Prawykonanie „Koncertu na fortepian i orkiestrę” Marty Ptaszyńskiej w Kaliszu
MARTA PTASZYŃSKA: Koncert ukończyłam na początku lipca 2017. Przed rozpoczęciem pracy nad Koncertem długo zastanawiałam się nad jego formą i strukturą.
Ostatecznie postanowiłam napisać utwór, który oscylowałby miedzy wybitnie wirtuozowskimi i błyskotliwymi koncertami fortepianowymi Prokofiewa, a przebogatą kolorystyką dźwiękową muzyki fortepianowej Messiaena. Koncert napisany jest również w taki sposób, aby mógł być wykonywany nie tylko przez wybitnych wirtuozów tego instrumentu, ale przez całą rzeszę pianistów, począwszy od średnich i wyższych szkół muzycznych.
Utwór posiada "klasyczne" trzy części:
1. Allegretto affetuoso
2. Lento mistico misterioso
3. Moderato sostenuto – Presto appassionato
Pierwsza część, wirtuozowska i motoryczna, najbardziej nawiązuje do gestów muzycznych koncertów Prokofiewa. Natomiast druga część to pokaz rozmigotanych barw i błyskotliwych kolorów dźwiękowych, zarówno w partii solowej jak i w orkiestrze. Trzecia część to wirtuozowski dialog fortepianu i orkiestry wiodący do ognistej Cody.