Muzyka powstanie na naszych oczach [prawykonanie Sonat Jaremy Jarosińskiego na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy]
Muzyki - tak jak rozmowy - nie ma bez słuchania. Dwie sonaty Jaremy Jarosińskiego, które usłyszymy 8 listopada na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, powstaną na scenie, na naszych oczach
Nie kryjcie więc wrażeń i emocji - bo to na nich artyści poniosą swój smyczkowy dialog. Razem nadacie Sonatom na dwoje skrzypiec ostateczny kształt. Niech kompozycja, improwizacja i chwila robią swoje - niech stanie się muzyka!
Dwie sonaty, hybrydowa całość, dzieło, które za chwilę zostanie dokończone - aktem pierwszego wykonania przed publicznością. Pozostało tu jeszcze sporo miejsca - dla muzycznego dialogu improwizacyjnego, i dla Państwa interpretacji. Kompozytor nie narzuca stylu, nie wyłania żadnej dominanty, tworzy za to niespójności i sprzeczności, które tym bardziej prowokują do działania - i artystów, i publiczność!
Główną ideą przy tworzeniu obu sonat na dwoje skrzypiec było zespolenie poszczególnych części tak, aby z obrazu całości wyłoniło się dzieło hybrydowe. Pozorny bałagan stylistyczny i rozbieżność myśli ubranych w motywy nie wyłoniły się w trakcie prac nad kompozycjami, ale były zamierzonym środkiem do osiągnięcia wspomnianego celu. Nie chciałem przypisywać żadnej Sonaty konkretnemu stylowi, wręcz przeciwnie, wolałem dać szansę wykonawcom i słuchaczowi do samodzielnego ich zdefiniowania. Pozostawiam wobec tego szerokie pole manewru, poczynając jednak od stylistyki kompozytorów epoki romantyzmu, bowiem w Sonatach... brakuje odniesień do starszych epok.
Czym charakteryzują się Sonaty... i czym przejawia się ich zmienność? Na te pytania najlepiej odpowiem wymieniając choćby garstkę kompozytorów, którzy w mojej 10-letniej pracy z partyturą wywarli na mnie największy wpływ biorąc pod uwagę kontekst stylistyczny oraz kontekst pisania na instrumenty smyczkowe. Są to: Siergiej Prokofiev, Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki, Grażyna Bacewicz, Wojciech Kilar, Karol Szymanowski. Nie bez znaczenia jest również moje żywe zainteresowanie muzyką Astora Piazzolli oraz fenomenalnych członków grupy Atom String Quartet. Bez trudu można będzie wychwycić ich ingerencję w moją twórczość, szczególnie w Sonacie na dwoje skrzypiec nr 2.
W obu kompozycjach nie starałem się wyróżnić żadnego elementu składowego, każdy chcę traktować jednakowo, stawiając na syntezę klasycznej formy z elementami improwizacji, tradycyjnych zasad ze współczesną nam harmonią, ale również - uogólniając - muzyki poważnej ze światem jazzu.
Jarema Jarosiński
KONCERT SPECJALNY
PRAWYKONANIE
Jarema Jarosiński, Sonaty na dwoje skrzypiec
wtorek, 8 listopada 2022, godz. 19:00
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Sala Koncertowa im. prof. R. Sucheckiego ul. Stanisława Staszica 3, Bydgoszcz
PROGRAM KONCERTU
Jarema Jarosiński, Sonaty na dwoje skrzypiec - prawykonanie
Sonata na dwoje skrzypiec nr 1
Allegro
Andante
Alla marcia
Finale
Sonata na dwoje skrzypiec nr 2
Tango
Ballada
Przytupaniec
Wykonawcy:
Jan Romanowski - skrzypce
Maria Murawa-Fraska - skrzypce
Wprowadzenie do koncertu:
Alina Mądry
Kompozytor | Jarema Jarosiński
Różnorodność. Komponuje na różne instrumenty, różne składy, różne nurty, różne wykonania. Od spektakli muzycznych po orkiestry symfoniczne, od klasyki po folk, od perkusji po fortepian. Komponuje, gra, aranżuje. Dwie Sonaty, które za moment Państwo usłyszycie, to doskonały przykład swobodnego splotu inspiracji różnych - można zatem natknąć się zarówno na Prokofieva czy Lutosławskiego, jak i Góreckiego, Bacewicz czy Kilara i Szymanowskiego, a nawet Piazzollę oraz fenomenalnych członków grupy Atom String Quartet. W swym zamiłowaniu do różnorodności autor chętnie pozostawia także wolną przestrzeń dla artystów (na improwizację) i odbiorców (na nieoczywiste interpretacje).
Wykonawcy
Jan Romanowski
Wirtuozeria. Mistrzowską technikę wykonawczą zawsze łączy z pogłębioną interpretacją oraz przyprawia brawurą i finezją. Jako artysta uwielbia serwować tajemnice muzyczne odnalezione w innych epokach, innych krajach, innych kulturach. Nie boi się wyzwań, a efekty tych, które podjął, nagrane zostały na kilku albumach. Ostatni, z 2022 roku, to 6 Kaprysów skomponowanych przez Augusta Fryderyka Duranowskiego, wykonanych na skrzypcach współczesnych i skrzypcach w kondycji historycznej. Jako edukator wybiera łamanie skostniałych schematów, stawia na holistykę i podmiotowość wychowanków.
Maria Murawa-Fraska
Emocjonalność. Doskonały warsztat, zarówno skrzypcowy jak i wokalny jest dla niej sposobem na odczuwanie, przeżywanie i wyrażanie. W muzyce uwielbia harmonijne połączenie dwóch tylko pozornie odległych światów: olbrzymiej ekspresji i rozmachu dzieła z intymnością przeżywania, kruchością uczuć i ulotnością emocji. Taką muzykę kocha i taką tworzy na scenie. Spójne zestawienie wrażliwości i kunsztu pomaga jej także w roli cenionej pedagożki muzycznej i jurorki ogólnopolskich konkursów. Równolegle z rozwojem kariery artystycznej i pedagogicznej angażuje się w wydarzenia i projekty artystyczno-kulturalne.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Patroni medialni:
Portal PRESTO
TVP3 Bydgoszcz