Plastyczna jesień w stolicy

17.10.2021

Jesienią jak zwykle w warszawskiej Galerii Domu Artysty Plastyka dużo się dzieje. Dopiero co dobiegła końca pełna uroku i wysmakowanej lapidarności ekspozycja miniatur tkackich „MiniTextileArt 2021”, a już otworzyła się obszerna, doroczna wystawa Sekcji Malarstwa OW ZPAP, która potrwa do końca miesiąca.

Wśród wystawianych artystów znaleźli się: Wanda Badowska-Twarowska, Natalia Bakovic, Anna Bartnicka, Anna Biela, Barbara Bielecka-Woźniczko, Bożena Bieniowska-Hołowacz, Alicja Bieske-Matejak, Jacek Bukowski, Aleksandra Burakiewicz, Michalina Czurakowska, Edyta Dzierż, Maria Dziopak, Janusz Dziurawiec, Wanda Falencik-Masznicz, Andrzej F. Filipowicz, Anna Forycka-Putiatycka, Sławomir Mściwoj Gębczyński, Zbigniew Gonciarz, Andrzej S. Grabowski, Magdalena Hajnosz, Krystyna Humienna-Kaniewska, Maria Janiga, Jerzy Jasiński, Paweł Jasionowski, Jolanda Jeklin, Maria Kaleta, Ewa Kamieniecka, Małgorzata Kapłan, Elżbieta Kapusta-Wojtachnio, Teresa Kelm, Grażyna Kilanowicz-Barecka, Anna Maria Konikowska, Joanna Korecka, Dominika Korzeniowska, Marek Kotarba, Andrzej T. Kotkowski,Agnieszka Kremky,Krystyna Krępa, Małgorzata Kroszczyńska, Lucyna Krzywik, Romuald Krzyżanowski, Bożena Kuzio-Bilska, Halina Kwiecińska-Bonikowska, Bożenna Leszczyńska, Paulina Leszczyńska, Bogna Lewtak-Baczyńska, Iwona Ligęza. Katarzyna Lipska, Ziębińska, Bogusław Lustyk, Piotr Łazowski, Anna Łącka, Barbara Michałowska, Monika Maciejewska, Roman Maisei, Jolanta Mikuła, Maciej Milewski,Ewa Misiak, Joanna Mrozowska, Andrzej Newelski, Maria Niedźwiedź-Suchońska, Anna Olenderek, Justyna Olszewska, Katarzyna Orthwein, Oryszyn, Ewa Osińska-Rozpędek,Iwona Ostrowska, Elżbieta Owczarek, Dorota Pajewska, Irena Pawlak, Piotr Piecko, Stanisława Pietrzak-Krupińska, Beata Piskozub, Emilia Pitucha, Magdalena Piwko-Chudzik, Halina Piwowarska, Krystyna Podlacha, Anna Polanowska, Aleksandra Prajer, Małgorzata Rapnicka-Przewłocka, Krzysztof Ryfa, Wioleta Rzążewska, Wiesława Siejka, Lidia Snitko-Pleszko, Anna Sobol, Nadiya Sobolewska, Czesław Piotr Szczepański, Małgorzata Szymczuk, Małgorzata Światła, Jerzy Świątkowski, Karolina Urbańska, Małgorzata Wasylewska, Kamila Wojciechowicz-Krauze, Franciszek Xawery, Wojciech Zamecki, Maria Żytomirska.

To, na co warto zwrócić szczególną uwagę, to rozplanowanie wystawy. Prace – nieraz całkiem różnych artystów – zostały tak ze sobą zestawione, że tworzą wspólną, wizualną opowieść. Dostrzeżono podobieństwo barw, kształtów, kompozycji, tematów, a nawet estetyk i stylów. Znajdziemy tu: metaforyczne i ujmujące kolorystycznie „Zakłócenie systemu” Magdaleny Hajnosz, które koncentruje się na obrazie ludzkiej głowy czy poetyckie „Osamotnienie” Lucyny Krzywik, ukazujące  stojące obok siebie, a jednak w pewnej odległości, niemal identyczne rośliny. Zupełnie inny w swej stylistyce, frapujący kontrastami i kompozycją „Niebieski młyn”Marka Kotarby, a także: igrające z abstrakcją kolorystyczną i pejzażem „Łabędzie na wieczornym Niegocinie” Joanny Koreckiej, intrygujące połączeniem złota, czerni i ich odcieni „La que sabe” Iwony Ligęzy, działające na wyobraźnię niedopowiedzeniem i wynurzającymi się z szarości kolorowymi sylwetkami ludzi „Ludzkie sprawy” Anny Polanowskiej czy pastelowe w swych barwach „Kolorowe jeziorka II” Beaty Piskozub. Z kolei pełne niewymuszonej radości życia jest „Koło” Katarzyny Orthweim, a dość zagadkowe zdaje się być „3760000” Andrzeja F. Filipowicza. „Cały ten chaos” Bożenny Leszczyńskiej stanowi trafną obserwację rzeczywistości, nieco podobne w swym założeniu tematycznym jest też pomysłowe „Pozamiatane” Joanny Mrozowskiej czy obdarzone oryginalnym kształtem „Jutro” Haliny Piwowarskiej. W ramach ekspozycji pokazano również prace inspirowane utworami muzycznymi (jak np. „Fryderyk Chopin – Ballada F-dur” Jerzego Jasińskiego) czy inspirowany twórczością Norwida obraz „Czemu, cieniu, odjeżdżasz” Bogny Lewtak-Baczyńskiej, wystawiany jakiś czas temu na poświęconej wieszczowi ekspozycji w Galerii Wieża na warszawskim Ursynowie. Nie brak też pejzaży bardziej „klasycznych” w duchu, jak „Sunrise” Piotra Piecko, prac nieco kubistycznych, jak „Nie przechodź obojętnie” Pawła Jasionowskiego czy stanowiących swoistą grę z odbiorcą, także za sprawą tytułu, jak tonące w błękitach „Pestki” Andrzeja S. Grabowskiego. Jest i fascynujący, rozdymający żółcią czerń „Ptak VII” Iwony Ostrowskiej, kompletnie odmienny od reszty prezentowanych na wystawie obrazów i swą estetyką kojarzący się ze sztuką rdzennych Aborygenów „Light of the soul” Ewy Kamienieckiej, cybernetyczny i łączący tradycje europejskie i azjatyckie „Dawid” Anny Bartnickiej czy „Eksperyment” Moniki Maciejewskiej, który w zaskakujący sposób prowadzi nas ku korzeniom malarstwa. Natomiast trzy prace głęboko mnie poruszyły emocjonalnie: „Zamiast jutra” Ewy Misiak, „W labiryncie” Małgorzaty Szymczak oraz „Anioł z błękitnymi skrzydłami” Romana Maiseia, każda stawiająca na konketny koncept kolorystyczny w służbie głębszego przesłania. Po prostu piękne.

Cieszy ogromnie, że Warszawa pozostaje tak aktywna artystycznie, także w dziedzinie plastyki. W tym samym tygodniu otworzono na terenie Warszawy jeszcze kilka interesujących wystaw, a jedna, arcyciekawa, „Niewidzialne miasta” Kamila Kowalskiego,dość  formalna, igrająca bielą i czernią oraz rzuconymi na obrazy wizualizacjami i silnie osadzona w studyjnej przestrzeni PanDymińskiej właśnie miała swój finisaż. Cóż, miłośnikom sztuki już naprawdę trudno się rozdwoić.

Maja Baczyńska

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.