Przed nami festiwal NeoArte – Syntezator Sztuki
NeoArte – Syntezator Sztuki to festiwal o międzynarodowej obsadzie prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowe dające szansę na kontakt z muzyką i sztuką pobudzającą nowe obszary ludzkich zmysłów i wzbogacającą spojrzenie na świat. Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej w roku 2019.
Idea festiwalu NeoArte skupia się na syntezie sztuk, podążając za trendem, który obserwujemy wśród artystów na całym świecie. We współczesnej twórczości zaciera się granica pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki. Kompozytorzy tworzą dzieła z pogranicza video artu i teatru, artyści sztuk wizualnych tworzą instalacje dźwiękowe, teatr i taniec podążają w kierunku sztuki performatywnej. Coraz trudniej jest wyznaczyć granice pomiędzy różnymi dziedzinami twórczości, coraz łatwiej przychodzi nam ich łączenie.
Publiczność IX edycji festiwalu podczas czterech dni wydarzeń będzie mogła uczestniczyć w dziesięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych oraz kilku performance. Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez patronkę festiwalu Hannę Kulenty, a dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach teatralno-muzycznych prowadzonych przez aktorkę i reżyserkę Agnieszkę Płoszajską.
Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego. Podczas inauguracji imprezy NeoQuartet w trakcie godzinnego spektaklu multimedialnego zaprezentuje twórczość wybitnej polskiej kompozytorki Hanny Kulenty. Kolejnego dnia wystąpi berliński Ensemble Mosaik, jeden z najznakomitszych zespołów muzyki współczesnej oraz szwajcarski duet reConvert przedstawiając interaktywną instalację muzyczną stworzoną we współpracy z kompozytorem Fabrizio di Salvo. Trzeci dzień festiwalu to popołudniowy koncert, performance i warsztaty inspirowane twórczością Alvina Luciera oraz wieczorny koncert premier ze światowymi prawykonaniami kompozycji napisanych dla NeoQuartet przez kompozytorów z Japonii, Rosji i Polski. Ostatni dzień festiwalu, to już tradycyjnie maraton koncertowy, podczas którego wystąpi cała plejada znakomitych zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki nowej. W Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku będziemy gościli Hashtag Ensemble, duety Śniedź oraz reConvert, norweski Cikada Ensemble, trio Liebchen – Kwiatkowska – Pałosz, a na zakończenie NeoQuartet w multimedialnym performance z gdańskim artystą Piotrem Wyrzykowskim.
IX edycja NeoArte - Syntezator Sztuki
Gdańsk, 22-25 października 2020
22.10.2020, godz. 20.00 - Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego, ul. Korzenna 33/35
Hanna Kulenty – koncert monograficzny
Wykonawcy:
NeoQuartet,
orkiestra kameralna BalticAlians,
Izabela Paszkiewicz – fortepian,
Paweł Zagańczyk – akordeon,
Adam Roszkowski – skrzypce,
Jagoda Wyrwińska – dyrygent,
Filip Ignatowicz – wizualizacje,
Maciej Konopiński - reżyseria
Hanna Kulenty – Kwartet smyczkowy nr 5
Hanna Kulenty – Cadenza na skrzypce i delay
Hanna Kulenty – A Third Circle na fortepian solo
Hanna Kulenty – E-motionsolo na akordeon
Hanna Kulenty – Concerto Rosso na kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną
Monograficzny koncert patronki festiwalu, wybitnej polskiej kompozytorki Hanny Kulenty będzie spotkaniem z muzyką kameralną na najwyższym poziomie. Kompozytorka uważana jest aktualnie za jedną z najciekawszych polskich kompozytorek, a jej twórczość regularnie prezentowana jest na najlepszych europejskich festiwalach muzyki współczesnej. W programie usłyszymy solowe utwory na fortepian, akordeon, trio fortepianowe oraz słynną kompozycję na kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną - Concerto Rosso. Nad przebiegiem procesu twórczego podczas całego wydarzenia będą czuwać reżyser teatralny Maciej Konopiński oraz scenograf i artysta sztuk wizualnych Filip Ignatowicz.
23.10.2020, godz. 20.00 - Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego, ul. Korzenna 33/35
Ensemble Mosaik
Wykonawcy:
Ernst Surberg – fortepian,
Mathis Mayr - wiolonczela,
Chatschatur Kanajan - skrzypce,
Arne Vierck – elektronika
Joanna Baillie - Trains (2014) for cello and tape
Luis Antunes Pena - Tracking Noise #4 (2018) for 3 performers and electronics
Stefan Prins - Piano Hero#1 (2011) for keyboard and video
Johan Svensson - Down (2012) for amplified violin and tape
Kai Duncan David - Some pieces for violin, keyboard and lights (2016)
Ensemble Mosaik to jeden z najznakomitszych zespołów muzyki współczesnej na świecie. Berlińscy muzycy podczas koncertu w Gdańsku zaprezentują to co najświeższe i najlepsze na światowym rynku muzyki nowej. Takie nazwiska jak Stefan Prins, Kai Duncan David, czy Joanna Baillie to absolutna światowa czołówka kompozytorów, których dzieła usłyszymy w najlepszym możliwym wykonaniu.
godz. 21.30
reConvert
(ex)tension by Fabrizio di Salvo
Wykonawcy:
Roberto Maqueda & Lorenzo Colombo – perkusja, elektronika, performance
ReConvert powstał jako naturalne przedłużenie repertuaru perkusyjnego ostatnich siedemdziesięciu lat. Stał się swego rodzaju pieczęcią tożsamości, która odrzuca ogólne definicje i stawia na ciągłą współpracę pomiędzy artystami. Jej filar stanowi kwestionowanie akademickich dogmatów.
Nowe projekty, których podejmuje się reConvert, łączące perkusję z nowatorskimi rozwiązaniami elektronicznymi, mogłyby być określane na wiele sposobów, jednak żadne z tych określeń nie jest w stanie w pełni ich zdefiniować.
Idea (ex)tension zaczyna się od konieczności zbadania przestrzeni, zbadania jej właściwości, znalezienia potencjału właściwości akustycznych i wykorzystania ich jako punktu wyjścia do badań artystów. Jak można stworzyć trójwymiarowy i analogowy system dźwiękowy? Jak możemy pracować z instrumentami, które mogą przenosić dźwięk w przestrzeni?
24.10.2019, godz. 16.00 – Kolonia Artystów/plener, al. Grunwaldzka 51
Neo Klasyka - Alvin Lucier
Wykonawcy: Krzysztof Arszyn Topolski, NeoQuartet
Kurator: Antoni Michnik
Wydarzenie inspirowane twórczością Alvina Luciera zacznie się w Kolonii Artystów od wykonania przez Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego utworu „Shelter” (1967), w którym wykonawca przy pomocy mikrofonów różnego rodzaju (na czele z kontaktowymi) amplifikuje drgania, w jakie daną przestrzeń wprawiają dźwięki dochodzące z jej zewnętrza. Następnie publiczność zostanie wyprowadzona poza przestrzeń koncertową w przestrzeń miasta przy dźwiękach konceptualnej kompozycji Luciera „Chambers” (1968) wykonywanej przez zespół warsztatowy. Po rozstawieniu warsztatowicze wykonają reinterpretację, czy też odpowiedź na inspirowaną komunikacją wielorybów kompozycję „Quasimodo the Great Lover” (1970). Na koniec, z powrotem wewnątrz Kolonii artystów NeoQuartet wykona gdańską wersję kompozycji „(Hartford) Memory Space” (1970), gdzie muzycy odtwarzają instrumentalnie pejzaż dźwiękowy danego miejsca – w tym wypadku różnych przestrzeni Gdańska (Dolne Miasto, Wrzeszcz, Brzeźno, Garnizon).
24.10.2019, godz. 20.00 - Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego, ul. Korzenna 33/35
Wieczór premier
Wykonawcy:
NeoQuartet,
orkiestra kameralna BalticAlians,
Jagoda Wyrwińska – dyrygent
Noriko Nakamura (Japonia) - XII Gloria na kwartet smyczkowy - 12 połączonych pejzaży muzycznych (2020) (światowa premiera) *
Olga Rayeva (Rosja) - Seasons - Bird Songs na kwartet smyczkowy (2020) (światowa premiera) *
Aleksander Kościów - Hodos/Oikos - koncert na elektryczny kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną (2020) (światowa premiera)
Organizator festiwalu - NeoQuartet zaprezentuje podczas sobotniego pełną gamę swoich możliwości brzmieniowych. W pierwszej części zagra na klasycznych akustycznych instrumentach dwie kompozycje napisane przez kompozytorki z Rosji i Japonii. Dwa odmienne światy kompozycji, dwa dzieła, których inspiracją jest natura oraz ukryte starożytne symbole rytmiczne. W drugiej zobaczymy nowoczesną, elektryczną odsłonę zespołu. Muzycy wraz gdańską orkiestrą BalticAlians zaprezentują „Koncert na elektryczny kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną”. Utwór napisany jest przez jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytorów Aleksandra Kościowa jest pierwszym tego typu dziełem w historii muzyki. Wykonania wszystkich trzech kompozycji będą światowymi premierami.
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”
25.10.2020, godz. 16.00 - 22.00 – Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego ul. Korzenna 33/35
Maraton koncertowy
Maraton koncertowy jest zawsze wyzwaniem dla widowni, jak i dla wykonawców. NeoArte - Syntezator Sztuki kultywuję tę formę kontaktu ze sztuką współczesną od trzech lat, co roku ją ulepszając i doskonaląc. Podczas IX edycji maraton będzie się odbywał w ciągu dnia, a widownia będzie mogła obcować przez 6 godzin z wybitnymi dziełami muzyki współczesnej (koncert Cikada Ensemble), z nowymi kompozycjami, których prawykonania odbędą się w Ratuszu Staromiejskim (Liebchen – Kwiatkowska - Pałosz, Hashtag Ensemble) z najnowszymi improwizowanymi projektami nowej fali (Śniedź, ReConvert) oraz ze specjalnie stworzonym performance w rozszerzonej rzeczywistości NeoQuartet i Piotra Wyrzykowskiego, w którym widz, dzięki użyciu takich aplikacji jak Messenger, Instagram, czy SnapChat ma wpływ na przebieg procesu twórczego. Przestrzeń Ratusza Staromiejskiego będzie tak zaaranżowana, by widownia miała okazję poczuć się jak w prawdziwej świątyni sztuki współczesnej, by mogła obcować nie tylko z nowoczesna muzyką, ale również z instalacjami przestrzenno - dźwiękowymi oraz ze sztuką video.
16.00 - Hashtag Ensemble
#SweetLoveAway
kuratorki: Ania Karpowicz, Aleksandra Demowska-Madejska
Julia Wolfe - Girlfriend na flet altowy, klarnet, perkusję/vibrafon, elektryczne organy, skrzypce i wiolonczelę (1998) (polska premiera)
Kevin Juillerat - Sweet love, away na flet, klarnet, saksofon, altówkę, wiolonczelę , perkusję (2012) (polska premiera)
Jakub Krzewiński - Modern Romances na flet, klarnet basowy, saksofony, gitarę elektryczną, perkusję,
akordeon, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas i 2 "Ameublement de musique" (2020) * (światowa premiera)
Wykonawcy: Ania Karpowicz -flet, Oliwier Andruszczenko - klarnet basowy, Wojciech Psiuk- saksofony, Wojciech Błażejczyk- gitara basowa, Hubert Zemler - perkusja, Paweł Janas - akordeon, roland, Kamila Wąsik-Janiak- skrzypce, Aleksandra Demowska - Madejska - altówka, Dominik Płociński - wiolonczela, Mateusz Loska- kontrabas, Lilianna Krych – dyrygentka
Gościnnie: Kuba Krzewiński - live electronics
Koncert współorganizowany przez Oddział Warszawski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków
* „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”
17.00 - Liebchen – Kwiatkowska – Pałosz
Suita pieśni miłosnych
Suita pieśni miłosnych to utwór składający się z sześciu części, z których każda jest dziełem innego kompozytora. Maciej Jabłoński, Ryszard Lubieniecki, Agnieszka Stulgińska, Krzysztof Wołek i Artur Zagajewski to twórcy o rozmaitych i nieraz różnych zainteresowaniach, osobowościach artystycznych, estetycznych upodobaniach. W zamierzeniu utwór ma jednak być pewną całością, której spójność wynika z ograniczenie zakresu możliwych inspiracji do przedbarokowej twórczości frankofońskiej traktującej poprzez tekst o radościach i cierpieniach miłości.
Maciej Jabłoński - Planh na flety, skrzypce i wiolonczelę (2019)*
Agnieszka Stulgińska - Mon Joyeux Souvenir na troje wykonawców, wiolonczelę i flet (chanson d’amour) (2019)*
Krzysztof Wołek - Missing Voices na flet, skrzypce, wiolonczelę z opcjonalną taśmą (2019)*
Ryszard Lubieniecki - After Baude Cordier (Belle, bonne, sage tape cover) flet altowy, skrzypce, wiolonczelę i kasety magnetofonowe (2019)*
Michał Janocha - Benign M. na flet basowy, skrzypce, wiolonczelę i taśmę (2020)
Artur Zagajewski - Triplum na skrzypce, flet basowy, wiolonczelę i ścieżki audio (2019)*
Wykonawcy:
Ewa Liebchen - flety,
Anna Kwiatkowska - skrzypce,
Mikołaj Pałosz - wiolonczela
* „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”
18.00 - Cikada Ensemble
Koncert jednego z najbardziej utytułowanych norweskich zespołów muzyki współczesnej. Do Gdańska grupa przyjedzie w trzyosobowym składzie (fortepian, klarnet, altówka). W programie między innymi światowa premiera utworu norweskiego kompozytora Dagfinna Kocha oraz Bent Sörensen, José María Sánches-Verd, Martin Hirsti Kvam.
19.00 - reConvert
AMOEBA [2018, rev.2020] by Fernando Manassero
Wykonawcy: Roberto Maqueda & Lorenzo Colombo – perkusja, elektronika, performance
Amoeba prezentuje się jako pulsująca tekstura, gęsto zaludniona przez społeczności mikroorganizmów audiowizualnych, które rozprzestrzeniają się w przestrzeni obiektu poprzez dźwięk, wideo i performance. Zanurzając się w „mikro-dramaturgii” efemerycznych gestów, które nakładają się na siebie, przeciekają, odpychają lub łączą ze sobą, tworząc razem audiowizualną polifonię, słuchacze stają się „dynamicznymi receptorami”, modulującymi swoje indywidualne doświadczenia. Utwór jest multimodalnym środowiskiem, w którym publiczność, przestrzeń, obrazy, elektroniczne dźwięki i konkretne materiały zostały połączone w jedną całość. Chodzi o drobiazgową obserwację prostych ruchów, przybliżanie złożoności żywego organizmu.
20.00 - Śniedź
Śniedź to warszawski duet wokalno-elektroniczny, który łączy rozbudowane techniki wokalne z improwizowaną, samozwańczą `”glitchtronicą”. Ironiczna diwa operowa i akrobata rozszerzonych technik wokalnych toną razem w improwizowanej usterkotronice.
Aleksandra Klimczak, diva - głos, elektronika
Baskak, divus - głos, gwizdanie, elektronika, obiekty
21.00 - NeoQuartet & Piotr Wyrzykowski
Performance w rozszerzonej rzeczywistości - interaktywne wydarzenie, w którym widz wpływa na jego przebieg. Idea zakłada połączenie klasycznej formy wykonania kompozycji muzycznej z najnowszymi tendencjami w mobilnej komunikacji. Używając popularnych aplikacji takich jak Messenger, Instagram czy SnapChat i ich dodatków z tzw. maskami AR (Agumented Reality) uzyskujemy obraz wideo grających instrumentalistów z nałożoną i idealnie dopasowaną do ich ruchów warstwą grafik 3D.
Warsztaty:
23.10.2020 - godz. 10.00
Warsztaty online dla studentów kompozycji (Hanna Kulenty)
22 - 24.10.2020
Warsztaty dla dzieci i młodzieży (Agnieszka Płoszajska)
{info. pras}