Premiera „Głosu ludzkiego” w Teatrze Wielkim w Łodzi [teatr]
Już 7 listopada 2020 w Teatrze Wielkim odbędzie się premiera „Głosu ludzkiego”, opery-monodramu Francisa Poulenca z udziałem Joanny Woś. Do realizacji tego dzieła Dyrekcja łódzkiej opery zaprosiła cenionego reżysera Michała Znanieckiego oraz znakomitego dyrygenta Adama Banaszaka. Ten spektakl jest wyjątkowy nie tylko ze względu na muzykę, tym razem publiczność zaproszona jest na scenę. Sprzedaż biletów na premierowe spektakle już się rozpoczęła.
„Głos ludzki” to jednoaktowa opera skomponowana przez Francisa Poulenca w oparciu o monodram Jeana Cocteau. Fabuła opiera się na stopniowo rozwijającym się dramacie porzuconej kobiety, a cały utwór zawarty jest w trwającej około godziny rozmowie telefonicznej. Bohaterka prowadzi dialog ze swoim niewidocznym kochankiem, który odszedł do innej.
– Musimy wyciągnąć duszę z bohaterki. Każda odsłona tej niekończącej się rozmowy telefonicznej powinna być przesycona emocjami i bardzo teatralna. Jestem reżyserem przyzwyczajonym do robienia widowisk operowych w otwartej przestrzeni na dużą skalę, spektakularnych. I tę spektakularność chciałbym zachować, mimo że jest to monodram.
– zdradza Michał Znaniecki.
Propozycja Poulenca w swej treści i formie jest zaskakująca, ale i niezwykła. Jest wypełniona wielkim ładunkiem emocji, zmiennością nastrojów i klimatów, a przez to wysoko zawieszająca poprzeczkę aktorską wykonawczyni – jedynej na scenie. Tej trudnej i wymagającej roli podjęły się dwie primadonny Teatru Wielkiego w Łodzi – Joanna Woś, którą zobaczć będzie można w premierowych spektaklach 7 i 8 listopada oraz Dorota Wójcik.
– Do realizacji tej opery niezbędna jest wybitna solistka z wieloletnim doświadczeniem scenicznym, która zbuduje postać o wszelkich możliwych barwach i która będzie w stanie udźwignąć ten ogrom emocji, nie przestraszy się tego. Zbudujemy wobec naszej bohaterki kontekst, który będzie bardzo czytelny dla dzisiejszej publiczności. Doświadczenia pandemii dały nam dużo kluczy do interpretacji: samotność, zamknięcie, odcięcie od świata. Ostatnimi czasy wszyscy tego doświadczaliśmy. Myślę, że jest to bardzo dobry czas, żeby taki spektakl powstał, bo odczytamy go inaczej niż w normalnych warunkach – zaznacza Michał Znaniecki.
Będzie to drugie w Teatrze Wielkim w Łodzi spotkanie z twórczością operową francuskiego kompozytora. Przed laty (w 2000 roku) operową publiczność zachwycił monumentalny, choć ascetyczny w formie spektakl pt. „Dialogi Karmelitanek” w reż. Krzysztofa Kelma ze wspaniałymi kreacjami m.in. Krystyny Rorbach i Moniki Cichockiej (więcej informacji w Muzeum Cyfrowym Teatru Wielkiego w Łodzi).
Teraz czas na „Głos ludzki” – pierwszy raz na łódzkiej scenie – dzieło całkowicie odmienne, będące wstrząsającym monologiem – niezwykle osobistym wyznaniem nieprzytomnie zakochanej Kobiety.
Bohaterce towarzyszyć będzie orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi w pod batutą Maestro Adama Banaszaka.
WIDOWNIA NA SCENIE
Ten emocjonalny operowy monolog zobaczyć będzie można… ze sceny. A to za sprawą zaaranżowania widowni w kieszeniach sceny – dzięki temu odbiór dzieła będzie wzmocniony poprzez intymną, kameralną atmosferę. Miejsca zostaną przygotowane z zachowaniem bezpiecznych odległości.
Przygotowania premiery trwają z zachowaniem wszelkich możliwych środków ostrożności.
***
Francis Poulenc GŁOS LUDZKI
premiera w Teatrze Wielkim w Łodzi: 7 i 8 listopada 2020, godz. 19:00
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak
Reżyseria, inscenizacja, scenografia: Michał Znaniecki
Multimedia i reżyseria światła: Michał Znaniecki
Obsada:
Ona (Elle): Joanna Woś (7,8.11.2020)
Dorota Wójcik
Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi
Bilety dostępne na stronie www.operalodz.com
oraz w kasach (organizatorzy zachęcają do zakupu biletów online).
Wydarzenie na FB: https://www.facebook.com/events/1026470564460230/
Informacje na stronie Teatru: http://www.operalodz.com/GLOS_LUDZKI,29,361
{info.pras.}