 roku zaczął wykonywać „Salariman Kyogen” - kyogen z współczesnymi postaciami.

30 listopada, godz. 18:00
Kunio Kishida „Papierowa Kula”
Antonii Pawłowicz Czechow „Niedźwiedź”
reżyseria Hiroaki Yamaguchi

Teatr Konoshitayami, Kioto

Problemy małżeńskie wszędzie są takie same. Co robić z małżeńską powszedniością? Spektakl grupy Konoshitayami z japońskiej i rosyjskiej perspektywy dowcipnie opowiada o rozterkach małżeńskich. Przedstawienie składa się z dwóch jednoaktówek, opowiadających z perspektywy japońskiej o małżeńskich problemach. „Papierowa Kula” bazuje na tekście słynnego japońskiego dramaturga Kunio Kishidy. „Niedźwiedź” wg Antona Pawłowicza Czechowa jest japońską interpretacją rosyjskiego klasyka na ten sam temat.

1 grudnia, godz. 18:00
Yukio Mishima „Wachlarz”
reżyseria Narumi Kouhei
Teatr Dainanagekijo, Tsu

Utwór Yukio Mishimy, wybitnego japońskiego pisarza, dramaturga, poety i aktora, bazuje
na czternastowiecznej sztuce nō o tym samym tytule. Jest ponadczasową historią o miłości, samotności i zdradzie. Reżyser przedstawienia - Narumi Kouhei jest dyrektorem artystycznym Teatru Dainanagekijo, absolwentem Uniwersytetu Waseda. Tworzy prace pokazujące ludzki dramat z pozycji doświadczenia, budując obrazy świata poprzez samotność i wyczerpanie. Jego przedstawienia są wysoko oceniane w Japonii i za granicą za wielowarstwowość niezależną od języka.

Bilety w cenach: 20 zł (normalny), 15 (ulgowy) można już kupować w serwisie Bilety24.pl oraz w kasie Sceny Kocjana, ul. Kocjana 3 (od poniedziałku do piątku w godz. 12:00-16:00, tel. 507 794 611), a także w kasie Mazowieckiego Teatru Muzycznego, przy ul. Jagiellońskiej 26 (od środy do niedzieli w godzinach 13:00-21:00, tel. 22 243 54 84).

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prestoportal.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów