Prawykonanie utworu Hanny Kulenty w Filharmonii Łódzkiej
18 października o 19:00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce koncert kameralny, podczas którego odbędzie się prawykonanie utworu Hanny Kulenty „La scala tutti”. O 18.15 w sali kameralnej kompozytorka opowie o swojej twórczości w trakcie spotkania przedkoncertowego prowadzonego przez Adama Suprynowicza (na spotkanie przedkoncertowe wstęp jest wolny). Uczniowie i studenci szkół artystycznych będą mogli zakupić bilety na ten koncert w atrakcyjnej cenie 15 PLN (promocja obowiązuje w kasie biletowej FŁ).
Wszechstronni, dynamiczni i niekonwencjonalni – piszą o sobie muzycy Primuz Chamber Orchestra. Tworzą ją młodzi artyści, którzy poznali się w Akademii Muzycznej w Łodzi, a połączyła ich nie tylko miłość do muzyki, lecz także potrzeba zmieniania sztampowego postrzegania klasyki. Program pierwszego koncertu Primuz w Filharmonii Łódzkiej zapowiada się nadzwyczaj smakowicie już choćby z powodu prawykonania nowego utworu Hanny Kulenty „La scala tutti”. „Sztuką jest dotykać mistyki i sztuką jest jej przekazanie”, mówi kompozytorka. I podkreśla, że zawsze stara się poruszać przestrzeń emocjonalną słuchacza, wprowadzając go w pewnego rodzaju trans, hipnozę. Właśnie tego rodzaju muzyka znalazła się w nowym utworze, który zestawia obok siebie trzy światy dźwiękowe, emocjonalne i strukturalne, a także próbuje „dotknąć metafizyki” i „ujarzmić czas”.
Dzieło zabrzmi na kontrastującym tle utworów Bacewiczówny i Elgara. Symfonia na smyczki (1946) polskiej kompozytorki to hołd złożony Bachowi. „Choć Bacewiczówna posługuje się wypracowanym przez siebie językiem dźwiękowym, to częste stosowanie typowych dla Bacha zwrotów […] stawia ten utwór na granicy pastiszu. Przed przekroczeniem tej granicy chroni artystkę powaga wypowiedzi i wpisana w to dzieło wewnętrzna żarliwość”, pisała Małgorzata Gąsiorowska. Klasycyzująca – choć w nieco innym znaczeniu – jest również Serenada op. 20 (1892) Edwarda Elgara, najwcześniejszy jego utwór, który wszedł na stałe do repertuaru orkiestrowego. Kompozycja zdaje się idealnie pasować do definicji gatunku serenady – zawiera muzykę lekką i melodyjną, ze skrajnymi częściami utrzymanymi w trójdzielnych, tanecznych metrach i bardzo liryczną, melancholijną, śpiewną częścią środkową. Włoskie określenie z oznaczenia pierwszej części znakomicie opisuje charakter całości: „piacevole” czyli „z upodobaniem, miło, przyjemnie”. Może być też mottem całego wtorkowego wieczoru kameralnego w FŁ.
Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Filharmonia Łódzka,18 października 2022, 19.00
KONCERT KAMERALNY – prawykonanie utworu „La scala tutti”
Wykonawcy:
Piotr Majoor – trąbka
Adrian Gryciuk – puzon basowy
Łukasz Błaszczyk – dyrygent
Orkiestra Kameralna Primuz
Prowadzenie koncertu: Adam Suprynowicz
Program:
Hanna Kulenty – La scala tutti (prawykonanie) [15’]
Edward Elgar – Serenada na smyczki e-moll op. 20 [15’]
Allegro piacevole
Larghetto
Allegretto
Grażyna Bacewicz – Symfonia na orkiestrę smyczkową [25’]
Allegro ma non troppo
Adagio
Allegretto
Theme and Variations: Misterioso