Rossini w nowym wydaniu. Premiera Cyrulika sewilskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej
20 listopada 2025 roku scena Warszawskiej Opery Kameralnej zamieni się w rozśpiewaną Sewillę. Włoski temperament, finezyjny humor i muzyczny geniusz Gioacchina Rossiniego powrócą w premierze jednego z najważniejszych dzieł operowych wszech czasów – Cyrulika sewilskiego (Il barbiere di Siviglia).
To opera, która od ponad dwóch stuleci nie schodzi z afiszów teatrów świata. Prapremierę miała w 1816 roku w rzymskim Teatro Argentina i od tamtej pory niezmiennie zachwyca lekkością formy, wirtuozerią wokalną i błyskotliwym portretem ludzkich charakterów. W Polsce po raz pierwszy zaprezentowano ją już w 1825 roku – dokładnie 200 lat temu – w Warszawie.
Nowa inscenizacja Warszawskiej Opery Kameralnej to spotkanie klasycznego arcydzieła z wrażliwością współczesnego teatru. Za reżyserię odpowiada Grzegorz Chrapkiewicz – jeden z najciekawszych głosów polskiej sceny, profesor Akademii Teatralnej i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, znany z precyzyjnych, psychologicznie pogłębionych interpretacji. Jego wcześniejsze realizacje w WOK, m.in. Wesele Figara, Tłusty Czwartek czy Kwartet, zdobyły uznanie publiczności i krytyków za świeżość i teatralną prawdę.
Muzyczne bogactwo partytury Rossiniego poprowadzi Maestro Adam Banaszak, dyrygent Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej. To on zadba o to, by legendarne crescenda i rossiniowska lekkość zabrzmiały z nową energią i pełnią barw.
Na scenie pojawią się wybitni soliści – Theodore Browne, Dariusz Machej, Hubert Zapiór, Artur Janda, Tomasz Komięga, Aleksander Kunach, Dariusz Machej, Wanda Franek, Teresa Marut, Zuzanna Nalewajek oraz Elżbieta Wróblewska. Ich interpretacje postaci Figara, Hrabiego Almavivy czy Rozyny obiecują nie tylko mistrzostwo wokalne, ale i teatralny wdzięk, z którego Cyrulik sewilski słynie od dwóch stuleci.
Za stronę wizualną odpowiadają artyści, których estetyczne wyczucie i kreatywność od lat współtworzą wizerunek polskiego teatru: Wojciech Stefaniak (scenografia), Ewelina Adamska-Porczyk (choreografia) oraz Anna Chadaj(kostiumy). Ich wspólna wizja łączy klasyczną elegancję z nowoczesną wrażliwością – pełną światła, rytmu i koloru.
Premiera Cyrulika sewilskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej zapowiada się jako wyjątkowe wydarzenie artystyczne – pełne humoru, temperamentu i ponadczasowego wdzięku, w którym klasyka nabiera współczesnego blasku.