Przed nami 23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej

02.06.2019
Przed nami 23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej

23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej rozpocznie się z werwą – broadwayowski hit Leonarda Bernsteina „Kandyd” w reżyserii Michała Znanieckiego 7 czerwca otworzy bogaty festiwalowy program, a „Cyrulik sewilski” w reżyserii Jerzego Stuhra zakończy go 29 czerwca. Po drodze czekają zaś liczne koncerty, także plenerowe, które krakowska publiczność od lat darzy nieskrywaną sympatią. Szykuje się gorący muzyczny czerwiec z Letnim Festiwalem, który będzie się odbywał pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Małopolskiego, Witolda Kozłowskiego.

 KANDYD

„Kandyd” Bernsteina to zachwycająca żonglerka muzycznymi stylami, ironią, humorem, za którymi kryją się kluczowe pytania o naturę naszej egzystencji. Osią widowiska jest szalona podróż Kandyda po niemal całym świecie – od Lizbony, przez Paryż, Buenos Aires, do mitycznego Eldorado. Kandyd, przenosząc się z miejsca na miejsce, doświadcza serii katastrof, które sprawiają, że optymistyczne nauki jego opiekuna, doktora Panglossa, zostają brutalnie skonfrontowane z praktyką. Reżyserii tego dzieła podjął się Michał Znaniecki i jest to jego szósta, po „Don Giovannim”, „Eugeniuszu Onieginie”, „Miłości do trzech pomarańczy”, „Królu Rogerze” i „Opowieściach Hoffmanna”, realizacja specjalnie tworzona dla Opery Krakowskiej. Muzycznie premierę przygotowuje Sławomir Chrzanowski, a na scenie wystąpią między innymi Małgorzata Walewska, Katarzyna Oleś-Blacha, Joanna Moskowicz, Voytek Soko Sokolnicki, Łukasz Gaj, a także osoby spoza kręgu operowego: wykładowca i krytyk literacki Bronisław Maj, dziennikarz, Sławomir Mokrzycki oraz satyryk Krzysztof Piasecki. Po raz pierwszy z Michałem Znanieckim współpracować będzie Jarosław Staniek, nagradzany tancerz i choreograf, a za scenografię i projekt plakatu odpowiada Luigi Scoglio. Premiera 7 czerwca będzie zarazem inauguracją Festiwalu. Kolejne spektakle 8, 9, 11, 14, 15 i 16 czerwca.

NAKŁOŃ UCHA TWEGO PANIE

„Nakłoń ucha Twego Panie – pieśni Stanisława Moniuszki” to tytuł koncertu, który odbędzie się 15 czerwca o godzinie 20:00 w Kościele na Skałce, w ramach krakowskiej Nocy Teatrów. Jego głównym motywem będzie liryka wokalna Moniuszki zawarta w „Śpiewniku domowym”. Opera w ten sposób przypomni krakowskiej publiczności o cennym dorobku religijnym kompozytora. W świątyni wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Krzysztof Kozarek i Jacek Ozimkowski. Artystom będzie akompaniować organista Arkadiusz Bialic i pianistka Olga Tsymbaluk. Koncert uświetni recytacja Psalmów w wykonaniu Anny Polony, wybitnej aktorki teatralnej i filmowej. Organizatorem jest Gmina Miasto Kraków, bezpłatne wejściówki na spektakl można odbierać od 12 czerwca w Kasie Opery oraz w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego przy ul. Powiśle 11.

 DIALOG MISTRZÓW – MAHLER I STRAUSS

Dwaj giganci późnego romantyzmu – kompozytorzy przełomu wieków byli jak dwa konary ogromnego drzewa, które choć wyrosły z tego samego wagnerowskiego pnia, rozwinęły się w różnych kierunkach – Gustaw Mahler i Ryszard Strauss spotkają się znowu podczas koncertu „Dialog Mistrzów” w Muzeum Lotnictwa Polskiego 19 czerwca. Zabrzmią między innymi „Adagietto” z V Symfonii Malhera oraz jego „Kindertotenlieder” w wykonaniu Adama Szerszenia, a „Cztery ostatnie pieśni” Straussa zaśpiewa Katarzyna Oleś-Blacha. Opera nieraz współpracowała z Muzeum Lotnictwa – odbyły się tam koncerty cykli takich jak „Pieśń – Teatr Słowa” czy „Wielkie Chóry Wielkich Oper” i gromadziły liczną widownię. 

ARIE OPER ŚWIATA

Koncerty „Arie Oper Świata” są stałym punktem Letniego Festiwalu. W tym roku będą poświęcone Stanisławowi Moniuszce w ramach ogólnopolskich obchodów Roku Moniuszki i odbędą się w miejscu tętniącym pulsem dziejów naszej Ojczyzny – Dziedzińcu Arkadowym na Wawelu. W „Ariach Oper Świata” występowali artyści tej miary, co Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński czy Małgorzata Walewska. Dwa wieczory na Wawelu, 23 i 24 czerwca, będą miały charakter uroczystej, moniuszkowskiej gali operowej. Obok dobrze utrwalonych w świadomości melomanów arii „Strasznego dworu” czy „Halki”, zabrzmią także mniej znane fragmenty oper „Verbum nobile”, „Hrabina” czy „Beata”. Zaśpiewają znakomici soliści – Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Ewa Vesin, Tomasz Kuk, Adam Szerszeń i Wojciech Gierlach. Towarzyszyć im będzie Balet, Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka, a całość uświetni specjalny występ gościnny Baletu Opery Narodowej.
 

WIELKIE CHÓRY WIELKICH OPER

Chór Opery Krakowskiej będzie pierwszoplanowym bohaterem koncertu „Wielkie Chóry Wielkich Oper” na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu 26 czerwca. W programie znajdą się dzieła Jacquesa Offenbacha, Giacoma Pucciniego, Ruggera Leoncavallo czy Georgesa Bizeta. Wraz z Chórem i Orkiestrą wystąpi także trójka wybitnych solistów – Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk i Mariusz Godlewski, a całość poprowadzi Tomasz Tokarczyk. Koncerty pod hasłem „Wielkie Chóry Wielkich Oper” odbywały się już w 2012, 2013, 2014 oraz 2015 roku i przyciągały wielu miłośników muzyki. Zyskały także przychylne recenzje. Anna Woźniakowska pisała dla „Dziennika Polskiego”: „Walorem koncertu (być może największym) był poziom poszczególnych prezentacji. (…) zróżnicowanie artykulacji, bogactwo niuansów dynamicznych w śpiewie chóru było imponujące.”

 Powrót CYRULIKA SEWILSKIEGO

28 i 29 czerwca „Cyrulik sewilski ”, zaprezentowany w marcu tego roku, powróci na deski Opery Krakowskiej. W południowym słońcu i w porywających melodiach arii i ansambli Rossiniego Letni Festiwal znajdzie swoją gorącą pointę. „Cyrulik…” to opera buffa, która uznana jest za niedościgniony wzór gatunku. Składa się na to piękna muzyka i „niewyczerpane zasoby teatralnego humoru”, jak pisze Piotr Kamiński w książce „Tysiąc i jedna opera”. Kierownictwo muzyczne nad operą Rossiniego sprawuje Tomasz Tokarczyk, za reżyserię odpowiada wybitny aktor teatralny i filmowy, reżyser i pedagog Jerzy Stuhr. „Premiera (…) zyskała entuzjastyczne przyjęcie. I przyznać należy, że w pełni zasłużone” - pisał red. Adam Czopek. „Przedstawienie wyreżyserowane przez Jerzego Stuhra ma wartkie tempo i dobrą dynamikę scen zbiorowych, przez co bawi od pierwszego do ostatniego momentu”.

Bilety na wydarzenia festiwalowe do nabycia w Kasie Opery w cenie 28-140 zł.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.