Polski Paganini w Filharmonii Krakowskiej
Przez publiczność porównywany do geniusza skrzypiec – Niccolò Paganiniego, którego imienia konkurs wygrał w 2001 roku w Genui. Dzięki temu wydarzeniu drzwi największych sal koncertowych świata stały przed nim otworem i otrzymał kopię skrzypiec „Il Cannone” (Armata), które należały do wielkiego wirtuoza. Mariusz Patyra będzie solistą koncertów karnawałowych w Filharmonii Krakowskiej – w piątek 11 stycznia o godz. 19.30 i w sobotę 12 stycznia 2019 o godz. 18.00. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi włoski dyrygent, Massimiliano Caldi.
Program koncertów otworzy uwertura do Wilhelma Tella Gioacchina Rossiniego, trzydziestej dziewiątej i zarazem ostatniej opery w dorobku tego wielkiego twórcy, zwanego także Łabędziem z Pesaro. Utwór formalnie znacznie bardziej przypominający romantyczny poemat symfoniczny, niż klasyczną formę sonatową, szerokiej publiczności znany jest szczególnie przez burzliwy finał zwany „Marszem szwajcarskich żołnierzy”, będący bardziej dynamicznym galopem. W dalszej części obu wieczorów wystąpi zaproszony solista, Mariusz Patyra, który zaprezentuje I Koncert skrzypcowy Niccolò Paganiniego, arcytrudny i stanowiący mordercze wyzwanie dla najlepiej technicznie przygotowanych instrumentalistów. Wartość tego utworu tkwi jednak nie tylko w brawurze i wiolinistycznych efektach zapisanych w partyturze, ale także w niekwestionowanej śpiewności, którą zawdzięcza wpływom Rossiniowskiego stylu.
W drugiej części koncertów karnawałowych zabrzmi suita symfoniczna Nino Roty z filmu Lampart, prezentowana w związku z 40. rocznicą śmierci wielkiego kompozytora muzyki filmowej (1911-1979). Rota zdobył uznanie jako autor oper, muzyki kameralnej i koncertów, ale przede wszystkim jako autor muzyki do 16 filmów w reżyserii Federica Felliniego, takich jak La Strada, La Dolce Vita czy 8 i pół. Jednak to przede wszystkim ścieżka dźwiękowa do Ojca chrzestnego Francisa Forda Coppoli, sagi sycylijskiej mafii, przysporzyła kompozytorowi światową sławę i nieśmiertelność. Program zamyka Kaprys włoski Piotra Czajkowskiego, napisany w 1880 roku podczas pobytu kompozytora w Rzymie, w okresie karnawału – „swego rodzaju muzyczna pocztówka z Włoch przefiltrowana przez wrażliwość Czajkowskiego” (Mateusz Borkowski).
Bezpośrednio przed częścią muzyczną piątkowego wieczoru, w Sali Złotej o godz. 18.30 odbędzie się prelekcja dra Piotra Lityńskiego pt. „Przed koncertem o koncercie” – wstęp na podstawie biletu oraz abonamentu koncertowego. Organizatorem spotkania jest Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej.
{info. pras}